Senaste nytt

Super prio boarding på Swiss Arlanda-Zurich

bankb

Medlem
Upplevde något nytt för första gången idag. En familj, två vuxna och ett barn som blev uppropade till gate och sen fick boarda före alla andra, innan boarding call.

Sen var jag först fram när de startade boarding, fick dock stå och vänta medan gate agent kikade ut mot planet för att se att familjen som gick på först var ombord.

Väl framme vid planet så stoppade en flygvärdinna mig från att gå in innan familjen kommit tillrätta ordentligt på sina plats.

Där kan man snacka om service!

Last edited:
Upplevde något nytt för första gången idag. En familj, två vuxna och ett barn som blev uppropade till gate och sen fick boarda före alla andra, innan boarding call.

Sen var jag först fram när de startade boarding, fick dock stå och vänta medan gate agent kikade ut mot planet för att se att familjen som gick på först var ombord.

Väl framme vid planet så stoppade en flygvärdinna mig från att gå in innan familjen kommit tillrätta ordentligt på sina plats.

Där kan man snacka om service!
Tror jag sett detta 1 gång på 1000 flighter hos SAS medan jag sett det många gånger hos Swiss och Lufthansa. Tycker det är riktigt bra även om jag i stridens hetta blev lite sur när jag stod i LH F kön i MUC och blev bortvisad för en barnfamilj skulle fram.

Tror jag sett detta 1 gång på 1000 flighter hos SAS medan jag sett det många gånger hos Swiss och Lufthansa. Tycker det är riktigt bra även om jag i stridens hetta blev lite sur när jag stod i LH F kön i MUC och blev bortvisad för en barnfamilj skulle fram.

Fick inte riktigt känslan att det bara var för att dom hade barn. Många andra barnfamiljer som fick vänta.

Kan det ha varit kombon business + barn? Eller är det några med lite extra status? Kanske nån chef på Swiss?

Det kan finnas flera olika skäl. Medicinska skäl så som autism brukar vi göra så, sen kan det också ha varit att någon av dom har en stor flygrädsla och inte flygit på länge/aldrig flygit, då brukar vi ta ner dessa och låta dom ''känna på'' innan de blir fullt med folk.

Det kan finnas flera olika skäl. Medicinska skäl så som autism brukar vi göra så, sen kan det också ha varit att någon av dom har en stor flygrädsla och inte flygit på länge/aldrig flygit, då brukar vi ta ner dessa och låta dom ''känna på'' innan de blir fullt med folk.

Låter som bra anledningar, blev så förvånad eftersom jag aldrig varit med om det tidigare. Har ändå 75-90 flighter per år.

Det kallar jag service, av det riktiga slag som kan göra stor skillnad! Jag väntar glatt några minuter extra på att boarda om det är för att personalen tar sådan hänsyn till sina kunder!

Troligtvis HON med familj.

Också ett helt OK skäl. Högsta status har gjort sig förtjänt av det.

Familjen kan ha beställt assistans också, och i samtal med ledsagaren och gatepersonal kommit fram till att de inte behöver ledsagning så länge de får boarda först.
Hade en ledsagare följt med ner hade denna kunnat "spärra av" vid brygghuvudet så gatepersonalen kunde påbörja boarding utan att störa processen att få på den första passageraren på planet. I detta fall kan gatepersonalen och kabinpersonal ha tagit den rollen istället.

Toppen