Senaste nytt

Har jag skrivit in Eurobonus-nummer rätt?

Dave R

Medlem
Hej!

Jag är ny på forumet samt ny Eurobonus / Loyalty card användare. Hittills har jag endast använt mitt SAS Amex Eurobonus kort för poäng via vanliga köp.

Men jag bokade nyligen min första flygresa (via Air China - Star Alliance) och ville då använda Eurobonus nummer och få poäng för flyget. Tyvärr kunde jag ej betala med Amex online, och kunde därför inte få poäng för själva köpet.

Jag bokade via Travellink och när jag skulle skriva in frequent flyer nummer var jag osäker om endast siffror skulle användas eller om "EBB" innan siffrorna också kulle användas. Jag skrev EBBxxxxxxxxx.

Om ni ser bifogade bilden från min travel dokument. Är mina Eurobonus poäng registrerade nu? De står "CA-CA" innan EB numret, så blir osäker. Om det är registrerat, så får jag inte dem förrän efter flygningen va?

Uppskattar all hjälp

EBBnr.png

Spontant ser det fel ut. Borde varit SK-SKEBBxxxxxx
Om det fanns en drop-downbox där man kan välja bonusprogram så kanske den var förinställd till AirChinas program.

Det bör inte vara några problem att ändra detta vid incheckning, se till att ha med dig ett fysiskt Eurobonuskort, även om det kan räcka med Appen.

Spontant ser det fel ut. Borde varit SK-SKEBBxxxxxx
Om det fanns en drop-downbox där man kan välja bonusprogram så kanske den var förinställd till AirChinas program.

Det bör inte vara några problem att ändra detta vid incheckning, se till att ha med dig ett fysiskt Eurobonuskort, även om det kan räcka med Appen.

Oh no! Vilken app? Sas Appen? Kan jag ändra det där fastän det är Air China flyg?

Och för framtida referens: Om jag missat att ange Eurobonus nummer vid köp av flyg, kan man då få det fixat vid incheckningsdisken? Ska man då låta bli att checka in online på förhand eller spelar det ingen roll?

Oh no! Vilken app? Sas Appen? Kan jag ändra det där fastän det är Air China flyg?
Det går säkert. Kolla Air Chinas hemsida.

Och för framtida referens: Om jag missat att ange Eurobonus nummer vid köp av flyg, kan man då få det fixat vid incheckningsdisken? Ska man då låta bli att checka in online på förhand eller spelar det ingen roll?
Ja, du kan alltid byta FFP på flygplatsen men det finns en viss risk att det görs på fel sätt och att du därmed får poängen krediterade fel.

Ja, du kan alltid byta FFP på flygplatsen men det finns en viss risk att det görs på fel sätt och att du därmed får poängen krediterade fel.
I detta fall är nog risken minimal att poängen krediteras fel, om nu inte någon på Air Chinas bonsuprogram har samma namn och såkar ha samma medlemsnummer. Men i övrigt så håller jag med, lägger man in ett bonuskort och sedan ändrar till ett annat finns risken att det krediteras fel någon stans.

För mig har det dock alltid fungerat de gånger jag kunnat ändra i SAS egen app för flyg.

Hej @Dave R !

Välkommen!

Jag brukar också ibland köpa resor via resebyråer. När jag gör detta dock har jag tagit för vana att aldrig hos byråns hemsida fylla i något frequent flyer nummer. Tycker allt för ofta att det blir fel och konstigheter.

Det jag gör istället är så här: bokar resan via byrån. När jag sedan fått ett bokningsnummer går jag till det aktuella flygbolagets hemsida, och klickar på något i stil med "hantera bokning". Där får man ofta fylla i efternamnet på biljetten, och bokningsnumret, sen kommer man till själva bokningen.

Väl där finns ofta alternativ för att fylla i ett frequent flyer nummer, och ofta med en "rullgardinsmeny" där du först får välja vilket flygbolag du tillhör och sedan skriva in ditt nummer.

Som en bonus dyker själva flighten (oftast) upp i SAS-appen sedan, vilket kan tas som en bekräftelse på att man har gjort rätt. Detta alltså trots att det inte är en flight med SAS.

Mitt förslag är alltså: gå redan nu om på AirChinas hemsida, försök att komma åt din bokning där, och se om du har möjlighet att fixa in ditt nummer den vägen.

Jag har aldrig flugit med AirChina, men detta fungerar med andra bolag.

Hejsan! Jag återupplivar tråden här med en ny fråga. När det frågas om Eurobonusnummer, ska man endas ange siffrorna eller de 3 bokstäverna (EBx) innan siffrorna med? Exempelvis:

Eurobonus nummer: EBB701234567

ELLER

Eurobonus nummer: 701234567

??

Hejsan! Jag återupplivar tråden här med en ny fråga. När det frågas om Eurobonusnummer, ska man endas ange siffrorna eller de 3 bokstäverna (EBx) innan siffrorna med? Exempelvis:

ELLER

??

Det är tyvärr olika beroende på var du ska mata in det... oftast tycker jag EBxNNNNNNNNN fungerar, men ibland är det annorlunda. Oftast säger systemet till om den inte känner igen formatet

ELLER

??
Det varierar beroende på vilket system det ska in i... (tyvärr)

EBx1234567 (x = B, S, G, D, P)
EB1234567
1234567

Toppen