Senaste nytt

Köpenhamns flygplats passerar 30 miljoner passagerare idag 27/12 2018

SR Ekot hade ett inslag om detta och 12% av resenärerna är svenskar sas det inslaget.

Inte för att jag misstror siffran men vad betyder den egentligen?

Att 12% av alla resenärer som passerar Kastrup är svenskar (dvs inklusive de som passerar Kastrup som mellanlandning) eller att 12% av alla resenärer som påbörjar sin resa på Kastrup är svenskar? Och pratar vi om svenska svenskar eller personer bosatta i Sverige oavsett nationalitet? Hur vet Kastrup att jag är svensk? Hur ser fördelningen ut på andra nationaliteter?

Inte för att jag misstror siffran men vad betyder den egentligen?

Att 12% av alla resenärer som passerar Kastrup är svenskar (dvs inklusive de som passerar Kastrup som mellanlandning) eller att 12% av alla resenärer som påbörjar sin resa på Kastrup är svenskar? Och pratar vi om svenska svenskar eller personer bosatta i Sverige oavsett nationalitet? Hur vet Kastrup att jag är svensk? Hur ser fördelningen ut på andra nationaliteter?
Ja du, jag citerade bara Ekot.
Jag skall försöka kolla upp detta, jag är helt enig med dig i dina frågor.

Välskriven krönika om Kastrup, vårt flygande, flygskatt och så vidare, som bra speglar min egen syn på dessa frågor.

Kastrup har sprängt 30 miljonersvallen

Benägen att hålla helt med i vissa aspekter. Det finns ingenting inom en överskådlig framtid som kommer att minska resandet, tvärtom. Ett obestridligt faktum. Inte bara i västvärlden. I takt med tex Afrika och andra världsdelar för en ökad medelklass, öppnar också en enorm ny expansion. Bara att titta på Ethiopian airlines enorma expansion. Den ökade levnadsstandarden i alla länder bidrar likväl.

Politikerna för sedan länge en felaktig och naiv strid för klimatets skull, nämligen skuldbelägga och taxera individen,istället för att bidra och hitta direkta metoder tillsammans med rese industrin för minskade utsläpp. Extremt naivt att skuldbelägga en 2 barnsfamilj somvill fira semester utomlands en gång per år. Lika naivt att skuldbelägga en individ som behöver flyga i arbetet. Att först skapa och främja en global värld där människan är helt beroende av bil och flyg, för att sedan börja kritisera och försvåra detta är inget annat än naivt. Sov i den säng som du bäddar är något applicerbart här. 4 år med en grön regering har också bevisat att inte ett jota kan göras, förutom att skuldbelägga individer och förmånstaxera elcyklar(!?!?)

Toppen