Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

21/10 SK 2035 UME-ARN
Utrop var helt enkelt: Vi påbörjar nu boarding från rad 15 och bakåt..... Lydiga statuspax backade genast (!) utom jag.....

Hustrun flög senare på kvällen med SK 2031 UME-ARN
Favorit i repris...….!
I UME - där man får gå utomhus till planen - borde det vintertid införas en varm liten buss som Plus och statuspassagerare får sätta sig i för att bussas ut till planet innan övriga får gå ombord. :D
Det brukar vara kallt, blåsigt och halkigt på platan i UME vintertid!

/ TT

Tog mig samman och skrev till Customer Care angående helt utebliven Priority Boarding i Umeå 21 okt.

Saxar inledningen ur SAS standardsvar:

Bra att du hör av dig när du inte tycker att våra procedurer fungerar som de ska.
Det här med boardingproceduren är ett ständigt återkommande problem och det som borde vara så enkelt är ändå så svårt och ibland omöjligt att få att fungera. Problemet som uppstår är att de passagerare som går ombord först, inte tar sin plats med en gång utan ägnar en god stund åt att lägga saker tillrätta på bagagehyllorna och därmed blockerar gången och hindrar andra från att gå förbi.

Närmast oförskämt där status- och pluspax förefaller att vara ett problem för SAS

Tog mig samman och skrev till Customer Care angående helt utebliven Priority Boarding i Umeå 21 okt.

Bra att du hör av dig när du inte tycker att våra procedurer fungerar som de ska.
Det här med boardingproceduren är ett ständigt återkommande problem och det som borde vara så enkelt är ändå så svårt och ibland omöjligt att få att fungera. Problemet som uppstår är att de passagerare som går ombord först, inte tar sin plats med en gång utan ägnar en god stund åt att lägga saker tillrätta på bagagehyllorna och därmed blockerar gången och hindrar andra från att gå förbi.

Närmast oförskämt där status- och pluspax förefaller att vara ett problem för SAS
Kan vara ett av de sämsta svar jag sett. De som har koll på boarding och oftast prio boardar tar ju minimalt med tid på sig.
Visar ju bara att man ska boarda status före plus.

Standardmail 2.0

Edit: bild kom inte med först
Edit 2: Det skulle ju inte ske igen!
0E7ECC3A-7F79-4F32-B125-6785F2203CCD.jpeg

Folk var snyggt uppradade i två köer (prio och vanlig) vid boarding i Dublin på väg till Köpenhamn idag. Härligt - ordning och red tänkte jag. När boarding väl började servade den ena av två agenter en tredje "sidokö" med en strid ström av barnfamiljer och lite diverse folk. Samtidigt betade den andra agenten av icke-priokön (till viss del saxad med priokön). Kanon att barnfamiljer får företräde, men den andra agenten borde rimligen serva priokön först. Men men... Nu är det fredag! :)

Det blev en märklig prio boarding denna morgon på 8:25 CPH - BHX. Tjugo minuter före avgång annonserade man gatebyte från F104 til C26. Där visade sig all form av boarding-card-läsning vara trasig så en ensam kille fick mata in varje persons (fullsatt plan) pass ett och ett, manuellt. Väl inne i ”väntrummet” blir alla sittande en bra stund innan en tjej kommer rusande och annonserar hur boardingen ska gå till, med prio och grupper. Problemet är bara att alla tekniskt sett redan var boardade så när dörren öppnades till bryggan gick alla ändå ombord hur som helst. Nåja, bara en mindre försening tillslut.

Exemplarisk priority boarding i torsdags på Narita. Det fanns två fällor och en lång kö bildades spontant i priority-fällan medan ingen valde den andra fällan. Personalen gick fram från person till person, kollade boardingkortet och hänvisade dem utan priority-boarding till icke-priority-fällan.

Jag reste med min fru och dotter (4 år gammal) och innan boarding annonserades kom personalen fram till oss, eskorterade oss från kön fram till disken och vi fick stiga ombord innan alla andra, tack vare dottern.

Toppen