Senaste nytt

Fackförbundet Transport flyger Business för att komma fram utvilade till semester (Singapore)

De som kommenterat valet pa hotell, sager artikel i DN att detta berodde pa att arrangoren av konferensen hade blockbokat rum pa det hotellet, sa Transport gjorde ej aktivt val.Och business far de resa enligt policy om resan overstiger 5h.

Sedan bor de kanske gora om sin resepolicy osv, om de ar mana om att behalla medlemmar, vilket de sa klart borde vara.

En sak att betänka är dock att medlemmarna själva måste ta visst ansvar och styra sin organisation också. Jag har ingen direkt åsikt i frågan om de har gjort fel eller inte i det här fallet, men man kan inte kategoriskt bara säga att man inte ska flyga business bara för att man har en förtroendevald position. Den stora skillnaden här som jag ser det, är att man har ett större ansvar att ta inför sina medlemmar och om de inte håller med om hur man agerar, så lär man bli avsatt.

Det jag dock tycker, är att det i slutändan är något som rör medlemmarna i Transport, inte andra. Man får väl tycka vad vi vill, men jag förstår inte riktigt de som låter upprörda över detta - är ni medlemmar i Transport? Om inte, varför upprörs ni över att en fackförening som ni inte har samröre med flyger business?

Jag vet inte vem/vilka du syftar på, men jag är absolut inte upprörd. Jag är inte heller berörd eller medlem i Transport. Däremot har jag åsikter kring den moraliska aspekten av samma anledning som att man kan bry sig om saker som inte rör en själv. Tänk om alla bara brydde sig som saker som berör dom själva - vad hade vi haft för värld då?

Tycker nog vi missar några viktiga saker här.
- "Jag tittade inte på priserna innan, det gjorde inte jag, säger ordförande Tommy Wreeth" Det här måste väl ändå vara oaccepterbart i de flesta organisationer !!
- Var 25000 SEK verkligen bästa priset i business till Singapore. rätt säker på att man kunde hittat lägre priser med andra bolag !!

Jag personligen har inga problem att anställda åker business om det är tillåtet enligt reglerna (tycker att all flygningar över 5 h som är jobbrelaterade skall vara i business). Dock tycker jag det upprörande är den totala likgiltighet för att kolla kostnaden enligt ovan . Riktigt skrämmande !!

Jante diskussion! Hela svenska samhället är uppbyggd runt detta. Om nu den kommunen/departementet/riksdagen/företaget eller what so ever
går bra och de har gjort ett bra jobb så vad är problemet? Varför ska de inte resa i C och bo bra? Tur jag är lyckligt lottad och får bestämma själv
så länge jag presterar och det helt utan frågor. Peace.....

Jante diskussion! Hela svenska samhället är uppbyggd runt detta. Om nu den kommunen/departementet/riksdagen/företaget eller what so ever
går bra och de har gjort ett bra jobb så vad är problemet? Varför ska de inte resa i C och bo bra? Tur jag är lyckligt lottad och får bestämma själv
så länge jag presterar och det helt utan frågor. Peace.....
Jag vet inte om det är så mycket jante egentligen, snarare sunt förnuft. Om en kommun "går bra" ska man - enligt mig - sänka skatten. Inte ägna sig åt bonusordningar, flyga affärsklass eller driva representationskrogar. På så sätt kan jag kanske (tids nog) flyga affärsklass istället. Många bäckar små.

Personligen tycker jag inte att en Business class biljett Stockholm-Singapore T/R för 25.000 SEK är ett överpris.
Visst, det går att köpa Business biljett billigare beroende på val av flygbolag och när man har bokat.

Sedan tycker jag inte heller att rumpris av 2.200 SEK per natt på ett femstjärnigt hotell i Singapore är ett överpris.
En natt på Scandic (trestjärnigt) i Stockholmsområdet kan kosta runt 1.500 SEK per natt på mån-tor.

Ursäkta men transport är inte vilken förening som helst,
det är ett LO förbund, LO agiterar ständigt om hur "rika" och "välbesuttna" snyltar på "folket" och arbetare
och kräver högre skatter och andra statliga ingrepp.
Kartläggning av den ekonomiska ojämlikheten i Sverige
"Direktörernas guldålder - klassklyftorna större än på 30-talet" | Folkbladet
För att få igenom sina krav ger LO mångmiljonbelopp i bidrag till SAP, och har gjort så i 100+ år.

Deras definition av snyltande Direktörer stämmer överens med snyltande Fackpampar...

Jag vet inte vem/vilka du syftar på, men jag är absolut inte upprörd. Jag är inte heller berörd eller medlem i Transport. Däremot har jag åsikter kring den moraliska aspekten av samma anledning som att man kan bry sig om saker som inte rör en själv. Tänk om alla bara brydde sig som saker som berör dom själva - vad hade vi haft för värld då?
Det omvända har också prövats med ganska otäcka resultat... Stalin var tex en stor anhängare av att alla skulle bry sig om vad andra gjorde och om någon avvek från mönstret skulle det rapporteras.

Visst kan det vara bra att vi bryr oss om varandra som medmänniskor, men detta har inget med det att göra. Detta framstår för mig mer som avundsjuka än något annat om du frågar mig.

Toppen