Senaste nytt

Test av Europas 1:a klass-kabiner 2013 (Planering)

Räcker med ett par svängar Östersund-Stockholm i SJ andra klass för att bli det :D
Haha! Sant, sant. Jag satt dock och åkte tåg bl.a. hela vägen ner till Spanien, via Köpenhamn, Düsseldorf, Luxemburg, Paris eller vad det var...

Det var rätt OK när det gick nattåg Stockholm-Hamburg, Alfred Nobel hette tåget som gick vid 18 och så var man framme 09. Då fanns det en ansvarig i varje vagn (Schaffner på tyska) som skötte biljettvisering och passformaliteter under natten. På kvällen kunde man beställa korv och öl och det gick även att få ordentlig frukost som man i så fall beställde innan man gick och lade sig. Då monterade de fast ett bord inne i kupén på morgonen som dukades ordentligt med kontinental frukost. Inte alls illa. På returen kunde man dessutom handla taxfree mellan Puttgarden och Rödby, precis lagom innan man skulle gå och lägga sig vid 22-tiden.

Men nu är det betydligt mer omständigt att åka tåg ut i Europa.

Kolla gärna vad som ingår i första klass biljetten.
Jag tycker att X2000 är ganska bra för då ingår wifi och kaffe/te samt frukt och vatten.
På ICE ingår inte det.
Fast på ICE tar konduktören upp beställning på mat och dryck som serveras vid sittplatsen.

Nu har jag kollat priserna lite:

Redan avklarade sträckor har kostat mig 1.800kr
Resterande sträckor kommer bara kosta 4.200kr totalt, inkl anslutningar med t.ex t-bana :eek: Det gäller iofs enligt dagens valutakurser..

Sedan tillkommer ju lite anslutningar med flyg. ARN-MAN, Salzburg-ARN & MXP/LIN-ARN T/R (ca 2.800kr)

Totalt blir ren resekostnad 8.800kr. Sedan tilkommer diverse små utgifter under vägen, antar jag.

Antar att det allt som allt rör sig om 10.000 SEK för att kunna testa alla tågen

Nu har jag kollat priserna lite:

Redan avklarade sträckor har kostat mig 1.800kr
Resterande sträckor kommer bara kosta 4.200kr totalt, inkl anslutningar med t.ex t-bana :eek: Det gäller iofs enligt dagens valutakurser..

Sedan tillkommer ju lite anslutningar med flyg. ARN-MAN, Salzburg-ARN & MXP/LIN-ARN T/R (ca 2.800kr)

Totalt blir ren resekostnad 8.800kr. Sedan tilkommer diverse små utgifter under vägen, antar jag.

Antar att det allt som allt rör sig om 10.000 SEK för att kunna testa alla tågen

Då till den viktiga frågan... vilket FFP kan du kreditera detta till? :D (bortsett från en ev betalning med co-branded kort då)

Jag får kanske offra mig och klämma in nattåg i Kina nästa gång för BC.se medlemmars skull...
Jag funderar på om jag ska offra mig på en tur med Eastern & Oriental ner till Singapore, skulle kunna bli ett kul reportage. Men jag behöver vinna på lotto först, billigaste kupén ligger på runt 1800 Euro om jag minns rätt och ska jag skriva för bc.se måste man ju färdas med stil i högre bokningsklass så då blir det ju ännu dyrare :p

Riktigt kul initiativ av Palazzi, man bugar och bockar.

Edit: Som svar till NyfikenGrau, nä min kompis är svenska, plus att hon åkte bara för några år sedan (minns inte exakt) så det var nog inte samma tjej. Kanske London-Singapore är en poppis rutt :)

Last edited:
Då till den viktiga frågan... vilket FFP kan du kreditera detta till? :D (bortsett från en ev betalning med co-branded kort då)

Jag har inte kollat upp det än;) Förmodligen har alla bolag ett eget FFP/FRP där man kan samla poäng... Det är säkerligen väldigt få poäng, som blir helt oanvändbara om man inte pendlar varje dag med bolagen:p

Å andra sidan är det så billigt att jag inte förväntar mig något "extra":)

Haha! Sant, sant. Jag satt dock och åkte tåg bl.a. hela vägen ner till Spanien, via Köpenhamn, Düsseldorf, Luxemburg, Paris eller vad det var...

Det var rätt OK när det gick nattåg Stockholm-Hamburg, Alfred Nobel hette tåget som gick vid 18 och så var man framme 09. Då fanns det en ansvarig i varje vagn (Schaffner på tyska) som skötte biljettvisering och passformaliteter under natten. På kvällen kunde man beställa korv och öl och det gick även att få ordentlig frukost som man i så fall beställde innan man gick och lade sig. Då monterade de fast ett bord inne i kupén på morgonen som dukades ordentligt med kontinental frukost. Inte alls illa. På returen kunde man dessutom handla taxfree mellan Puttgarden och Rödby, precis lagom innan man skulle gå och lägga sig vid 22-tiden.

Men nu är det betydligt mer omständigt att åka tåg ut i Europa.

Ja, om man bor i Stockholm har nog de långväga tågresorna spelat ut sin roll... De enda tänkbara destinationerna är: Stockholm-Malmö-Berlin i kombination SJ & Veolia... Dock vill jag helst inte ligga i sovkupé hos Veolia med fem andra:p

Annars kan man åka Stockholm-Köpenhamn-Basel, eller Stockholm-Köpenhamn-Amsterdam i kombination med SJ & DB City Night Line.. Det är nog ett rätt trevligt sätt att resa.

Alla andra destinationer innebär ju en jäkla massa byten.

När den nya danska banan mellan Köpenhamn & Hamburg är klar 2018 kanske du får chansen att göra en nostalgitripp ;)

Åkte Malmö-Berlin (flott kallad Berlin Night Express) med SJ 2003 i delad sovvagn (tror att vi var tre totalt). Ingen höjdare direkt. Minns väl stoppet i Trelleborg när vi skulle ombord på tågfärjan.

Thalys är ett trevligt alternativ som jag tagit ett flertal gånger från Bryssel till Paris och Amsterdam i både 1 och 2 klass. Till Paris från Bryssel går det så fort så att det knappast är värt den extra slanten (1h15 min). Skulle därför rekommendera att åka mellan Paris och Amsterdam om du vill åka 1 klass.

Från Bryssel kan du annars ta dig till t ex Marseille på 5h30 minuter. Om du ska åka TGV, se till att alltid åka i 1 klass. Tågen börjar bli rejält slitna i andra klass (åkte ett par vändor i somras intra-Frankrike), det är trångt och kaosartat med människor.

Om du har bil får du inte missa att ta biltåget till Sylt, en mkt speciell upplevelse. Sylt 2010 - YouTube

Toppen