Senaste nytt

Någon som funderat på detta (ang. rullstolsburna ombord)

Joje_66

Medlem
Hej!

Jag har inte varit aktiv i forumet och hoppas inlägget hamnar rätt, borde ligga i någon allmän tråd om flyg (även om det berör Norwegian) då den stora frågan som väcks är mer allmän men hittar ingen helt övergripande flygdel där det kunde passa ?

Till saken ;)

Sammanfattning av den egentliga frågeställningen:
Kontentan av historien är att flygbolag enligt Transportstyrelsen. kan hindra en resenär från att resa sig (gå på toa) under en hel resa (kan ju bli uppåt 20 timmar på de längsta flighterna). Transportstyrelsen tycker att man ska boka platser i förväg vid gången alternativt kontakta flygbolaget i förväg om man kan komma att behöva resa sig under en flygning?

Har ni överhuvudtaget funderat på att det kan vara så? Tar ni hänsyn till det?
I princip alla (sällskap) bör alltså boka platser vid gången för att vara säker på att få gå på toa :(

Tankar?

Nedan den längre, "rantande mot Norwegian" versionen ;)

Vi hade senast (TFS - CPH) en ganska absurd upplevelse med Norwegian.

Vi checkar alltid in online ca 24 timmar innan, och det funkar alltid. Det gjorde det denna gången också men vi fick säten på olika rader (5A & 6A), trist men inget att säga något om.

Vid bordningen möttes vi för det första inte av något leende eller välkomnande som är brukligt, personalen såg bara sura ut.

Frugan satt på 6A och där kom de bärande på en rullstolsburen dam som skulle sitta på C, hennes man/ledsagare på B.

Efter några timmar efter att ha hållit sig så länge som möjligt, behövde frugan gå på toa. Inte helt ovanligt att passagerare vill eller behöver det?

Nu började konstigheterna, mannen påstod att hans fru inte kunde flytta sig på något sätt!
Frugan tillkallade flygvärdinnan, denna påstod att hon inte ens kände till att hon hade en rullstolsburen gäst! Hon vägrade göra något utan frugan som själv har svårt att böja knäna skulle klättra över damen på C!
Hon lyckades med detta, förnedrande för båda parter. Efter lite diskussion med flygvärdinnan som knappt kunde engelska så fick frugan beskedet att det fanns lediga platser på rad 18 som vi kunde ta.

Där uppstod nya problem, på D E F satt en man med benet i skena som hade tre platser, på A satt en pilotklädd man, på B mannens matlåda, på C en plastpåse som inte var mannens. Mannen på A sa att "det satt en dansk man på C tidigare". Samtidigt kommer två andra i personalen med en matvagn och börjar omgående bokstavligen skälla om att de ska fram, "flytta er" "flytta er"! Vi försökte förklara snabbt att vi blivit hänvisade dit av den andra flygvärdinnan, de vägrade lyssna och sa bara "där sitter en barnfamilj" "flytta er!".

Så tillbaka igen, nu får jag som har mindre problem med knäna klättra in på 6A över den rullstolsburna damen!

Hela situationen känns surrealistisk och det är absurt att flygbolag kan göra såhär.

Har t.o.m. frågat Transportstyrelsen och enligt dem så är det tydligen helt okej att man hindras gå på toaletten i upp till över 20 timmar!

Man ska om man tror sig kanske behöva resa sig under en flygning meddela flygbolaget detta i förväg och helst boka sittplats i förväg, vid gången.

På Norwegian sida står det vid bokning för rörelsehindrad att de när denne behöver gå t.ex. på toa så ska det finnas en rullstol ombord men ledsagaren ska kunna flytta den rullstolsburna till den utan hjälp av personalen, detta gäller alltså inte om andra behöver gå!

• Gilla
Reactions: Gus
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta o_O

Kan tillägga att jag har ingen aning om vad reglerna är gällande det du skriver och jag har aldrig hamnat i en liknande situation som du beskriver. Däremot tycker jag det låter som att flygbolaget har planerat detta vansinnigt dåligt. Ingen passagerare ska behöva klättra över någon annan vid boarding eller vid toalettbesök.

Jag förutsätter att de flesta flygbolag försöker att planera detta lite bättre och eftersom det är omöjligt att veta när man själv bokar/checkar in vem man hamnar bredvid hade jag aldrig accepterat att inte få resa på mig om jag behövde det, och jag hade inte klättrat över någon annan. Sen försöker jag dock alltid boka plats vid gången men det är av andra anledningar :)

Har aldrig upplevt något liknande, har full förståelse för din hustru att man måste gå på toa under en 5 timmars flygning.
Har även förståelse för damen i rullstolen.
Svagt av kabinpersonalen att inte kunna ordna detta när det fanns lediga platser i planet.
Hur skall man lösa denna typ av situation, den på fönsterplats har ju mycket svårt att komma ut vid en eventuell utrymning av maskinen.

Ja detta var ju galet att läsa om. Är det en person som inte kan flyttas så bör den ju placeras längst in (om det nu är möjligt att få in den längst in förstås) alternativt i nån plats längst fram där man brukar kunna gå förbi någon på ett enkelt sätt. En annan behöver ju ofta springa några gånger på toa under en längre flygning så det hade ju blivit intressant med en massa klättrande om jag suttit där. Men generellt tråkigt att kabinpersonalen verkar haft så dålig attityd och inte kunnat lösa det hela på ett vettigt sätt.

Alternativt får man ju helt enkelt blocka sätena innanför så att ingen annan kan hamna där. Men det förutsätter förstås att den som reser faktiskt bokar det när biljetterna köps.

Mest anmärkningsvärt tycker jag ändå är att det inte tycks finnas några regler eller rättigheter gällande detta utan att lösningen ska vara att alla bokar gångplats och eller meddelar flygbolaget i förväg att de kan behöva gå på toa under flygningen, man kan ju undra om flygbolaget i.s.f. har någon skyldighet att placera en så att det blir möjligt.

Norwegian verkar ju ha stora problem inte minst med personalen (kanske den spanska personalen fått reda på nedskärningarna av spanska baser tidigare och därför hatar att jobba), läste om någon med "småbarn" som fått en horribel behandling, på flygningen innan denna var vi med om en annan konstig händelse.
Ett ungt par fick inte sitta bredvid varandra, tyvärr räckte inte mina parabolöron till för att uppfatta turerna men till slut satt tjejen storgråtande bakom oss, hon pratade då med kabinansvarig om att det inte handlade om de skilda platserna utan något som personalen sagt eller gjort, kabinansvarig skulle samtala med sina medarbetare efteråt.

På resan efter det blev våra väskor försenade till Köpenhamn, inget konstigt det heller, anmälde och väskorna skulle definitivt komma dagen efter.
Efter tre dagar och flera förfrågningar dök en väska upp, 2 dagar senare den andra.
Nu var ena väskan skadad! Detta ska ju anmälas på flygplatsen, skada går inte att anmäla utan rapportnummer! Kom på att jag hade rapportnummer från förseningen så det gick att skicka iväg inkl. foton på skadan (handtaget knäckt mitt av inuti väskan) utan nytt besök på Kastrup.
Nästa resa med Norwegian var inom en månad vilket jag påtalade och undrade hur de ställde sig till det då deras svarstid är minst 4 veckor. Mycket riktigt inget besked, vi behandlar alla ärenden i turordning.
Inköp ny väska, någon vecka senare kom mejl, vi ersätter inte då skadan är ytligt slitage! (antagligen standardsvar till alla som anmäler!?).
Nytt mejl och ytterligare någon vecka senare svar, att de skriver av v30% första året o.s.v. "skicka kvitto" Väskan var ett år och ett par veckor senare kom ersättning 70% av nypriset Puh...

Syrran och hennes man var iväg häromveckan, försening på (tror det var en 6 timmar) N vägrar ersättning och hänvisar till tekniska problem med flyget vilket inte är en giltig ursäkt.....

Känns inte som att Norwegian eller deras personal löser problem smidigt.....

Dessutom några dagar innan hemresan läser man återigen om Norwegians ekonomiska kris, de kan vara i konkurs på Nyårsdagen, nja, känns sådär.

Kan tillägga att vårt flyg var fullsmockat, platserna på 18 som vi hänvisades vet vi fortfarande inte statusen på.

Norwegian skulle så klart placera handikappade på platserna längst fram där man kan gå förbi men de har ju sålt dessa platser och skulle eventuellt få betala tillbaka pengar.
Personalen ska så klart veta att det finns rullstolsburna passagerare ombord.
Reglerna borde självklart vara så att rullstolen som ska finnas ombord ska tas fram och användas om någon innanför måste gå upp.
Själv blev jag extremt förvånad över att Transportstyrelsen inte alls tyckte att detta var något konstigt ;(

Nu får det vara, kommer undvika Norwegian som vi tidigare gillat och rekommenderat till vänner och bekanta, å långt möjligt :(

Toppen