Senaste nytt

Bästa platserna i business på Swiss 777

Såg nu att Swiss erbjuder möjligheten att buda på uppgradering till first. Nån som provat? För att få en känsla för budet. Och nästa fråga är såklart om det är värt 12-15k sek för att flyga en sträcka i first?

Vilka förmåner får man förutom en trevligare resa? :)
 
Såg nu att Swiss erbjuder möjligheten att buda på uppgradering till first. Nån som provat? För att få en känsla för budet. Vilka förmåner får man förutom en trevligare resa? :)

Det där är två separata frågor, så svaret blir långt :)

Budgivning:
Jag kunde bjuda för två månader sedan, men valde att inte göra det. Varför? När jag köpte min biljett såldes First för EUR 3,750 per väg, mao 7,500 tor. Jag köpte Business D istället för EUR 4,000 tor. När jag senare erbjöds ge bud, var minimibudet per segment satt till EUR 1,500 :confused:. Då kände jag att det vore ologiskt att bjuda: jag tyckte att 3,750 var för dyrt redan när jag bokade biljetten, hur skulle jag då motivera (för mig själv) att jag sen kände att det var ok att ta min köpta resa för 2,000 per väg och sen bjuda 1,500 därutöver... så det blev inget av det.

En annan resa bjöd jag faktiskt på - företaget hade köpt biljett i Business och jag bjöd ur egen ficka strax över minimibudet (vilket då blev EUR 900). Dagen innan resan fick jag nobben på det. När jag checkade in på flygplatsen (reste med väska), frågade de om jag ville uppgradera för EUR 1,200. Då var jag lite sur och svarade ”nej, jag la ett bud på 800 och det gick inte igenom, så då får det vara”. Gissa vad som hände senare? När jag svajpar kortet vid gate, beep, uppgraderad till First. Utan extra kostnad. Business var överbokat. :DJag var nöjd så klart, men tänkte även att nog var Swiss riktiga klåpare som inte hade tagit mitt bud på 800 när det fortfarande fanns på bordet dagen innan.

Det verkar inte finnas någon klar logik i hur minimibudet sätts - jag vet ett fall där en man som köpte business C såg samma minimibud i Plusgrade som en annan kille som betalat business P. Jag trodde själv att minimibudet skulle vara lägre om originalbiljetten är dyr. Men så verkar det inte vara, eller åtminstone inte alltid.

Så till fråga 2: Är det värt det?

Poäng: Ger du ett bud och det accepteras, får du så klart bonuspoäng för First (A), inte för business, vilket inte är fallet om du uppgraderar med poäng. First A ger bra med poäng, så jagar du status eller förnyelse av status blir det en stor skillnad och kan absolut vara värt det.

Komfort: självklart ombord, särskilt om det är en rutt med 77W. På marken beror det på var du flyger ifrån (från ZRH eller tillbaka från Outstation). I ZRH är FCL E superbra. Flyger du ex vis SIN-ZRH däremot, så tycker jag att SQs First lounge i T2 inte alls är värd en omväg. Så kolla vilken infrastruktur som erbjuds på din avreseflygplats, om resan inte är från ZRH. Det smidiga när man åker xxx-ZRH är att Swiss till motsats från Lufthansa erbjuder Arrival Service, dvs de möter upp dig vid ankommande långflyg, kör dig i bil till separat passkontroll och sedan tar du hissen upp till FCL A. Mycket uppskattat.

Sist men inte minst kanske värdet också beror på vilket säte du har i Business. Sitter du ensam på 4A i lilla kabinen, då har du det riktigt bra redan där. Sitter du istället på en av de bakre raderna i stora kabinen, i det mindre av två-sätena (De som bara har ett armstöd som ser rent anorexiskt ut och som jag tycker är skamligt att installera i Business), ja då kanske du inte är lika nöjd med din utgångsposition och är mer benägen att bjuda.
 
Det där är två separata frågor, så svaret blir långt :)

Budgivning:
Jag kunde bjuda för två månader sedan, men valde att inte göra det. Varför? När jag köpte min biljett såldes First för EUR 3,750 per väg, mao 7,500 tor. Jag köpte Business D istället för EUR 4,000 tor. När jag senare erbjöds ge bud, var minimibudet per segment satt till EUR 1,500 :confused:. Då kände jag att det vore ologiskt att bjuda: jag tyckte att 3,750 var för dyrt redan när jag bokade biljetten, hur skulle jag då motivera (för mig själv) att jag sen kände att det var ok att ta min köpta resa för 2,000 per väg och sen bjuda 1,500 därutöver... så det blev inget av det.

En annan resa bjöd jag faktiskt på - företaget hade köpt biljett i Business och jag bjöd ur egen ficka strax över minimibudet (vilket då blev EUR 900). Dagen innan resan fick jag nobben på det. När jag checkade in på flygplatsen (reste med väska), frågade de om jag ville uppgradera för EUR 1,200. Då var jag lite sur och svarade ”nej, jag la ett bud på 800 och det gick inte igenom, så då får det vara”. Gissa vad som hände senare? När jag svajpar kortet vid gate, beep, uppgraderad till First. Utan extra kostnad. Business var överbokat. :DJag var nöjd så klart, men tänkte även att nog var Swiss riktiga klåpare som inte hade tagit mitt bud på 800 när det fortfarande fanns på bordet dagen innan.

Det verkar inte finnas någon klar logik i hur minimibudet sätts - jag vet ett fall där en man som köpte business C såg samma minimibud i Plusgrade som en annan kille som betalat business P. Jag trodde själv att minimibudet skulle vara lägre om originalbiljetten är dyr. Men så verkar det inte vara, eller åtminstone inte alltid.

Så till fråga 2: Är det värt det?

Poäng: Ger du ett bud och det accepteras, får du så klart bonuspoäng för First (A), inte för business, vilket inte är fallet om du uppgraderar med poäng. First A ger bra med poäng, så jagar du status eller förnyelse av status blir det en stor skillnad och kan absolut vara värt det.

Komfort: självklart ombord, särskilt om det är en rutt med 77W. På marken beror det på var du flyger ifrån (från ZRH eller tillbaka från Outstation). I ZRH är FCL E superbra. Flyger du ex vis SIN-ZRH däremot, så tycker jag att SQs First lounge i T2 inte alls är värd en omväg. Så kolla vilken infrastruktur som erbjuds på din avreseflygplats, om resan inte är från ZRH. Det smidiga när man åker xxx-ZRH är att Swiss till motsats från Lufthansa erbjuder Arrival Service, dvs de möter upp dig vid ankommande långflyg, kör dig i bil till separat passkontroll och sedan tar du hissen upp till FCL A. Mycket uppskattat.

Sist men inte minst kanske värdet också beror på vilket säte du har i Business. Sitter du ensam på 4A i lilla kabinen, då har du det riktigt bra redan där. Sitter du istället på en av de bakre raderna i stora kabinen, i det mindre av två-sätena (De som bara har ett armstöd som ser rent anorexiskt ut och som jag tycker är skamligt att installera i Business), ja då kanske du inte är lika nöjd med din utgångsposition och är mer benägen att bjuda.

Tack för att du tagit dig tid att ge ett grymt uttömmande och bra svar!

Ska flyga ARN-ICN, så har ZRH-BKK på utvägen, i säte 4A och HKG-ZRH på hemvägen, då lite längre bak 7A.

Hade ju gärna passat på att prova en väg, jobbet som betalar grundbiljetten.

Någon som vet hur First faciliteten ser ut i Hong Kong? Har ju 10 timmars till flighten tillbaka till Arlanda, så får man hänga i first loungen istället för Senator så är det ju nice.

Tror jag har tolkat Eurobonus tabellen som en resa i business och en i first är värda lika mycket poäng? Har jag tolkat det rätt då?
 
I mitt tycke är de business-säten som du har nu de bästa som finns (när man reser ensam). 4A snäppet bättre pga liten kabin, inget spring och kanske lite bättre attention.

Jag vet inte hur faciliteten är i HKG, men med tanke på att...
- företaget betalat basbiljetten
- 7A är aaaaningens sämre än 4A
- Du har tio timmars transit i ZRH hemåt
... så kan det vara läge att bjuda på den. Men se då till att de låter dig gå upp i FCL E när du landat i ZRH, istället för att köra dig direkt till passkontroll och FCL A. På FCL E finns t o m dagrum med säng osv om du har tur så att de är lediga. FCL E har fin utsikt, FCL A är utan fönster och är mycket mycket mindre, där skulle jag nog inte vilja spendera tio timmar. Däremot på FCL E eller SEN E utan problem.

Själv kör jag ju M&M istället för Eurobonus, så det där med poängen fick jag googla. Det var som tusan... flyger du Lufthansa First krediteras Eurobonus mer poäng än i Business, men flyger du Swiss så är det samma poäng i First som på högre affärsklassbiljetter (men mer poäng än Z och P). Det var orättvist! Särskilt som jag tycker att First-produkten i sig är bättre på Swiss än på Lufthansa...
 
I mitt tycke är de business-säten som du har nu de bästa som finns (när man reser ensam). 4A snäppet bättre pga liten kabin, inget spring och kanske lite bättre attention.

Jag vet inte hur faciliteten är i HKG, men med tanke på att...
- företaget betalat basbiljetten
- 7A är aaaaningens sämre än 4A
- Du har tio timmars transit i ZRH hemåt
... så kan det vara läge att bjuda på den. Men se då till att de låter dig gå upp i FCL E när du landat i ZRH, istället för att köra dig direkt till passkontroll och FCL A. På FCL E finns t o m dagrum med säng osv om du har tur så att de är lediga. FCL E har fin utsikt, FCL A är utan fönster och är mycket mycket mindre, där skulle jag nog inte vilja spendera tio timmar. Däremot på FCL E eller SEN E utan problem.

Själv kör jag ju M&M istället för Eurobonus, så det där med poängen fick jag googla. Det var som tusan... flyger du Lufthansa First krediteras Eurobonus mer poäng än i Business, men flyger du Swiss så är det samma poäng i First som på högre affärsklassbiljetter (men mer poäng än Z och P). Det var orättvist! Särskilt som jag tycker att First-produkten i sig är bättre på Swiss än på Lufthansa...

Går ju även att uppgradera för 65k EB poäng. Kanske kan vara mer prisvärt när man ändå inte får fler poäng på själva biljetten. Vet inte hur ”säkert” det är med en uppgradering med poäng, men lägsta bud låg på ca 12k. För det kan jag ju köpa 60k poäng. Och är den garanterad så är det ju en bättre deal tänker jag.

Reagerade också på att Swiss krediterar så lågt på first biljett. Särskilt med tanke på hur lågt LH krediterar business till Eurobonus. Tänker att det kan bero på att de inte vill ”släppa” fördelar på sin first utanför M&M. På samma sätt som de inte släpper awardbiljetter till Eurobonus.

Blev lite sugen på kaviar serveringen när jag kikade igenom några recensioner på nätet :) Den kan man lugnt säga slår andra First serveringar med hästlängder.

Ju mer jag kollar är känslan att Swiss kan ligga på en god 2:a plats efter SQ på First.
 
Blev lite sugen på kaviar serveringen när jag kikade igenom några recensioner på nätet :) Den kan man lugnt säga slår andra First serveringar med hästlängder.
.

Kaviar finns alltid på Lufthansa, men på Swiss finns kaviar bara en gång om året. De kör ”Connoisseur”-tema 4x per år, tio dagar eller så varje gång. Den som gick härom veckan var ”Tryffel” - lite väl mäktigt för min smak och då valde jag ändå bara pastan med vit tryffel. Specialmenyn serveras dessutom bara ZRH outbound, tyvärr...

Baliklaxen på Swiss är annars väldigt god, tycker jag, och förra veckans kaviarservering på Lufthansa var inte alls särskilt generös :(

68124863-3FFD-4E2F-ACF0-53C63106AA8F.jpeg
 
Kaviar finns alltid på Lufthansa, men på Swiss finns kaviar bara en gång om året. De kör ”Connoisseur”-tema 4x per år, tio dagar eller så varje gång. Den som gick härom veckan var ”Tryffel” - lite väl mäktigt för min smak och då valde jag ändå bara pastan med vit tryffel. Specialmenyn serveras dessutom bara ZRH outbound, tyvärr...

Baliklaxen på Swiss är annars väldigt god, tycker jag, och förra veckans kaviarservering på Lufthansa var inte alls särskilt generös :(

Visa bifogad bild 82859

Aha, då ska jag inte höja förväntningarna för mycket på ett :)

Nån som vet vart man hittar uppgradering med *A bolag på SAS hemsida? Nu har jag letat i 30 min och inte ens varit nära att hitta rätt...
 
Toppen