Senaste nytt

Bekräftat: SAS har köpt LN-RKP (ex-LAN)

Nej, sas har sagt att den inte kommer få en c check. De kan ju dock ändra sig men då skulle planet bli kvar i typ 5 år till.
Den förväntas ju fasas ut till sommaren och leverans av ytterligare en A330E ska då ha skett.
Fast någon form av större underhåll borde det ju vara om man flyger den till Hong Kong.

Tolkar denna som är A och B görs på hemmabas.
Aircraft maintenance checks - Wikipedia
 
Fast någon form av större underhåll borde det ju vara om man flyger den till Hong Kong.

Tolkar denna som är A och B görs på hemmabas.
Aircraft maintenance checks - Wikipedia
Har ingen insikt i exakt vad de gör i Hong Kong. Men om de kostar på en c-check som sas själva säger inte är aktuellt så måste planet flyga i några år till för att det ska finnas ekonomi i det hela. De gör inte en c-check nu och sedan pensionerar planet i sommar som de sagt att de ska göra.

Men det är ju SAS vi pratar om och de har ju ändrat sig förut så man kan aldrig vara säker.
Postades en artikel på flygtorget för någon dag sedan som beskrev allt detta, om man sedan kan lita på den artikeln låter jag vara osagt.
 
RKP kanske nedmonteras i förtid p g a att de behöver någon svår/dyr reservdel? Var det inte en SAS 340 som gick från Chicago till reservdelsställe i Kalifornien för nån vecka sedan, vart tog den vägen sedan?
 
Screenshot_20190208_125004_com.flightradar24free.jpg
 
Jag är tyvärr helt oinsatt i vad som sker med LN-RKS i Kalifornien just nu.
Men det är skumt med LN-RKP i Hongkong. Precis som @palmen skriver så kan den knappast vara där på C-check om den ska fasas ut i juni i år.
Allt annat verkar helt befängt.
Och @Maja, du kan vara tämligen säker på att du får åka OY-KBI i morgon.
 
Toppen