Trött på SAS lounge Arlanda T4

• Thread starter Thread starter Elberto
  • Start date Start date
robertkniv skrev:Hur är det med att flyga från T4, tolkar diskussionen som att man inte kan komma in i guldloungen på T5 när man flyger från T4.Klicka för att utvidga...
Jo det går bra att använda loungen i T5 men det är ju lite pyssel med två säkerhetskontroller och ska man checka bagage så måste man (väl?) till t4 först och droppa det där.

Inget checkat bagage, så slipper det problemet. Så gå in guld + gäst i fasttrack på T5, samma för guldloungen, sen knata till T4?

robertkniv skrev:Inget checkat bagage, så slipper det problemet. Så gå in guld + gäst i fasttrack på T5, samma för guldloungen, sen knata till T4?Klicka för att utvidga...
På t4 kan du inte gå genom automat spärren i fast track. Du måste gå direkt till vakten på sidan och säga att du varit på t5 innan. Då får du Scana ditt bording kort och så släpper dom vidare dig.

Gjorde samma sak på flera resor från t4.

Först till t5 för lounge och sen knata ut genom tullen och upp igen till t4. Inga problem. Vid t5 är dwt bara att gå igenom auto spärren som vanligt.

Tänk dock att vid vissa tider så kan det vara kö på t4

Funkar som sagt bra, brukar vara standard på mina hemresor från Arlanda att käka nått i T5

Någon som har blivit "tagen" I tullen efter en sån utflykt?

Var kommer du i från då...?

Äää...ööö Loungen...!

//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji2.png

FF#1 skrev:Någon som har blivit "tagen" I tullen efter en sån utflykt?Klicka för att utvidga...
Det är inga konstigheter - du har fortfarande inte lämnat EU, så du är innanför tullunionen. Utgår från att inspektionen avbryts så fort det konstateras att du faktiskt inte ska kontrolleras i tullfiltret.

agehall skrev:Utgår från att inspektionen avbryts så fort det konstateras att du faktiskt inte ska kontrolleras i tullfiltret.Klicka för att utvidga...
Kanske "morgontrött" men kan det inte vara svårt att som resenär "bevisa" att man inte kommer från "ej EU"?

Delayed skrev:Kanske "morgontrött" men kan det inte vara svårt att som resenär "bevisa" att man inte kommer från "ej EU"?Klicka för att utvidga...
Om man inte har någon form av legitimation så blir det svårt. Annars är det bara för tullen att kolla upp födelsedatum och namn mot inpasseringsregistreringen i passkontrollen.

Canadien skrev:Om man inte har någon form av legitimation så blir det svårt. Annars är det bara för tullen att kolla upp födelsedatum och namn mot inpasseringsregistreringen i passkontrollen.Klicka för att utvidga...
Någon sådan information lagras inte i passkontrollen, utom för tredjelandsmedborgare med svensk Schengenvisering eller med uppehållstillstånd i Sverige (som registreras i Migrationsverkets datasystem Wilma). Övriga personers in- och utresor lagras inte i någon databas hos gränskontrollen. Och man kan ju komma från icke-EU utan att gå igenom passkontroll, t.ex. om man kommer från Oslo.

Jag vet inte hur de i detalj kontrollerar resenärens ursprungsland, men jag misstänker att det finns en visst mått av pragmatik i det hela. Om du kan göra det troligt att du kommer därifrån du säger så tror de på dig. Om de är tveksamma till din historia så försöker de nog kontrollera den på olika sätt. Tex bör de ju kunna ta del av passagerarlistor om så behövs.

agehall skrev:Jag vet inte hur de i detalj kontrollerar resenärens ursprungsland, men jag misstänker att det finns en visst mått av pragmatik i det hela. Om du kan göra det troligt att du kommer därifrån du säger så tror de på dig. Om de är tveksamma till din historia så försöker de nog kontrollera den på olika sätt. Tex bör de ju kunna ta del av passagerarlistor om så behövs.Klicka för att utvidga...
Är det något tullarna är tränade på så är det ju just detta.

Back