Senaste nytt

Råd av resekamera önskas

agehall

Medlem
Nikon COOLPIX P310 har endast 4,2x optisk zoom, men annars låter som den passar mina behov. Tror ni att det är en bra kamera?
Jag kan köpa den i Japan för ca 1.700 SEK.

Det är nog inga fel på den. Jag glömde dock säga en sak som jag tycker är extremt viktig - kolla hur lång tid det tar tills du, från avstängd kamera, lyckas ta en bild. Det stör mig fruktansvärt med kompaktkameror efter att ha använt DSLR ett tag. Jag vill kunna slå på och knäppa en bild omedelbart, annars blir jag bara frustrerad.

Ett bra tips är nog även att kolla på vad Digital Photography Review skriver om eventuella kandidater. Om de inte klagar allt för mycket så är det garanterat inte ett dåligt köp. De är väldigt noga, så du ska inte bli förvånad om de hittar något som de klagar på med i princip alla modeller.
 

ACervin

Medlem
AHO skrev
Nikon COOLPIX P310 har endast 4,2x optisk zoom, men annars låter som den passar mina behov. Tror ni att det är en bra kamera?
Jag kan köpa den i Japan för ca 1.700 SEK.

Verkar kosta ca 2500 här i Sverige. Bra ljusstyrka i vidvinkelläget. Högupplöst bildskärm. Är nog inget tokigt alternativ. Bäst är att åka och klämma och känna samt bläddra lite i menyerna för att se om de är begripliga (testa att stänga av blixten). Canon S95 eller S100 har större sensor. Jag brukar kolla på DPreview.com. Dom verkar göra seriösa tester. Dock väldigt långa, bläddra direkt till conclusions om du inte är jätteintresserad. En sammanfattning av deras test nedan.

The Nikon Coolpix P310 is a hard camera to categorise. In terms of its size and operational ergonomics it's up against the Canon PowerShot S100, the Fujifilm X10, Olympus XZ-1 and Sony Cyber-shot RX100. But while it looks the same, and in many ways works the same as these cameras and costs less, it has the smallest sensor of the bunch and can't shoot in Raw mode. From one perspective - that of a serious enthusiast - this is somewhat limiting. Viewed from the perspective of the average point-and-shoot upgrader though, the P310 is a small, pocketable camera with improved ergonomics, that offers full manual control over exposure and gives decent if not exceptional image quality in a wide variety of shooting conditions. Customizable controls and adjustable shooting parameters are good to see in a camera of this price, too.
 

Ubbe

Medlem
För att ta bilder i ett plan klarar du dig långt med en Sony Xperia S eller nått av syskonen. Har haft Panasonic TZ7 och var nöjd med den tills sonen stal den.. Nu har jag en TZ10 och är helt nöjd med den. Bildmässigt så ligger frugans Xperia S väl så bra till. Har även haft TZ3 och TZ5 och bytt bara för att nästa modell ska vara "ännu bättre"
Tror att du få svårt att hitta något bättre än din befintliga kamera i den prisklassen.
Gjort rent linsen nyligen??

pics.jpg
 

Stefan62

Medlem
Spontant skulle jag rekommendera Canon IXUS 990 IS - som har allt det Du frågar efter. Modellen har några år på nacken, men är fortfarande gångbar bland foto-entusiaster. De flesta kameror kan även "filma" och denna modell filmar i HD med ovanligt bra ljud.

Skicka PM om Du vill ha bildexempel tagna i kabin utan blixt.
 

Chrille

Medlem
Spontant skulle jag rekommendera Canon IXUS 990 IS - som har allt det Du frågar efter. Modellen har några år på nacken, men är fortfarande gångbar bland foto-entusiaster. De flesta kameror kan även "filma" och denna modell filmar i HD med ovanligt bra ljud.

Skicka PM om Du vill ha bildexempel tagna i kabin utan blixt.

Det är ju en utgången modell. Finns det en "arvtagare" i nuvarande IXUS line-up, eller menar du att 990:an var en outstanding tingest?
 

Dr. Miles

Expert
Tack agehall och ACervin om svaret om Nikon COOLPIX P310.
Jag åker till någon kamerabutik och kollar hur den fungerar i verkligheten.
 
Toppen