Senaste nytt

Bagageförsening vid hemresa

Spinner vidare lite på tråden:

Åkte GOT-CPH-STR i söndags, sen åter nu igår fredag. Pga försenat flyg från STR till CPH så fick de inte med mitt bagage. Formellt är ju detta min hemresa, GOT är däremot inte min hemstad och jag hade ytterligare möten här under gårdagen med hotellövernattning. Åker hemåt ikväll.
Ringde amex och kom till någon darrig man som frågade en kollega stup-i-kvarten, de kom fram till att försäkringen absolut INTE gällde, att jag var hemma. Frågade om det samma hade gällt om jag bodde i Malmö och landade i Stockholm, bara för att jag är i mitt hemland så är jag ju per definition inte hemma. Eller? Har platinum/elite-kort.
Fick köpa kläder för att gå på mötet, väskan dök upp 13 timmar senare (...), har jag någon chans att få någon ersättning? Försökte göra ett claim på deras hemsida, men den fungerade ju naturligtvis inte.
 
Spinner vidare lite på tråden:

Åkte GOT-CPH-STR i söndags, sen åter nu igår fredag. Pga försenat flyg från STR till CPH så fick de inte med mitt bagage. Formellt är ju detta min hemresa, GOT är däremot inte min hemstad och jag hade ytterligare möten här under gårdagen med hotellövernattning. Åker hemåt ikväll.
Ringde amex och kom till någon darrig man som frågade en kollega stup-i-kvarten, de kom fram till att försäkringen absolut INTE gällde, att jag var hemma. Frågade om det samma hade gällt om jag bodde i Malmö och landade i Stockholm, bara för att jag är i mitt hemland så är jag ju per definition inte hemma. Eller? Har platinum/elite-kort.
Fick köpa kläder för att gå på mötet, väskan dök upp 13 timmar senare (...), har jag någon chans att få någon ersättning? Försökte göra ett claim på deras hemsida, men den fungerade ju naturligtvis inte.

Av någon anledning är amex oförmögna att uppdatera den felaktiga länken till skadeanmälan på deras hemsida. Har varit så minst en månad i alla fall.
Här är den rätta länken: http://americanexpress.se/skadeanmalan

När jag läser Amex Elites definition av resa kan jag inte se något som tyder på att resan borde vara avslutad bara för att du kom tillbaka till Sverige, särskilt inte iom att du hade en övernattning i Göteborg.

”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor. Resor kan vara i upp till 60 dagar i följd eller sammanlagt upp till 120 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i det land där den försäkrade är bosatt.
 
Av någon anledning är amex oförmögna att uppdatera den felaktiga länken till skadeanmälan på deras hemsida. Har varit så minst en månad i alla fall.
Här är den rätta länken: http://americanexpress.se/skadeanmalan

När jag läser Amex Elites definition av resa kan jag inte se något som tyder på att resan borde vara avslutad bara för att du kom tillbaka till Sverige, särskilt inte iom att du hade en övernattning i Göteborg.
Stort tack för länken! Försökte leta runt på hemsidan, men gav snabbt upp eftersom jag tänkte ringa in på måndag. Nu kan jag lösa det idag istället =)
 
Stort tack för länken! Försökte leta runt på hemsidan, men gav snabbt upp eftersom jag tänkte ringa in på måndag. Nu kan jag lösa det idag istället =)
Står väl undantag för bagage på den sista destinationen på hemresan men alltid klurigt vad som räknas som sista destinationen där i ditt fall.
Men generellt brukar ju de flesta kort neka bagageförseningar på hemresa överlag, bortsett från några undantag t.ex. Swedbank platinum.
 
Sorry för sen återkoppling. SAS skötte allting väldigt snyggt. Väskan kom hem dagen efter vid 23:00. De svarade snabbt på min claim och återbetalade hela summan för väskan som jag köpte. Bra jobbat SAS.
Jag hade samma sak som hände mig vid hemresa med SAS men med skillnaden att de avsiktligt inte lastade något baggage på hemresan.

Både jag och mitt resesällskap hade tjänsteresor då vi behövde väskorna 1 respektive 2 dagar efter vi kommit hem. Vi var tvungna att köpa nya väskor, köpte för ca knappa 2k SEK vardera så varken dyra eller billiga. Fick ersättning direkt av SAS utan några egentliga frågor så var också väldigt nöjd med den hanteringen. Vet inte om status spelade in i detta då vi båda har Diamond-status.
 
Jag hade samma sak som hände mig vid hemresa med SAS men med skillnaden att de avsiktligt inte lastade något baggage på hemresan.

Både jag och mitt resesällskap hade tjänsteresor då vi behövde väskorna 1 respektive 2 dagar efter vi kommit hem. Vi var tvungna att köpa nya väskor, köpte för ca knappa 2k SEK vardera så varken dyra eller billiga. Fick ersättning direkt av SAS utan några egentliga frågor så var också väldigt nöjd med den hanteringen. Vet inte om status spelade in i detta då vi båda har Diamond-status.

+1 - var med om samma sak i somras. Åkte hem från London lördag morgon och skulle tillbaka söndag förmiddag. SAS lyckades slarva bort bagaget på vägen till Stockholm - och ersatte mig sedan fullt för de kostnader jag hade.
 
Och givetvis var det just detta dygnet du skulle ha finkostym på dig också va?
+1 - var med om samma sak i somras. Åkte hem från London lördag morgon och skulle tillbaka söndag förmiddag. SAS lyckades slarva bort bagaget på vägen till Stockholm - och ersatte mig sedan fullt för de kostnader jag hade.
 
Toppen