Senaste nytt

Air India har kört in i byggnad på Arlanda

Alf

Medlem
ADS-B har stöd för noggranhet på under 1m. Sedan skiljer det från plan till plan hur exakt data man skickar ut, men de flest plan med någorlunda modern elektronik skickar ut med ca 1m noggranhet så det går följa ganska exakt. I detta fall ser det ut som om man följt F28L istället för F28R eller F30.

Värst är gamla Avro/RJ och 737/757/767 som i vissa fall skickar ut positioner som är 10-20 km fel.

image.png

Då är det ju tur att flygledningen inte använder sig av denna dåliga positionsangivelse när man radarleder flygplanen. Har ett exempel på detta från en landning med en 737 i NRK där felet är ca 5 km. Det blev landning på Bravikens pappersbruk istället. Tur att flygledningen använder eget system så att dom hamnade på banan.

2C39F8F5-B7C4-491A-B221-597E27996BF4.png
 

palmen

Moderator
Då är det ju tur att flygledningen inte använder sig av denna dåliga positionsangivelse när man radarleder flygplanen. Har ett exempel på detta från en landning med en 737 i NRK där felet är ca 5 km. Det blev landning på Bravikens pappersbruk istället. Tur att flygledningen använder eget system så att dom hamnade på banan.

Visa bifogad bild 82370
Nu har det ju redan bekräftats att de taxat in på 28L isället för 28R, precis som det såg ut enligt flightradar. Klart att position inte alltid stämmer men just i detta fall verkar man ju kunna ha litat på det.
 

Mr Basic

Medlem
Då är det ju tur att flygledningen inte använder sig av denna dåliga positionsangivelse när man radarleder flygplanen. Har ett exempel på detta från en landning med en 737 i NRK där felet är ca 5 km. Det blev landning på Bravikens pappersbruk istället. Tur att flygledningen använder eget system så att dom hamnade på banan.

Visa bifogad bild 82370
Jettime kanske landade på gamla F13? :rolleyes::p
 

Alf

Medlem
Jettime kanske landade på gamla F13? :rolleyes::p

Ja om han hade varit på rätt kurs och passerat över centrala Norrköping så kanske han hade lyckats med det:)
Nu gick det dock inte lika illa som det ser ut på bilden utan det blev landning på rätt plats ändå.

Vad jag vill säga är att man kan inte helt lita på vad som presenteras på FR24, i Arlandafallet pratas det om att se skillnad på några meter och i det fall jag visar på har vi en felvisning på ca 5 km.
 

fly4fun

Medlem
Då är det ju tur att flygledningen inte använder sig av denna dåliga positionsangivelse när man radarleder flygplanen. Har ett exempel på detta från en landning med en 737 i NRK där felet är ca 5 km. Det blev landning på Bravikens pappersbruk istället. Tur att flygledningen använder eget system så att dom hamnade på banan.

Visa bifogad bild 82370

Flygledningen går över till ADS-B mer och mer. I ADS-B signalen finns en flagga där man kan utläsa kvaliten på positionen. Så dreamlinern som skickar ut 1m precison anger dessutom att det är 1m noggranhet. Och den gamla 737an där positionen drivit iväg några kilometer anger position X,Y samt att positionen har t.ex. 10 km noggranhet.
 

fly4fun

Medlem
Nu har det ju redan bekräftats att de taxat in på 28L isället för 28R, precis som det såg ut enligt flightradar. Klart att position inte alltid stämmer men just i detta fall verkar man ju kunna ha litat på det.

Som sagt i tidigare inlägg så är det främst plan som är ca 18-19 år eller äldre som har problem med dålig precision, och då flaggar dom även detta i ADS-B signalen. Plan som är 10 är eller nyare och framförallt moderna plan som A350, A380, B787 ska ha den absolut modernaste transpondern med den absolut högsta precisionen, ner mot 1 m.
 
Toppen