Senaste nytt

Bokningstips för resa med Eurobonuspoäng

Det förklarar siffrorna på SAS webb. Tack!

Kan man på något vis använda den bokningstjänst som SAS tillhandahåller?
Hur maximerar jag chansen att hitta en SAS business båda vägarna? Ringer jag Tallinn och frågar?
Verkar bara vara dassiga bolag som trafikerar rutten (LOT, Air China etc) bland de bolag som visas på SAS webb. Är det smartare att flyga från tex Frankfurt? Antar att det inte går att välja och vraka hur som helst.

Duktiga personer här har utvecklat lite bättre tjänster än de officiella för att söka.

Vill du bara se tillgänglighet för SAS Business så kan du använda SAS Business award flights - Travelhacks (verkar bara finnas businessawards till Tokyo på två datum i januari för tillfället...)
Om du även vill kunna söka andra bolag så kan du använda Flight Award Availability | AwardFares

För en resa till Tokyo i economy + business så blir det 45k + 82.5k = 127.5k (så 63750 poäng med en Amex-voucher).
Om du enbart åker med SAS så kostar det dock som sagt var 100k (50k med voucher) även om du åker business båda vägarna.
Verkar inte gå att hitta någon flight där SAS kostar 100k t/r. För vilka flighter gäller detta?

Det förklarar siffrorna på SAS webb. Tack!

Verkar inte gå att hitta någon flight där SAS kostar 100k t/r. För vilka flighter gäller detta?

Om du använder sidan för att boka Star Alliance-awards så tror jag att du får Star Alliance-priser även om du skulle råka få upp ett alternativ där som bara innehåller SAS-flyg.
För att boka en ren SAS-award ska du gå till den "vanliga" bokningsdialogen på SAS hemsida och där välja att du vill betala med poäng (och sen "bästa pris").

Stort tack allesammans. Jag får helt enkelt hålla utkik och hoppas det dyker upp någon mysig flight!
SAS Business award flights - Travelhacks kan du regga ett konto och lägga in alerts på de sträckor och datum du är intresserade av så kommer det ett mail om det öppnas upp någon plats. Tänk dock på att Travelhacks bara scannar av selektivt så den kan missa om det t ex kommer tillbaka platser från någon som avbokat. Ett tips är att använda United och checka av varje morgon innan frukost när du känner att du är redo att boka. Tider på året då det är relativt lätt att hitta platser med SAS Business är resor under Januari-Mars samt September. Främst 330 samt 120-90 dagar innan brukar det släppas plats(er) på ganska många avgångar. Bäst tillgång brukar vara Chicago, Washington, New York, Peking samt Shanghai. Tokyo, Los Angeles, Miami och San Francisco är svårare.
Det går givetvis bra att boka open jaw, t ex ARN-LAX // SFO-CPH-ARN, eller ARN-CPH-PEK // NRT-CPH-ARN (utan visum) eller ARN-CPH-PEK // PVG-CPH-ARN (med visum) och sedan boka separat flygresa (för cash eller poäng) mellan de två orterna på destinationen.

Kapar tråden lite - hoppas det är ok. Jag siktar på en SAS award med frugan till Japan i september 2019, har dock inte mer än 38 k poäng (+motsv 22 k poäng i coops program) så vi får sikta in oss på att skrapa ihop till biljetter i economy. När jag söker nu finns det bara platser fram till februari, så jag antar att inga platser är släppta än. Har någon koll på hur långt i förväg SAS brukar släppa sina awards i economy till Japan?

Kapar tråden lite - hoppas det är ok. Jag siktar på en SAS award med frugan till Japan i september 2019, har dock inte mer än 38 k poäng (+motsv 22 k poäng i coops program) så vi får sikta in oss på att skrapa ihop till biljetter i economy. När jag söker nu finns det bara platser fram till februari, så jag antar att inga platser är släppta än. Har någon koll på hur långt i förväg SAS brukar släppa sina awards i economy till Japan?

Normalt släpps en del 330 dagar innan, vet inte om det gjorts för hela hösten men just nu finns det platser 2a och 3e veckan i November kvar.

Om inte poängen är på väg att gå ut skulle jag fundera på att spara dem lite till och boka Tokyo för cash, så att du kan resa åtminstone Business för poängen vid ett senare tillfälle. SAS Business till Tokyo är svårt att hitta för poäng men t ex Chicago är lättare.

Normalt är ekonomi väldigt dåligt värde för bonuspoängen, men med tanke på de höga priserna och avsaknad av kampanjer till Tokyo är det kanske inte helt bortkastat. Go-biljetter för två kostar från 14 000kr och då är det OK att betala 60k bonuspoäng.

Det har släppts GO-biljetter till Tokyo 1-24/9 men inga av dessa finns kvar. Ser ut som de dragits tillbaka för alla försvann inom kort tid. För oktober släpptes nästan inget, men november ser normalt ut. Förmodligen släpps mer för september i maj 2019.

Toppen