Jan Petterson
Medlem
har spenderat månader på tåg, blev nog flyggalning i ren protest).
Räcker med ett par svängar Östersund-Stockholm i SJ andra klass för att bli det
har spenderat månader på tåg, blev nog flyggalning i ren protest).
Haha! Sant, sant. Jag satt dock och åkte tåg bl.a. hela vägen ner till Spanien, via Köpenhamn, Düsseldorf, Luxemburg, Paris eller vad det var...Räcker med ett par svängar Östersund-Stockholm i SJ andra klass för att bli det![]()
Nu har jag kollat priserna lite:
Redan avklarade sträckor har kostat mig 1.800kr
Resterande sträckor kommer bara kosta 4.200kr totalt, inkl anslutningar med t.ex t-banaDet gäller iofs enligt dagens valutakurser..
Sedan tillkommer ju lite anslutningar med flyg. ARN-MAN, Salzburg-ARN & MXP/LIN-ARN T/R (ca 2.800kr)
Totalt blir ren resekostnad 8.800kr. Sedan tilkommer diverse små utgifter under vägen, antar jag.
Antar att det allt som allt rör sig om 10.000 SEK för att kunna testa alla tågen
Jag funderar på om jag ska offra mig på en tur med Eastern & Oriental ner till Singapore, skulle kunna bli ett kul reportage. Men jag behöver vinna på lotto först, billigaste kupén ligger på runt 1800 Euro om jag minns rätt och ska jag skriva för bc.se måste man ju färdas med stil i högre bokningsklass så då blir det ju ännu dyrareJag får kanske offra mig och klämma in nattåg i Kina nästa gång för BC.se medlemmars skull...
Då till den viktiga frågan... vilket FFP kan du kreditera detta till?(bortsett från en ev betalning med co-branded kort då)
Haha! Sant, sant. Jag satt dock och åkte tåg bl.a. hela vägen ner till Spanien, via Köpenhamn, Düsseldorf, Luxemburg, Paris eller vad det var...
Det var rätt OK när det gick nattåg Stockholm-Hamburg, Alfred Nobel hette tåget som gick vid 18 och så var man framme 09. Då fanns det en ansvarig i varje vagn (Schaffner på tyska) som skötte biljettvisering och passformaliteter under natten. På kvällen kunde man beställa korv och öl och det gick även att få ordentlig frukost som man i så fall beställde innan man gick och lade sig. Då monterade de fast ett bord inne i kupén på morgonen som dukades ordentligt med kontinental frukost. Inte alls illa. På returen kunde man dessutom handla taxfree mellan Puttgarden och Rödby, precis lagom innan man skulle gå och lägga sig vid 22-tiden.
Men nu är det betydligt mer omständigt att åka tåg ut i Europa.
AVE i Spanien. (http://mw2.google.com/mw-panoramio/p...m/10985626.jpg) Någon bofast i Spanien som vill/har testat?