Senaste nytt

Försening och borttappad väska

palmen

Moderator
Gäller en bekant till mig.

Skulle åka från Houston med United till Newark och sedan v dare till Stockholm med SAS. Allt betalt med SAS Mastercard.

United var sena från Houston och fick dessutom vända tillbaka och det blev byte av plan för resan till Newark där SAS anslutningen då missade.
Hotellrum erbjöds för natten och hemresa dagen efter med SAS och kommer hem 24h sent.

Väl på Arlanda så kommer inte incheckad väska, en PIR rapport lämnas in och informationen just nu är att de inte har någon aning om var väskan är eller vart den tappats bort.

Vilka ersättningar kan man få? Man kan ju behöva köpa vissa nödvändiga saker hemma som man inte har dubbelt av.
SAS mastercard, täcker de något? Hemförsäkring? Har sas några skyldigheter att ersätta med något till grejerna kommer fram? Ska man gå på United då det är de som orsakat problemen?

EU261/2004 går väl bort här antar jag?

Om det nu visar sig att väskan är helt borta, är det 3 veckor som måste gå? Vilken ersättning får man då och av vem?

Skulle varit hemma i söndags men kom hem måndag istället så bara gått lite mer än 2 dygn än så länge från ordinarie hemkomst.

Kortförsäkringen ger ingenting för försening på hemresan, man förväntas ha tillräckligt med kläder, hygienartiklar etc hemma.

Det jag har fått lära mig är att man alltid ska gå på det bolag som utfärdat PIR:en.

Är bagaget helt borta så ska man få en schablonersättning för det, ja.

Kortförsäkringen ger ingenting för försening på hemresan, man förväntas ha tillräckligt med kläder, hygienartiklar etc hemma.

Det jag har fått lära mig är att man alltid ska gå på det bolag som utfärdat PIR:en.

Är bagaget helt borta så ska man få en schablonersättning för det, ja.
Så det är SAS i så fall man ska gå på?

Varför skulle detta inte kunna täckas av EU261/2004?
För att United är de som orsakat förseningen på en inrikes i USA, EU261/2004 är ju inte applicerbart där, eller finns det något annat sätt man kan tillämpa den? Det är väl så att den gäller för United på resor från Europa med inte till? För resor till EU så måste även flygbolaget vara baserat i EU.

Toppen