Senaste nytt

Hur uppnå högre status hos Eurobonus - din strategi efter 1 december 2018

Baggarna kan alltså snart köpa EBG för 7000 sek. Räcker med att köra räkningar genom typ norsk Betalo på DNB och sedan spend genom amex så har de två riktigt lyxiga *G semestrar med *A per år. Vilket värde!

Utvecklingen är fascinerande. Vad händer för oss som faktiskt flyger jämnt? o_O

Jag uppfattar att samarbete med DnB och AMEX är långt mer lönsam en någon som flyger SAS Go Light

SAS drog kanske det väl långt, men differentierat intjänade poäng är i mitt tycke rätt väg att gå.

Jag har försökt hitta en artikel kopplat till United Airlines Chapter 11 i 2002 som beskriver hur MileagePlus Enterprise Value var lika med 120-150% av hela börsvärde av United Holding vid konkursen. SAS har sneglat på både United och Lufthansagruppen under många år då båda har stora intäkter och marginalstöd från denna ”verksamhet”.

• Gilla
Reactions: M.K
Jag stödjer det som SAS tjänar pengar på så vi får ett starkare bolag, men anser ändå att åtminstone några segment på SAS-metall borde vara ett tilläggskrav samt bättre/fler förmåner för de som klarar Diamond.

Är det förresten värde i att flytta norska engagemang till DnB? Är Saga ett bra kundprogram i övrigt? Hur fungerar personlig bankman/nätbank/aktiedepåer/courtage/apps? Intressant höra från någon med erfarenhet.

Last edited:
Baggarna kan alltså snart köpa EBG för 7000 sek. Räcker med att köra räkningar genom typ norsk Betalo på DNB och sedan spend genom amex så har de två riktigt lyxiga *G semestrar med *A per år. Vilket värde!

Utvecklingen är fascinerande. Vad händer för oss som faktiskt flyger jämnt? o_O

(Om man nu antar att dessa Norrbaggar inte flyger jämnt då...)

De som flyger jämnt får sin Fast Track, Lounge, fri dricka ombord, extra bagage, kundtjänst dygnet runt osv osv sponsrat av personer som gärna lägger 7000:- för ett guldkort för att kunna glida in i Fasttrack och Lounge ett par gånger om året :)

Det är bara att tacka och ta emot!

Jag stödjer det som SAS tjänar pengar på så vi får ett starkare bolag, men anser ändå att åtminstone några segment på SAS-metall borde vara ett tilläggskrav samt bättre/fler förmåner för de som klarar Diamond.

Är det förresten värde i att flytta norska engagemang till DnB? Är Saga ett bra kundprogram i övrigt? Hur fungerar personlig bankman/nätbank/aktiedepåer/courtage/apps? Intressant höra från någon med erfarenhet.

Den absolut allra bästa kunden att ha i Eurobonus är ju den kund som gärna betalar mycket för ett Guldkort men sen aldrig använder det! Både för SAS och för oss som verkligen reser med SAS. Förutom då att det sticker lite i ögonen att någon annan som inte är lika duktig som jag får Guldkort :)

Jag har försökt hitta en artikel kopplat till United Airlines Chapter 11 i 2002 som beskriver hur MileagePlus Enterprise Value var lika med 120-150% av hela börsvärde av United Holding vid konkursen. SAS har sneglat på både United och Lufthansagruppen under många år då båda har stora intäkter och marginalstöd från denna ”verksamhet”.

Qantas är en annan som varit öppen med att det är här pengarna finns.

Qantas frequent flyer program turning into airline's biggest money spinner

Den absolut allra bästa kunden att ha i Eurobonus är ju den kund som gärna betalar mycket för ett Guldkort men sen aldrig använder det! Både för SAS och för oss som verkligen reser med SAS. Förutom då att det sticker lite i ögonen att någon annan som inte är lika duktig som jag får Guldkort :)

Ja så är det. Ge guld til de som betalar bra nettopengar för det. Det betyder dock att Diamond med flygande plus några kort motsvarar gamla guld. Det borde premieras. T ex mer statusbonus, 35%, på flygningarna och bättre tillgång på bonusbiljetter hade fått mig som tidigare period varit knappt 7000 poäng ifrån Diamond att börja jobba mot den och spendera mer pengar hos SAS. Tror ni inte att de hade tjänat på detta också?

Ja så är det. Ge guld til de som betalar bra nettopengar för det. Det betyder dock att Diamond med flygande plus några kort motsvarar gamla guld. Det borde premieras. T ex mer statusbonus, 35%, på flygningarna och bättre tillgång på bonusbiljetter hade fått mig som tidigare period varit knappt 7000 poäng ifrån Diamond att börja jobba mot den och spendera mer pengar hos SAS. Tror ni inte att de hade tjänat på detta också?

Det är möjligt men förmodligen inte särskilt mycket. Mer statusbonus kostar dock pengar och att ge kunderna något som kostar pengar "varje flygning" är ju klart mindre förmånligt.

Ser man till många av de förmånerna man har som Guld/Diamant är många av dem ingen extra kostnad för bolaget. Man flyttar bara folk från vanlig kö till Fast-track (vanligt folk får vänta lite mer), prio incheckning , prio bagage, sittplats och ombordstigning detsamma.

Men saker som mer poängintjäning, lounge, mer bagage, 24h hotline, fri dricka på Go, ge bort Guld, förlängd giltighetstid på poäng kostar faktiskt pengar för bolaget. Ser man på listan så är faktiskt en hel del av förmånerna som kostar pengar riktade till enbart Diamant. Och dessutom saker som kostar pengar vid varje flygning!

Jag tror man får försöka se dessa förmåner ur bolagets synvinkel. Ska man ge mer förmåner till de kunder som reser mycket (men kanske inte nödvändigtvis innebär mer vinst för SAS) så bör man sikta på saker som ger bra feeling för resenären men inte kostar något. (ex prio prio boarding, prio sittplats på bästa raderna).

Något jag skulle kunna tänka mig här är att kunna ge bort en viss mängd status-poäng istället för rena silver/guldkort. Hade man ex. kunnat ge bort 15 000 baspoäng som Guld och ex 35 000 som Diamant istället hade man ju "tvingat" mottagaren att tillföra SAS något för att komma till Silver/Guld. Och gåvan hade även haft ett värde om mottagaren redan är trogen kund och Guld men har en liten bit kvar till Diamant exempelvis...

I sammanhanget är ju förmånen att kunna ge bort Guld värd en rejäl summa pengar! Så helt utan förmåner är ju inte Diamant...

Poenget er at jeg kommer til å ha alle 3 kreditt kortene uansett. DNB SAGA har jeg fordi de har en del tilbud samt 4% rabatt på drivstoff og i tillegg 15 poeng per 100 kr. Og nå får jeg 20.000 statuspoeng i tillegg.
SEB MC har jeg for å kunne ta 1-2 turer i året med kona i SAS C. Amed Elite har jeg for å få CT til bruk for en første klasse tur med Star Alliance en gang i året. Det hender også vi reiser til Spania med familien med SAS og da er det greit å ha gull. Jeg drar vel inn rundt 440.000 Eurobonus i året ved bruk av kort og andre avtaler.

Jeg reiser som nevnt kun privat og har OneWorld Emerald i BA (Gull) men jeg synes Emerald er et mye bedre kort enn SAS gull/diamant selvsagt da jeg også får tilgang til F lounger. Men kombinasjonen av SAS / Star Alliance og BA / OneWorld synes jeg gir de beste fordelene av begge alliansene.

Toppen