Senaste nytt

Champagnetråden

Kvällens bidrag kommer från Lallier i Ay. Smakrik, lättdrucken och väldigt bubblig. Den var ny för mig men hamnar absolut på topp 10 listan. :)
Går inte att köpa via systemet tyvärr, men kanske kan Vinlistan ta hem den om man skickar en förfrågan.

83021DE6-B206-4486-B6ED-BF31CB74FFEB.jpeg

Antar att delar av ovanstående har handlat om Winston 2008? I morse innan något systembolag öppnat levererades 28 kollin (168 flaskor) till systembolagets lager.
På mitt SB krävs det att man stå på sig om man vill ha något.
Jag mer eller mindre krävde att de ringde sin egen kundtjänst. Kundtjänst fick sedan guida personalen till att lägga en beställning via leverantören på sin egen hemsida. Detta skulle innan samtalet givetvis vara omöjligt fick jag otrevligt förklarat för mig.
På det här viset garanterades att jag fick beställa så många flaskor jag ville ha av rätt årgång...
Det är naturligtvis roligt för mig att få igenom en beställning på en vara jag vill ha och när jag vet att den finns. (kommer dessutom mycket fler i början av mars) Problemet som jag ser det är att personal av okunskap står och påstår att det vi just gjort inte går att göra.

Det ger mig på det stora hela en dålig känsla att jag måste framhäva mig och kräva att man ringer sin egen kundtjänst. Känns olustigt när man bor "litet"

Antar att delar av ovanstående har handlat om Winston 2008? I morse innan något systembolag öppnat levererades 28 kollin (168 flaskor) till systembolagets lager.

Bara att gratulera om du lyckades få genom den beställningen. Jag var uppe vid 5-snåret, då hade inte SB uppdaterat webblagrets saldo. Ögnade lite snabbt vid olika tidpunkter under dagen - samma utfall. Pratade med en anställd som mot alla odds faktiskt har bra koll, enligt honom hade leveransen blivit försenat. Men det är ju det här som är SB stora problem - inkonsekvensen och ett intranät som lämnar mycket att önska. Kan lika gärna gå och köpa triss.

Återkom hur det går för er med WC 2008, de är just nu slut hos leverantören men de får in en ny laddning i februari.

Gällande nya leveranser av WC 2008!
Det är som Buffy säger att redan i början av februari inte mars som jag skrev i posten ovan planeras ett större parti att släppas till systembolaget. Om jag har fattar det rätt så är det fler än 300 flaskor ytterligare som släpps i februari.
Men jag tycker ni som är intresserade av köp ska gå till systemet redan i dag när de öppnar och föröka göra en beställning då det kan finnas kvar flaskor från igår.
Jag har svårt att tro att samtliga flaskor som dom fick in på lagret skulle vara slut redan. Anledningen till varför jag tror det finns flaskor kvar är att systembolaget inte uppdaterade sitt saldo igår.... Detta trots att det gick att beställa den då den fanns på deras lager men att 2006:an var och är i skrivande stund fortfarande den enda som visas på hemsidan.

lycka till

Vi har precis blivit med vinlagringsmöjlighet och jag tänkte nu köpa några flaskor champagne - men vilka? Jag är helt novis på lagringsområdet, har hittills bara köpt för (i princip) omedelbar konsumtion....

Målet är INTE att bli ekonomiskt oberoende genom att i ett senare skede sälja den vällagrade dyrgripen till vin, utan kanske snarare tvärt om - att för en rimlig peng ändå kunna njuta av en fantastisk champagne.

Vilka tre flaskor som går att få tag på via Systembolaget skulle du rekommendera?

Vi har precis blivit med vinlagringsmöjlighet och jag tänkte nu köpa några flaskor champagne - men vilka? Jag är helt novis på lagringsområdet, har hittills bara köpt för (i princip) omedelbar konsumtion....

Målet är INTE att bli ekonomiskt oberoende genom att i ett senare skede sälja den vällagrade dyrgripen till vin, utan kanske snarare tvärt om - att för en rimlig peng ändå kunna njuta av en fantastisk champagne.

Vilka tre flaskor som går att få tag på via Systembolaget skulle du rekommendera?
Kul med lagringsmöjligheter, det är nu du snart inser att du behöver utöka lagringsmöjligheterna! ;)

Rent generellt kan man säga att årgångschampagne vinner på att lagras, vissa på kortare horisont och andra på längre. Vissa N.V (non vintage) med hög andel reservvin tex Charles Heidsieck och Krug kan med viss framgång lagras med kortare tidshorisont. Följdfrågan brukar bli hur länge ska en flaska lagras innan dryckesfönstret når sin peak. Även det en svår fråga att svara på men den samlade expertkåren brukar vara relativt överens om att det är 20 år på flaskan för prestigeflaskorna och kanske några färre för de vanliga årgångarna.

Mina tre tips i olika prisklasser blir följande:
Charles Heidsieck NV 459kr, kan lagras 1-5 år för en märkbar förändring. Testa gärna jämföra med en färsk flaska från Systembolaget vid öppningstillfället.

Pol Roger Bdb 2009 669kr, en flaska som är väldigt bra som den är redan idag men på fem års lagring kan den bli något utöver det vanliga. Jag har själv en låda i min källare som inte öppnas innan 2023.

Slutligen om du vill slå på den stora trumman ska du försöka få tag på Pol Roger Sir Winston Churchill 2008 som vi skrivit om tidigare i tråden. Det är en flaska som spås nå extraordinära höjder och smaksensationer efter en längre tids lagring. Mina första tänker jag öppna någon gång efter 2028.

Kul med lagringsmöjligheter, det är nu du snart inser att du behöver utöka lagringsmöjligheterna! ;)

Rent generellt kan man säga att årgångschampagne vinner på att lagras, vissa på kortare horisont och andra på längre. Vissa N.V (non vintage) med hög andel reservvin tex Charles Heidsieck och Krug kan med viss framgång lagras med kortare tidshorisont. Följdfrågan brukar bli hur länge ska en flaska lagras innan dryckesfönstret når sin peak. Även det en svår fråga att svara på men den samlade expertkåren brukar vara relativt överens om att det är 20 år på flaskan för prestigeflaskorna och kanske några färre för de vanliga årgångarna.

Mina tre tips i olika prisklasser blir följande:
Charles Heidsieck NV 459kr, kan lagras 1-5 år för en märkbar förändring. Testa gärna jämföra med en färsk flaska från Systembolaget vid öppningstillfället.

Pol Roger Bdb 2009 669kr, en flaska som är väldigt bra som den är redan idag men på fem års lagring kan den bli något utöver det vanliga. Jag har själv en låda i min källare som inte öppnas innan 2023.

Slutligen om du vill slå på den stora trumman ska du försöka få tag på Pol Roger Sir Winston Churchill 2008 som vi skrivit om tidigare i tråden. Det är en flaska som spås nå extraordinära höjder och smaksensationer efter en längre tids lagring. Mina första tänker jag öppna någon gång efter 2028.
Det handlar såklart också om vad man gillar, jag är stor fan av mogen champagne och tycker Pol 2009 bdb är på tok för ungt. Öppnade en 98 för inte så länge sen, den var god på riktigt. :)

Jag gillar idén som någon skrev att man köper en bra champagne och spar till sitt barns 18 års dag.
Ni som har gjort det vart har ni lagrat den? Hemma får jag inte rätt förutsättningar.

Finns det någon form av "champagnehotell"? Vore ju toppen om det fanns där den kan lagras på korrekt sätt så länge man vill.
Och är 18 år ens bra? Blir den förstörd på så många år?

Toppen