Senaste nytt

SAS AMEX/MC - byte av uppsättning kort

PG Tips

Ny medlem
Hejsan,

Funderar just nu på att konvertera mitt "gamla" Amex SAS Premium betalkort till ett kreditkort.

Står i valet och kvalet om jag ska satsa på ett Amex SAS Elite, eller ett Premium - eller kanske byta min uppsättning av kort ytterligare, som idag ser ut som följande:

* Amex SAS Premium betalkort, med extrakort till min fru, total spend per år ca: 230 000kr
* Mastercard SAS (ej premium), också extrakort till min fru, total spend per år ca: 110 000kr
* Försäker alltid använda Amex där det fungerar, men använder MC när det inte är möjligt.
* Spenderar ca 25 000kr/år utomlands totalt, ca 50% på varje kort

Hur skulle ni rekommendera att göra? Är det mest förmånliga att enbart byta det gamla Amex betalkort till ett kreditkort, eller ska jag i samband med detta göra några övriga förändringar i min uppsättning?

Tack på förhand för tips!

De största fördelarna som jag ser det med ett Elite kort är:
* 20000 statusgrundande poäng
* 20p per 100 kr spend
* Möjlighet att tjäna in ytterligare en 2-4-1 voucher om man spenderar över 300 000kr
Så frågan blir väl om du tycker dessa fördelar uppväger den dyrare årskostnaden, att behålla amex tycker jag absolut att du skall göra men konvertera till kredit för att inte tappa i poängintjäning.

Själv har jag både Amex Elite (Kredit) och Mastercard Premium med extrakort för båda till min fru.
Det jag värdesätter mest är jag får det mycket enklare att behålla mitt EBG, men om man inte har behov av statuspoäng och om man inte tror sig kunna uppnå 300 000 i spend för att få en andra voucher så skulle i varje fall jag tveka till att skaffa Elite.

Om du inte behöver 20k baspoäng ska du behålla Amex premium.

Mastercard Premium är bara värt det om du dragit in 200k poäng senaste 12 månader eller räknar med att göra det.

Tack så mycket för er hjälp Andreas och Palmen! Låter som att det kanske lutar åt att behålla nuvarande Mastercard och satsa på att byta till Amex Premium kredit.

Vad gäller Elite är ju 20k baspoäng är bra, men är egentligen inte så viktigt för vår del. Sedan finns det en möjlighet att vi skulle spendera över 300 000 kr, men iom att det är mer osäkert kanske det inte är värt investeringen.

@PG Tips
Vilket eller vilka kort man "ska ha" beror ju helt på hur mycket man använder dem och just dessa kort beror också litegrand på hur mycket du flyger och om du i så fall skulle ha nytta av att vara/bli SAS Guld eller Diamond. Naturligtvis bör man också ha en tanke om vad hela kalaset "får lov att kosta".

Med tanke på att alla Amexkorten just nu är gratis de tre första månaderna så hade jag tänkt och resonerat såhär:
Det går alltså just nu att få ett Amex Elite under hela 2019 för ca 9 månadsavgifter á 335kr/månaden = 3015 kr.

Kan du under det kommande året styra om viss Mastercard spend till Amex Elitekortet alternativt betala räkningar via Billhop/Betalo för ca 70 000 kr så når du voucher nummer 2. Att betala räkningar med kortet kostar 2,5% vilket skulle ge en kostnad på 1750 kr. För detta får du också 2000 SAS Eurobonus Extrapoäng per 10 000 kr spenderade, vilket ger 14 000 Eurobonus Extrapoäng för dessa räkningsbetalningar. Med en ganska vanlig värdering av Eurobonuspoängen till ca 10 öre styck, är egentligen inte bonuspoängen i sig riktigt värda de 1750 kr i extra kostnad men om man betänker att du i princip "köper" en extra voucher för mellanskillnaden 350 kr - så framstår det ändå som en väldigt vettig deal! Till Billhop kan du dessutom bli rekryterad, så får du betala räkningar upp till 5000 kr utan att betala avgift. Rekryterar du sedan i din tur frun, så får du själv 10 000 kr i avgiftsfritt belopp och frun får ytterligare 5000 kr i avgiftsfritt belopp. Då har du med en gång 20 000 kr i avgiftsfritt belopp och skulle endast behöva betala avgift på de återstående 50 000 kr vilket då blir 1250 kr. Att effektivt köpa 14 000 Eurobonuspoäng för 1250 kr är ett bra pris på 8,93 öre per poäng. Det är bra värde och dessutom får du "på köpet" en extra Amexvoucher!

Med Amex Elite får du också 5 Extrapoäng mer per 100 kr spenderade på kortet. Om du redan idag ligger kring en spend på 230 000 kr så skulle bytet till Amex Elite och med bibehållen spendering ge dig 11 500 Eurobonus Extrapoäng utöver de som man annars skulle få med ett Amex Premium. Kostnaden för dessa 11 500 poäng som du får utöver - skulle i det här fallet bli mellanskillnaden i årsavgift mellan Amex Elite och Amex Premium:
Amex Premium nio månader under 2019, 83 kr/mån = 747 kr.
Amex Elite nio månader under 2019, 335 kr/mån = 3015 kr.
Mellanskillnad: 3015-747 = 2268 kr.
Du köper de extra poängen för 2268/11500 = 19,72 öre per poäng.
SAS säljer poäng för 20 öres styck, så precis under gränsen för vad som överhuvudtaget är tänkbart!

Dock förbättras kalkylen ytterligare något om vi betänker att du dessutom får 18 000 SAS Eurobonus Extrapoäng om du blir värvad till ditt nya Amex Elite. Blir du värvad till ett Amex Premium så får du 12 000 Exrapoäng. Mellanskillnaden är alltså 6 000 Extrapoäng. Dessa bör förstås läggas in i kalkylen för att ge en rättvisande bild av kostnader.
Mellanskillnaden ovan, 2268 kr, totalt antal fler Extrapoäng, 11 500 + 6000 = 17 500.
Kostnad per poäng: 2268 / 17 500 = 12,96 öre per poäng.
Inte världens bästa poängpris men samtidigt inte ett dåligt alternativ alls. Knappa 13 öre per poäng bör ändå ses som godkänt, det naturligtvis finns absolut bättre deals för poängjägare där ute men det här är acceptabelt. Om vi hela tiden betänker att det här är en del av kostnaden för en extra voucher så faller det helt klart inom rimlighetens gränser!

Du skriver ingenting om hur mycket du flyger, vilket gör att jag antar att det inte är överdrivet mycket. Då kanske inte SAS Guld eller Diamond är något att jaga. Med Amex Elite blir du i vilket fall som helst direkt SAS Silver och får i och med det ta med en extra väska (utom på Go Light biljetter) och alltid använda Businessclass/Plus incheckningsdiskarna, där det brukar vara kortare köer. Under jul- och sommarperioderna kan du dessutom får prova på Fast Track och SAS Lounge om du råkar flyga inom vissa perioder när SAS bjuder in även Silvermedlemmarna. Extra väska kan vara tveksamt värde, jag är en klar förespråkare för att resa lätt men ibland kan man vilja ha med en extra väska. Av ovanstående tycker jag nog att en smula snabbare incheckning/väskinlämning kan vara värt några tior, säg 50 kr, vid de tillfällen man är ute och flyger. Det är ju inga jätteroliga köer till vanliga ekonomiklassincheckningen. Säg att du flyger med incheckad väska 5 gånger per år, då får det här nog ändå symbolisera ett uppfattat värde av 2-300 kr som du får tack vare Amex Elite.

Vidare kan jag tycka att SAS Mastercard Premium kan vara värt det första året, mest för signupbonusen på 10 000 SAS Eurobonus Extrapoäng. Premiumkortet kostar 1100 kr mer per år och ger 10 000 Extrapoäng i välkomstbonus plus 2000 Extrapoäng för extrakortet, Pointearner, till din fru. Du får alltså 12 000 SAS Eurobonus Extrapoäng första året för en total merkostnad av 1100 kr. Det ger ett pris per poäng på 9,17 öre per poäng - vilket rent av är väldigt aptitligt! Så fort vi kommer under tio öre per poäng börjar det likna en bra deal!

Om du sedan betänker att du mer eller mindre kan skaffa kortet enbart för välkomstpoängen så får vi ju också trots allt betänka att du under hela året får 5 poäng mer per spenderad 100 kr. Med din spend på 110 000 kr innebär det i sig självt att du skulle få in 5500 SAS Eurobounus Extrapoäng med det här kortet. Det ger ett totalpris per poäng på fantastiska
1100 / (12 000 + 5500) = 0,0629 kr/poäng
Fantastiska 6,29 öre per poäng!!! Det är närmast oslagbart bra!!!

Därefter kan du nästa år, 2020, byta tillbaka till SAS Mastercard Classic och eventuellt få välkomstbonusen där också, som dock är lägre. År två är ju inte SAS Mastercard Premiumkortet samma fantastiska affär om man inte drar in stora summor Eurobonuspoäng.

Jag tycker därför att du bör skaffa Mastercard Premium enbart för poängens skull, i varje fall första året. Det är en bra deal! Dessutom får du ju 1000 statuspoäng och möjlighet att boka bonusresor med SAS där du bara betalar SAS Go poängpriset men får flyga i SAS Plus (eventuellt även Business) men det är ju bara extra förmåner - du tar förstås kortet första året enbart för de fantastiskt billiga poängen!

Om du inte har någon som kan värva dig till ditt nya American Express Elite, som jag baserat på ovanstående beräkningar nog tycker du bör skaffa under nästa år, kan du bli värvad genom någon här på BC. Denna månadens värvare finns i tråden här:
Amexvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Observera att jag är en av dessa och självklart gör jag skamlös reklam för att du skall välja just mig!
Du bestämmer dock helt själv vem av dessa fem du vill välja och klickar på tillhörande länk. Kommer du inte direkt till rätt kort, så klickar du på den vita knappen "välj ett annat Kort" och väljer därefter i kortväljaren just det kortet som du vill ha. Fyll i ansökan så kommer ditt nya kort inom några dagar. Sedan kan du alltid ta ett nytt beslut inför året efter om det är värt att behålla eller om det är dags att byta till ett annat kort då.

Last edited:
Sedan finns det en möjlighet att vi skulle spendera över 300 000 kr, men iom att det är mer osäkert kanske det inte är värt investeringen.
Två voucher är toppen men bara om man faktiskt har poäng för att kunna använda dessa på ett vettigt sätt. En oanvänd voucher som till slut brinner inne är tämligen värdelös... :( Bara du vet om du tror att du skulle ha nytta av en extra 2-4-1.

Mastercard Premium är bara värt det om du dragit in 200k poäng senaste 12 månader eller räknar med att göra det.

Om man kan tänka sig att använda några poäng för bonusresor inrikes kan MC Premium vara väldigt prisvärt även vid 50k poäng/år - dels får man åka Plus men framförallt öppnas det upp mycket större tillgänglighet. Men om alla poängen går åt för att maxa sin/sina 2-4-1 faller det ju - eller om inrikes inte är intressant.

Två voucher är toppen men bara om man faktiskt har poäng för att kunna använda dessa på ett vettigt sätt. En oanvänd voucher som till slut brinner inne är tämligen värdelös... :( Bara du vet om du tror att du skulle ha nytta av en extra 2-4-1.

Precis den punkten är ju väldigt relevant tycker jag. För min egen del så hade jag nog kunnat nå upp till 300k spendering men då jag inte har nytta av statuspoängen och de extra poäng man får in på elit jämfört med Premium blir dyrare än vad man kunnat "köpa" sig till via Avis och annat så har jag inte sett att det är lönt med ett Elit pga. att jag inte har tillräckligt många poäng att kunna nyttja 2st vouchers per år på det sätt jag tycker det är lönt. Framförallt nu när de höjde poängen som krävs för att resa med Star Alliance.

@Berglund - Otroligt uttömmande svar. Mycket imponerad av din kunskap! Tack så hemskt mycket.

Tack även till er övriga, det här har gett mig en del att fundera över. :)
Du skriver ingenting om hur mycket du flyger, vilket gör att jag antar att det inte är överdrivet mycket. Då kanske inte SAS Guld eller Diamond är något att jaga.
Helt korrekt. Flyger inte särskilt mycket nu, däremot gjorde jag det tidigare vilket gör att jag har en hel del poäng på lager.
Vidare kan jag tycka att SAS Mastercard Premium kan vara värt det första året, mest för signupbonusen på 10 000 SAS Eurobonus Extrapoäng.
Det är sant och något jag bör fundera över. Tack vare din utförliga uträkning ser det faktiskt ut som att det skulle kunna vara värt det, åtminstone första året.
Absolut, sant som @Delayed, @Magnus Lindskog och @seat56f skriver. Förr eller senare tar mina samlade poäng slut och jag kommer efter det endast kunna dra nytta av max en vettig 2-4-1 per år trots allt. Inrikes är inte så viktigt för oss.

@Berglund - Otroligt uttömmande svar. Mycket imponerad av din kunskap! Tack så hemskt mycket.
Varsågod! För att bli en bra poängjägare gäller det att vara beredd att räkna och överväga vilka kostnader som kan vara värda att ta för att i gengäld få något annat, som man förhoppningsvis värderar mer!

Helt korrekt. Flyger inte särskilt mycket nu, däremot gjorde jag det tidigare vilket gör att jag har en hel del poäng på lager.
...
Förr eller senare tar mina samlade poäng slut och jag kommer efter det endast kunna dra nytta av max en vettig 2-4-1 per år trots allt. Inrikes är inte så viktigt för oss.
Om du nu har ett gäng poäng på lager, vars giltighet kommer att gå ut inom högst fem år (givet att du inte är eller blir Diamond) hade jag verkligen värderat upp möjligheten till att få två vouchrar! Det kommer att ge dig mest nytta av ditt poänglager. Utan att bli alltför vågad tycker jag att man skall värdera en Amex 2-4-1 voucher till minst 1000 kr. Tänk också på att den eller de vouchrar som du tjänar in under kalenderåret 2019 kommer vara giltiga till 31 december 2020 och du kommer även kunna utföra själva resan under 2021, så länge som allt var bokat och klart senast på nyårsafton 2020.

Det är sant och något jag bör fundera över. Tack vare din utförliga uträkning ser det faktiskt ut som att det skulle kunna vara värt det, åtminstone första året.
Första året är Mastercardkortet en "no brainer" enbart baserat på de poäng man får för det! Att kortet i övrigt ger olika funktioner, som FlyPremium och försäkringar, blir bara grädde på moset. Har du dessutom nyligen dragit in mängder av Eurobonuspoäng så får du hög nivå i FlyPremium programmet och kan boka billiga bonusresor med SAS genom den, vilket då i sin tur frigör din/dina vouchrar till riktiga långresor. Tacka, ta emot och ansök - redan idag! :)

Toppen