Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Exemplarisk priority boarding i torsdags på Narita. Det fanns två fällor och en lång kö bildades spontant i priority-fällan medan ingen valde den andra fällan. Personalen gick fram från person till person, kollade boardingkortet och hänvisade dem utan priority-boarding till icke-priority-fällan.

Jag reste med min fru och dotter (4 år gammal) och innan boarding annonserades kom personalen fram till oss, eskorterade oss från kön fram till disken och vi fick stiga ombord innan alla andra, tack vare dottern.
Ännu bättre - och dessutom mer korrekt - i Hong Kong med tre fållor och tydliga skyltar. En för affärsklass only, en för statusmedlemmar och Plus, samt en för övriga. Men det är klart, det var ju tiotalet kineser som hanterade detta enligt konstens alla regler med band, dirigering, skyltar och kontroll av boardingkort.
 
Exemplarisk priority boarding i torsdags på Narita. Det fanns två fällor och en lång kö bildades spontant i priority-fällan medan ingen valde den andra fällan. Personalen gick fram från person till person, kollade boardingkortet och hänvisade dem utan priority-boarding till icke-priority-fällan.

Jag reste med min fru och dotter (4 år gammal) och innan boarding annonserades kom personalen fram till oss, eskorterade oss från kön fram till disken och vi fick stiga ombord innan alla andra, tack vare dottern.
Kanon! Bra med lite housekeeping.

Jag har själv börjat fundera på när gränsen för gräddfil vi boarding med barn är nådd. Har själv en fyraåring och det börjar kännas mindre motiverat att göra bypass på hela kön jämfört med när man reste med spädbarn osv. Don't get me wrong... Det finns fortfarande tillfällen där det är en lättnad med prio även med 4åring. Har bara inte funderat på om det finns någon officiell gräns.
 
Ännu bättre - och dessutom mer korrekt - i Hong Kong med tre fållor och tydliga skyltar. En för affärsklass only, en för statusmedlemmar och Plus, samt en för övriga. Men det är klart, det var ju tiotalet kineser som hanterade detta enligt konstens alla regler med band, dirigering, skyltar och kontroll av boardingkort.
Fler fållor till folket!
 
Likadant för oss. Efter dryga 90 flygningar är dottern rätt så van vid det hela och det känns oftast inte på något sätt nödvändigt för oss att stiga ombord först. Vid detta tillfälle stod vi relativt långt tillbaka i priority-kön (har Star Gold) men vi plockades av personalen. Jag såg ingen anledning att tacka nej till detta :).

Kanon! Bra med lite housekeeping.

Jag har själv börjat fundera på när gränsen för gräddfil vi boarding med barn är nådd. Har själv en fyraåring och det börjar kännas mindre motiverat att göra bypass på hela kön jämfört med när man reste med spädbarn osv. Don't get me wrong... Det finns fortfarande tillfällen där det är en lättnad med prio även med 4åring. Har bara inte funderat på om det finns någon officiell gräns.
 
Last edited:
Likadant för oss. Efter dryga 90 flygningar är dottern rätt så van vid det hela och det känns oftast inte på något sätt nödvändigt för oss att behöva stiga ombord först. Vid detta tillfälle stod vi relativt långt tillbaka i priority-kön (har Star Gold) men vi plockades av personalen. Jag såg ingen anledning att tacka nej till detta :).
Absolut, hade gjort det samma själv. Väckte bara en fundering hos mig om det finns någon officiell regel kring ämnet. Ibland är det nice att få priority över priority :)
 
På FCO nyligen: insläpp hade börjat före utsatt tid, utan annonsering annat än möjligen vid gate.
När vi kom dit fanns en lååång kö för economy och en helt tom fålla för priority som vi smidigt utnyttjade. Bara för att bli insläppta i ett gemensamt utrymme i väntan på riktig boarding.:rolleyes:
 
Flög Stockholm - Gdansk en söndagmorgon nu i oktober. Min generella uppfattning om SAS prioboardingar är att det blir vad det blir. På denna flight gjorde SAS mig dock helimpad... ibland för de till det. Innan boardingen börjar ropar de ut mitt namn och ber mig komma fram till gaten. När jag kommer fram så meddelar de att jag är den enda i Plus/status pax på flighten, "du får egen boarding idag." När jag väl kom ombord på en ny 320neo satt jag på rad 1, pursern kom och meddelade med glimt i ögat att jag hade valfri plats på raderna 1-15. Några Go pax försökte med self upgrade men de blev tydligt hänvisade tillbaka till sina platser.
 
Flög Stockholm - Gdansk en söndagmorgon nu i oktober. Min generella uppfattning om SAS prioboardingar är att det blir vad det blir. På denna flight gjorde SAS mig dock helimpad... ibland för de till det. Innan boardingen börjar ropar de ut mitt namn och ber mig komma fram till gaten. När jag kommer fram så meddelar de att jag är den enda i Plus/status pax på flighten, "du får egen boarding idag." När jag väl kom ombord på en ny 320neo satt jag på rad 1, pursern kom och meddelade med glimt i ögat att jag hade valfri plats på raderna 1-15. Några Go pax försökte med self upgrade men de blev tydligt hänvisade tillbaka till sina platser.
Hur många säten provade du? Jag hade lätt tagit rad 11/12 för utrymmet.
 
Flög Stockholm - Gdansk en söndagmorgon nu i oktober. Min generella uppfattning om SAS prioboardingar är att det blir vad det blir. På denna flight gjorde SAS mig dock helimpad... ibland för de till det. Innan boardingen börjar ropar de ut mitt namn och ber mig komma fram till gaten. När jag kommer fram så meddelar de att jag är den enda i Plus/status pax på flighten, "du får egen boarding idag." När jag väl kom ombord på en ny 320neo satt jag på rad 1, pursern kom och meddelade med glimt i ögat att jag hade valfri plats på raderna 1-15. Några Go pax försökte med self upgrade men de blev tydligt hänvisade tillbaka till sina platser.

Man kan ju ställa sig frågan fall alla i SAS ground staff får samma information om hur saker skall ske kring prioboarding när man hör dessa historier ...
 
Toppen