Senaste nytt

Amex har tagit bort betalkorten

benson

Medlem
De tar nog bara ränta för 1kr från den dag din betalning kommer in, men var det inte slutbetalt i tid kommer du få betala ränta för allt du köper fram till nästa förfallodatum. (Om de skulle ta ränta även på det inbetalade beloppet är det i strid med §36 konsumentkreditlagen.)

Dvs:
1 jan köp 5000kr
15 jan köp 5000kr
...
25 feb förfallodatum
25 feb inbetalt 9999kr.

Du kommer då få betala ränta för
5000kr 1-14 jan
10000kr 15 jan-25 feb
1kr 26 feb och framåt tills det är betalt.

Men i exemplet har du dessutom brutit villkoren för räntefriheten, så även ev. köp i februari börjar helt plötsligt kosta ränta direkt från köpet. Du kan dock få stopp på även den räntan genom att omedelbart betala in motsvarande belopp.

Jfr Eurocard där "Ränta utgår på den del av kontoskulden inom kreditutrymmet som dagen efter fakturans förfallodag är obetald" dvs där skulle man i exemplet ovan inte bli debiterad ränta för 5000 kr 1-14 jan och 10000 kr 15 jan - 25 feb. Min erfarenhet av andra kreditkort (i o f sig länge sedan) är att ett tillfälle då faktura som ej betalats i sin helhet genererar ränta på återstående skuld + ränta på kommande månads köp. Har aldrig varit med om att det, som för Amex, genererar ränta på alla köp under två månader. Dessutom är räntesatsen hos Amex förhållandevis hög.
 
Jfr Eurocard där "Ränta utgår på den del av kontoskulden inom kreditutrymmet som dagen efter fakturans förfallodag är obetald"

Det är i så fall frikostigare än Amex. Dock ska man nog komma ihåg att om man behöver ett kortfristigt lån, så finns det nästan alltid bättre lösningar (t.ex. kontokredit på lönekontot) än att använda kreditkort. De är helt enkelt alltid väldigt dyra, även om de kan vara billigare än Amex...
 

Niclas.J

Medlem
Jag vet inte hur Nordea räknar, det finns säkert olika sätt. Men det stämmer ju inte riktigt som du säger att skulden endast är 1kr, den är 10000kr under en första period, och sen 1kr i en efterföljande period.

Exempelvis, man lånar 10000kr den 1:a i månaden, och ska betala skulden den 30:e. Om man gör det, blir dessa 30 dagar räntefria (0% ränta).

Men om man inte betalar skulden i sin helhet, så är den inte räntefri. Då räknas ränta från det att man lånade pengarna, till att de betalats tillbaka. Om man betalar 9999kr efter 30 dagar så räknas räntan på detta, plus ränta på 1kr i t.ex 60 dagar.

Jag förstår principen och Amex villkor - jag anser bara att det är ett ohederligt sätt att skriva villkoren på. Klart rimligare och kundvänligare hade vanligt att likt vissa andra, t ex nämnda Nordea, endast kräva ränta på den del av skulden som inte är betald.

Jag tror till och med att det hade kunnat generera mer pengar in för Amex eftersom det då inte hade varit otänkbart för användare att nyttja delar av krediten, i.e. det hade kunnat bli fler personer som betalar ränta till Amex då och då. Som det är nu gissar jag att de allra flesta, likt skribenten på föregående sida, tvingas betala ett ockerbelopp av misstag och då lär sig att aldrig mer råka ut för samma sak igen, och att aldrig nyttja möjligheten till delbetalning.

Ett annat exempel är den recension som finns på Amex Facebook-sida. En med månadsfaktura på typ 70k (om jag inte minns rätt, hinner inte leta upp den nu) där han betalade in exempelvis 70 250 kr istället för 70 253 kr, vilket ledde till fullt räntedebitering där Amex vägrade ge med sig i efterhand. Det var viktigare att hålla på sina principer än att behålla en kund som gjort ett uppenbart slarv-fel.

Sådant gör mig skogstokig och tyder på att man saknar känsla för service.
 

Kris

Medlem
Jag fick 30 poäng per 100 SEK på en biljett köpt hos SAS den 3 januari.
Jag ringde just in och fick ordnat en korrigering. Gjorde ett online-köp hos SAS i mitten av Januari. Fick endast 10p/100kr. Har det "gamla" Amex-kortet. Damen på Amex visste såklart inte varför det blivit så, men lägger upp ett ärende hos dem. Kan ju vara en enstaka glitch, men om man använder detta kort kan det ju vara värt att dubbelkolla eventuella online-köp hos SAS så att de 30p/100kr dyker upp.
 

FrontX

Medlem
Då jag fortfarande har kvar mitt Platinum som betalkort så har jag inte så bra koll på kreditkortet...men
1. Påverkas t.ex reseförsäkringen om man väljer att nyttja delbetalning av kreditkortsfakturan?. Det är ju minst 75% som gäller för att den ska gälla men tänker att om man nu nyttjar delbetalning så har man ju..i teorin inte betalt minst 75% än

2. När ens betalkort så småningom går ut. Kommer man då få ett nytt betalkort som vanligt, eller kommer man förr eller senare bli påtvingad ett kreditkort?
 

M.K

Medlem
1. Självklart gäller försäkringen bara resan betalas med kortet.

2. 3757, betalkorten förnyas varje år för oss som har dem. Intressant att Platinum fortsatt är betalkort med hårdare krav i andra länder. 1Mnok i årsinkomst har t ex folk från Norge sagt till mig, inte kollat upp om det stämmer. Jag har varit frestad många gånger att byta till nya pga poängupptjäningen, men känns surt att ge upp "obegränsad" kreditlina vid behov. De är väldigt flexibla då jag vid tillfällen ringt in före. Tjänar ju ändå bra med poäng med Elite i Sverige och andra lösningar utomlands sedan en tid för mig som ger bättre än nya Plat tillbaka.
 

Abbs

Medlem
1. Självklart gäller försäkringen bara resan betalas med kortet.

2. 3757, betalkorten förnyas varje år för oss som har dem. Intressant att Platinum fortsatt är betalkort med hårdare krav i andra länder. 1Mnok i årsinkomst har t ex folk från Norge sagt till mig, inte kollat upp om det stämmer. Jag har varit frestad många gånger att byta till nya pga poängupptjäningen, men känns surt att ge upp "obegränsad" kreditlina vid behov. De är väldigt flexibla då jag vid tillfällen ringt in före. Tjänar ju ändå bra med poäng med Elite i Sverige och andra lösningar utomlands sedan en tid för mig som ger bättre än nya Plat tillbaka.
Är Platinum fortsatt betalkort i EU-länder?
 

Kris

Medlem
Jag ringde just in och fick ordnat en korrigering. Gjorde ett online-köp hos SAS i mitten av Januari. Fick endast 10p/100kr. Har det "gamla" Amex-kortet. Damen på Amex visste såklart inte varför det blivit så, men lägger upp ett ärende hos dem. Kan ju vara en enstaka glitch, men om man använder detta kort kan det ju vara värt att dubbelkolla eventuella online-köp hos SAS så att de 30p/100kr dyker upp.
Poängen som saknades kom för övrigt in månaden efter som utlovat. Smidigt för en gångs skull...
 
Toppen