Kul med lagringsmöjligheter, det är nu du snart inser att du behöver utöka lagringsmöjligheterna!
Rent generellt kan man säga att årgångschampagne vinner på att lagras, vissa på kortare horisont och andra på längre. Vissa N.V (non vintage) med hög andel reservvin tex Charles Heidsieck och Krug kan med viss framgång lagras med kortare tidshorisont. Följdfrågan brukar bli hur länge ska en flaska lagras innan dryckesfönstret når sin peak. Även det en svår fråga att svara på men den samlade expertkåren brukar vara relativt överens om att det är 20 år på flaskan för prestigeflaskorna och kanske några färre för de vanliga årgångarna.
Mina tre tips i olika prisklasser blir följande:
Charles Heidsieck NV 459kr, kan lagras 1-5 år för en märkbar förändring. Testa gärna jämföra med en färsk flaska från Systembolaget vid öppningstillfället.
Pol Roger Bdb 2009 669kr, en flaska som är väldigt bra som den är redan idag men på fem års lagring kan den bli något utöver det vanliga. Jag har själv en låda i min källare som inte öppnas innan 2023.
Slutligen om du vill slå på den stora trumman ska du försöka få tag på Pol Roger Sir Winston Churchill 2008 som vi skrivit om tidigare i tråden. Det är en flaska som spås nå extraordinära höjder och smaksensationer efter en längre tids lagring. Mina första tänker jag öppna någon gång efter 2028.