Senaste nytt

Hur skulle ni gjort? (Är business värt detta?)

Har faktiskt ansökt om detta kort och hoppas det kommer i dagarna. MC får tacka SAS nya poängsystem för det...

:cool:

:)

Good point!

:)

Sant, får skylla på att det är nyårsdagen... :D
Kollade på sas.se och denna resan går inte att boka via deras sida.
Hur får du ihop 3*6000 extrapoäng? Vad är det jag missar?

Om ni köper ekonomibiljetter till hela familjen kommer ju ni alla att få baspoäng. Eftersom du är EBG och får 7500p (25% extra) så antar jag att din partner och dina barn får 6000p vardera. Det blir alltså totalt 25500p EB-poäng.

Skulle säga att det beror helt på om du tänkt åka longhaul till någon SAS-destination eftersom att med barn är detta det klart mest pisvärda sättet att nyttja poängen (om man ser på Business). Så har du någon sådan planerad skulle jag spara poängen dit, annars är det en klart bättre sak att nyttja poängen till än mycket annat.

Ser man till poängens värde är en vanlig uppskattning 10öre per poäng eller mindre så dina 17 000:- är värda 170 000 poäng så hade det varit likvärdig flygning hade det inte varit prisvärt men business gör det ju intressantare! Hade jag haft poängen och inte haft någon annan nära förestående resa hade jag helt klart kört business på longhaul, möjligen Plus eller economy plus eller var det nu kallas.
Aha, det har jag missat att det är billigare poängpris för barn med SAS? Är det så? Går det i så fall också att boka ett business säte till barn för billigare poängpris?

I det här fallet "kostar" economy (economy + finns ej) 45000 poäng per person jämfört med 82500 för C. Kändes som att skulle jag boka för poäng var det C som gällde.

Dessutom är avbokningsmöjligheten en klart viktig detalj med småbarn! Det händer att man måste boka om eller avboka av skäl som inte alls täcks av diverse försäkringar och då är förlusten av bokningsavgiften okej i jämförelse.

Poängbokningen, tveklöst. Jag tänker att du antagligen även framöver vill resa med familjen och då kommer vara begränsad vad gäller datum och antagligen också resmål. Om det stämmer in på dig är det en del svårare att använda poängen så när du nu fått till familjens resa i business till önskat ställe på önskad tid: kör på det!

Exempelvis är det väldigt sällan SAS släpper mer än 2 platser i business till de attraktiva semesterdestinationerna, så vill du utnyttja barnrabatten där är det stor risk att ni får hålla till godo med Plus.
Väldigt sant och stämmer bra!

Om ni köper ekonomibiljetter till hela familjen kommer ju ni alla att få baspoäng. Eftersom du är EBG och får 7500p (25% extra) så antar jag att din partner och dina barn får 6000p vardera. Det blir alltså totalt 25500p EB-poäng.
Mycket märkligt att hur mycket man än funderar på poängintjäning osv så är det alltid nåt man missar...:D Givetvis är det som du skriver. Hade dock själv glömt bort att jag får 25% extra dvs 7500 + 25%. :D Tack!

Mycket märkligt att hur mycket man än funderar på poängintjäning osv så är det alltid nåt man missar...:D Givetvis är det som du skriver. Hade dock själv glömt bort att jag får 25% extra dvs 7500 + 25%. :D Tack!

Se nu bara till att anmäla din partner och dina barn till Eurobonus (om det inte redan är gjort) så ni inte går miste om ”gratispoäng” när ni flyger med Star Alliance. Med SAS nya PointSharing blir det nu ännu bättre ;)

Massa fel av mig naturligtvis. :oops:

1. Spädbarn får ju inga poäng om de inte har eget säte.

2. Sedan gäller ju bara +25% på SAS.

Så om du får 7500p så får även din partner och ditt ena barn det och summan blir således 22500p.

Last edited:
Toppen