Senaste nytt

Fackförbundet Transport flyger Business för att komma fram utvilade till semester (Singapore)

Landar man fredag morgon går det ju till viss del att kompensera men om du landar lördag morgon då? Eller varför inte fredag kväll? Du kommer att ha svårt att få social acceptans för att ta ut måndagen som kompensation i längden.
För min del tar jag diskussionen med min arbetsgivare där vi kommer fram till vad som är lämpligt för min del. Har aldrig varit några problem att komam fram till en rimlig lösning men jag åker ju också väldigt sällan.
Personligen brukar jag välja att komma hem lördag/söndag för att få möjlighet att se lite på plats när man ändå är bortrest, redan där och då börjar min återhämtning efter arbete och det ger mig mycket mer energi än att jag ska skynda hem så snabbt som möjligt. Alla är vi olika och återladdar batterierna på olika sätt. Vissa vill vara ute i garaget och skruva, andra ligga på soffan och läsa en bok eller som jag att besöka nya ölbarer och dricka god öl och träffa vänner som jag kanske bara kan se 1 gång per år.

Jag kan ju bara säga hur jag gör på liknande resor som är ungefär lika långt bort.
Jag åker billigaste möjliga flyg med vettiga tider och ankommer ca 3 dygn innan jag ska vara i arbetsdguligt skick (9h tidsskillnad). Under denna tid står arbetsgivare för kostnader. Efter avslutad konferens åker jag hem på billigaste sätt, ibland stannar jag kvar någon extra dag på egen hand och betalar själv innan hemresan. Veckan efter går jag till jobbet som vanligt.
Detta fungerar bra för mig och jag ser det som väldigt fördelaktigt att jag får åka över huvud taget och är glad för det. Detta är ju självklart annorlunda för de som "tvingas" iväg på uppdrag runt hela jorden, där har de ingen valfrihet vilket jag faktiskt har här och kan tacka nej till konferensen.
Då har vi en kompromiss och du har 3 dygn betald återhämtning, vilket är en kostnad för arbetsgivaren. Jag tog upp detta som ett förslag på kompromiss också och är du och din arbetsgivare nöjda med detta är det kanon för alla parter.

Jag hade nog haft mer problem med att Transport får 3 dagar betalt på destinationen istället för att resa affärsklass, det är också ett produktionsbortfall att räkna med utöver rena ekonomiska kostnader.

Jag uppfattar genrellt ett förakt mot att någon reser affärsklass, utan att man resonerar runt alternativen. Spontant så vet jag inte om t.ex. tre dagar på destinationen á 2000kr + traktamente + produktionsbortfall är billigare än en biljett i affärsklass, jag har svårt att tro det.

Jag har alltid undrat hur många högt uppsatta myglare/tjänstemän/politiker det finns på det här forumet.

Säkerligen en hel del.
Kommer aldrig ge sig till känna dock.

Kommer aldrig betala någon fackavgift personligen så mig drabbar det inte nämnvärt hur mycket de än svinar åt sig.

Jag är mest förvånad över hotellvalet. Fanns det verkligen inget bättre? Att behöva stå ut åtta dagar på det där mediokra stället får ju vem som helst att gå i taket..

Last edited:
Kvittojournalistik är utmärkt eftersom det ger den enskilde insyn i hur förtroendevalda eller andra i ledande befattning hanterar gemensamma medel. Kommunal tappade 11000 medlemmar efter skandalerna 2016. Tror att Transport kommer billigare undan om inte Aftonbladet har fler ess i rockärmen.

Jag tycker det är enormt storsint av arbetsgivaren att ens betala en biljett 8 dagar innan arbetet börjar, för att medarbetaren skall kunna semestra i SIngapore. Kanske tom bör förmånsbeskattas om du frågar skatteverket ;)

Skatteverket är tillfrågade, och tycker precis tvärtom:
Skatteverkets ställningstagande 2005-12-09, Förlängning av tjänsteresa i två fall | Skatteverket

Om man kombinerar tjänsteresa med semester så betalar man ingen extra skatt för det. Däremot så sker den halvan av själva utresan/hemresan inte på arbetstid, och berättigar inte till traktamente.

Tak, @[B]Mattias Holmé[SIZE=4]n[/SIZE][/B]

Som dansker er det sjovt at se at fagforeningspamperiet nu rammer Sverige. Idag toer selv de mest extravagante fagforeninger i DK naeppe rejse biz-class. Journalisterne er over dem som terrier's der bider sig fast i folk's ben og aldrig giver slip. Her paa forumet har der altid vaeret et dybt had mod danske fagforeninger? Er Sverrig bedre?

Last edited:
Att det vore ett privat företag som flög sina anställda hur de ville är det ingen som behöver ha en synpunkt på. Men att en fackförening flyger sina förtoendevalda/anställda på det här sättet blir nog mindre försvarbart på alla sätt. Finns en djup moralisk värdegrund som spelar roll i en förening grundad på medlemmarnas pengar.

Sen att vissa hade flera dagars semester innan angiven konferens, blir extra skamligt och helt orimligt när man pratar om ett fackförbund. Skillnad på privata företags pengar och inbetalda medlemspengar.

Då har vi en kompromiss och du har 3 dygn betald återhämtning, vilket är en kostnad för arbetsgivaren. Jag tog upp detta som ett förslag på kompromiss också och är du och din arbetsgivare nöjda med detta är det kanon för alla parter.
Njae, då delar av denna tid infaller på helg så stämmer det inte.
Torsdag = resdag
Fredag = återhämtning utan jobb
Lördag = ledig dag från jobb
Söndag = utbildning börjar.

Veckan efter jobbar jag till torsdag (utbildning/konferens) och tar fredag ledigt då jag jobbade söndag veckan innan. Åker hem lördag efter att ha haft 1 dag ledigt med återhämtning på destination.

Sen att vissa hade flera dagars semester innan angiven konferens, blir extra skamligt och helt orimligt när man pratar om ett fackförbund. Skillnad på privata företags pengar och inbetalda medlemspengar.
En sak att betänka är dock att medlemmarna själva måste ta visst ansvar och styra sin organisation också. Jag har ingen direkt åsikt i frågan om de har gjort fel eller inte i det här fallet, men man kan inte kategoriskt bara säga att man inte ska flyga business bara för att man har en förtroendevald position. Den stora skillnaden här som jag ser det, är att man har ett större ansvar att ta inför sina medlemmar och om de inte håller med om hur man agerar, så lär man bli avsatt.

Det jag dock tycker, är att det i slutändan är något som rör medlemmarna i Transport, inte andra. Man får väl tycka vad vi vill, men jag förstår inte riktigt de som låter upprörda över detta - är ni medlemmar i Transport? Om inte, varför upprörs ni över att en fackförening som ni inte har samröre med flyger business?

Toppen