Senaste nytt

Lufthansa och affärsklassgardinen

ilon

Medlem
Blev ingen bild på gardinen då jag hade sällskap att prata med hela vägen (satt på 3F), dock fördragen hela resan och inget spring.
Blev istället en bild på plattan i Frankfurt.
 

Attachments

  • IMG_20190204_234218.jpg
    IMG_20190204_234218.jpg
    71,9 KB · Visningar: 321

Senator

Moderator
Bad vänligt personalen stänga gardinen på senaste resan, efter det var det tysk ordning på den.

Kan tillägga att detta var på en kort 1h-flight och de var flinka med gardinen trots kuskande fram och tillbaks med serveringsvagnen.

Min allmänna observation (inte 100%, men nära efter 20 segment sedan vi började denna tråd)
1. Efter avgång stängs gardinen
2. Två personer, inklusive purser jobbar affärsklasskabinen
3. Dricksvagnen från affärsklass serverar en runda drinkar i affärsklass innan den börjar med de första raderna i ekonomi
4. Gardinen öppnas, men stängs inte igen. Trafiken mot främre toalett börjar
5. Dricksvagen kommer tillbaka, gardinen är fortfarande öppen och stängs aldrig igen

Det är min analys: en slentrianmässig hantering från ett f.d. "ordnung muss sein" servicekoncept.
 

Canadien

Medlem
CC viskade något till varandra efter jag bad om stängd gardin, den var alltså öppen när serveringen började. Efter det så var bägge väldigt noga med att stänga den. Så man får väl börja varje flight med att köra en vänlig påpekan om att man uppskattar den extra privacy en stängd gardin ger.
 

Senator

Moderator
Avgång 1 av 2 idag, "Gardin-gate" i full force. När andra passageraren kom upp från ekonomiklass och använda främre toa gick er korrespondent fram och hade ett vänligt, men bestämt samtal med purser ;)

Jag berättade att på den lilla fria tid jag har modererar jag Nordens största forum för frekventa resenärer. "Där har vi" sa jag, "en tråd med nästan 150 inlägg från upprörda affärsklassresenärer, som tycker det är en himla tråkig utveckling att gardinen systematisk är borta".

Hon erkände några saker:
1. Att ögonkontakt under service mellan personal var viktigt, det är anledning till att hon (och troligtvis hennes kollegor) väljer ha gardinen öppen under serveringen
2. Det inte fanns någon ändring i policy som tillsäger att den skall vara öppen
3. Men att det är den mänskliga faktorn, i hennes fall trötthet med tidig morgon som gör det

Jag tipsade henne om att min feedback handlade om att det var numera ett systematisk problem, och inte specifikt hennes flight. Jag bad henne lägga det i sin rapport, något hon direkt gjorde via iPad. Nu skall vi se hur FRA-BCN är om en liten stund. Hon förstod att "privacy" var en del av affärsklassupplevelsen, och jag påpekade hur snabba dom är att stänga gardinen till främre galley.

#manonamission
 

Tommy

Medlem
Gardinen öppen hela tiden på båda flighterna igår LH803 och LH998 ARN-FRA-AMS
några toalettbesök från ekonomi.
 

mika

Medlem
Idag Frankfurt till Heathrow: gardinen öppet mellan business och economy hela flyget, men stängd mellan business och galley innan och efter serveringen. Flera ekonomipassagerare använde business-toaletten och personalen bad alla vänta utanför gardinen, dvs i business-delen! Det gällde både business- och ekonomipassagerare. Väldigt dåligt av Lufthansa. Hela service var under all kritik. Jag orkade/hann inte klaga för personalen, men kommer att skicka ett brev till Lufthansa nu.

Swiss verkar välja andra vägen. Dom har nu lyckats installera gardiner till A220 (tidigare fanns den ingen gardin). Och det var stängd hela flyget från Heathrow till Zürich med strikt access-kontroll.
 
Toppen