Senaste nytt

Märklig business bokning med Austrian

Bokade resan i god tro på Austrians hemsida. Ut 26/11 hem 15/12
Uresa sker med LH och inga konstigheter
Borde kanske annat oråd eftersom hemresan är billigare i business än economy. Det som stör mig är att jag fick flygdetaljerna först när allt var bokat och klart. Där är framförallt Swiss ärligare. Framgår klart redan från början att det är Edelweiss till LPA.
Trösten är vi får heldag i Wien, ser fram emot julmarknaden.
Boka av är inget alternativ. Att hitta vettigt flyg med Star A till LPA och övriga öar är nästan omöjligt om man vill undvika SAS.
Och det vill vi efter två överprisade flygningar i PLUS med dem. Speciellt eländesflygningarna via OSL:

Nja, det är ju korrekt i avseendet att det är en Austrian-flight som utförs av Austrian Airlines. Det finns ingen code-share information att visa i detta fall.

Det som är märkligt (tycker jag) är att Austrian har laddat något som i det närmaste är en charterflygning i de vanliga GDS:erna för bokningar.

Om man jämför med SAS utför ju de en hel del charterflyg som skulle beskrivas på samma sätt (dvs operating carrier = SAS). Men skillnaden är att SAS inte har gjort dessa flyg tillgängliga för bokning via de traditionella kanalerna inklusive deras egen hemsida.

Om man jämför med SAS utför ju de en hel del charterflyg som skulle beskrivas på samma sätt (dvs operating carrier = SAS). Men skillnaden är att SAS inte har gjort dessa flyg tillgängliga för bokning via de traditionella kanalerna inklusive deras egen hemsida.

SAS har väl vissa av charterflygen tillgängliga. Det där som gick till Libanon eller Israel eller var det var t.ex.

Sen är det inte så konstigt, det är Austrians egen resebyrå som säljer resepaketen (jag antar där är fler), så att de har de öppen för försäljning på hemsidan är itne så konstigt. Dock tämligen dåligt med info uppenbarligen.

Edit: Eilat var det de flög till.

Om vi tänker på samma flyg så såldes SAS-flyget till Eilat i den "vanliga" nummerserien. De hette/heter SK2911/SK2912. Det hade varit annorlunda om det hade varit flyg i SK7xxxx-serier (tycker jag).

Vi överlevde chartern LPA-VIE.
Helt omöjligt checka in via mobilen utan att ha något Holidaybokningbevis.. Info om min bokning kom upp men fru ulagun fanns bara inte med.
Hamnade i en bautaincheckningskö i Las Palmas. Två counters öppna och självklart ingen gold/buisness. När vi slutligen kom fram till en f.ö mycket trevlig agent konstaterade vi att vi köpt business men fått detta. Beklagade men bara att konstatera fakta. Dessutom fick vi veta att fru ulagun inte fanns. Ansåg detta fakta lite märkligt efter 44 års äktenskap. Efter ett tag meddelade hon yes, I found her now. Inte så konstigt hon stod ju bredvid mig. Nåväl vi blev seatade 9 A + C. Visade sig vid boarding completed att vi nog var de enda med blockat mellansäte. Tack för det :) Självklart ingen lounge. Vi betalade oss in. Loungen har härligt läge med stor altan. Däremot är dryckes/mat utbudet mediokert, Endast sandwichar i matväg, som dessutom tog slut. Väl ombord (där agenten genomförde en egen priorityboardind för oss. Upplevdes som lite genant.) Kom att prata med pursern och nämnde vår märkliga bokning. Framme i Wien kom hon med en påse innehållande en flaska vin samt lite snacks som kompensation. Snacka om omtanke och god service. F.ö var flygningen. riktig lugn och bekväm. Serverades god varmmat samt dryck inkl.öl/vin, inga starkvaror. Gick med drinkvagnen ytterligare tre gånger under resan och var allmänt servicemindade.
Konstaterade att vi trots allt var väldigt nöjda med denna resa anser att upplevelsen i stort var bättre än de SAS Plus resor vi gjort till LPA via OSL:
Wien upp till Kastrup som väntat vanlig business

Det har jag aldrig hört talas om innan, utveckla gärna!

Det skulle stå "24 h öppet köp" - jag är lite osäker, men har för mig att det är någon EU-regel som säger att det ska vara så. Det som talar emot är Norwegian, men det är ju inget EU-bolag på samma sätt som SAS.

Vet någon vad som gäller?

Det skulle stå "24 h öppet köp" - jag är lite osäker, men har för mig att det är någon EU-regel som säger att det ska vara så. Det som talar emot är Norwegian, men det är ju inget EU-bolag på samma sätt som SAS.

Vet någon vad som gäller?
Lufthansa har 24h också, vet ej om andra bolag

I USA är det krav på att erbjuda kunderna 24h avbokning under vissa förutsättningar. Har för mig att man måste boka minst 7 dagar innan avresa och jag tror även att det inte med automatik rör biljetter bokade med internationella segment.

Inom EU har jag ett mycket svagt minne om att det är en rekommendation som flygbolagen frivilligt kan välja att ansluta sig till om kunden själv bokar online. På samma sätt som att flygbolagen bör tillåta avbokning/ombokning om operating carrier ändrar sig. Stora flygbolag som Lufthansa, KLM, British Airways, SAS verkar alla ha anammat dessa rekommendationer.

Toppen