Det där är två separata frågor, så svaret blir långt
Budgivning:
Jag kunde bjuda för två månader sedan, men valde att inte göra det. Varför? När jag köpte min biljett såldes First för EUR 3,750 per väg, mao 7,500 tor. Jag köpte Business D istället för EUR 4,000 tor. När jag senare erbjöds ge bud, var minimibudet per segment satt till EUR 1,500

. Då kände jag att det vore ologiskt att bjuda: jag tyckte att 3,750 var för dyrt redan när jag bokade biljetten, hur skulle jag då motivera (för mig själv) att jag sen kände att det var ok att ta min köpta resa för 2,000 per väg och sen bjuda 1,500 därutöver... så det blev inget av det.
En annan resa bjöd jag faktiskt på - företaget hade köpt biljett i Business och jag bjöd ur egen ficka strax över minimibudet (vilket då blev EUR 900). Dagen innan resan fick jag nobben på det. När jag checkade in på flygplatsen (reste med väska), frågade de om jag ville uppgradera för EUR 1,200. Då var jag lite sur och svarade ”nej, jag la ett bud på 800 och det gick inte igenom, så då får det vara”. Gissa vad som hände senare? När jag svajpar kortet vid gate, beep, uppgraderad till First. Utan extra kostnad. Business var överbokat.

Jag var nöjd så klart, men tänkte även att nog var Swiss riktiga klåpare som inte hade tagit mitt bud på 800 när det fortfarande fanns på bordet dagen innan.
Det verkar inte finnas någon klar logik i hur minimibudet sätts - jag vet ett fall där en man som köpte business C såg samma minimibud i Plusgrade som en annan kille som betalat business P. Jag trodde själv att minimibudet skulle vara lägre om originalbiljetten är dyr. Men så verkar det inte vara, eller åtminstone inte alltid.
Så till fråga 2: Är det värt det?
Poäng: Ger du ett bud och det accepteras, får du så klart bonuspoäng för First (A), inte för business, vilket inte är fallet om du uppgraderar med poäng. First A ger bra med poäng, så jagar du status eller förnyelse av status blir det en stor skillnad och kan absolut vara värt det.
Komfort: självklart ombord, särskilt om det är en rutt med 77W. På marken beror det på var du flyger ifrån (från ZRH eller tillbaka från Outstation). I ZRH är FCL E superbra. Flyger du ex vis SIN-ZRH däremot, så tycker jag att SQs First lounge i T2 inte alls är värd en omväg. Så kolla vilken infrastruktur som erbjuds på din avreseflygplats, om resan inte är från ZRH. Det smidiga när man åker xxx-ZRH är att Swiss till motsats från Lufthansa erbjuder Arrival Service, dvs de möter upp dig vid ankommande långflyg, kör dig i bil till separat passkontroll och sedan tar du hissen upp till FCL A. Mycket uppskattat.
Sist men inte minst kanske värdet också beror på vilket säte du har i Business. Sitter du ensam på 4A i lilla kabinen, då har du det riktigt bra redan där. Sitter du istället på en av de bakre raderna i stora kabinen, i det mindre av två-sätena (De som bara har ett armstöd som ser rent anorexiskt ut och som jag tycker är skamligt att installera i Business), ja då kanske du inte är lika nöjd med din utgångsposition och är mer benägen att bjuda.