Big Birger
Medlem
Onsdagen 24/10 reste jag till Bangalore i tjänsten från Arlanda via Frankfurt. Hade bokat "Premium economy" hela vägen fram och tillbaka, och checkade in i business-disken med min kollega. Vi fick båda "priority"-taggar på våra väskor. SAS till Frankfurt, och vidare med Lufthansa. Jag är EBG.
Till min stora förvåning kom min kollegas väska fram, men inte ett spår av min. Lite lagom segt att gå till "bagage service" kl. 05:00 på natten, eftersom planet också var försenat 2,5 timmar från Frankfurt. Jag fick rätt blankett ifylld, och 19500 rupies i handen som kompensation (ca: 2500 kr).
Efter några timmar fick jag sms från Lufthansa att min väska hittats på Arlanda. Den kommer att skickas via Delhi och skulle komma fram 2 dagar senare.
Eftersom jag betalat resan med Amex Premium ersätter de upp till 2000 kr om förseningen av bagaget är längre än 4 timmar.
Det visade sig senare att min väska missade sin anslutning i Delhi till Bangalore. Amex ersätter +2000 kr för utlägg som görs med Amex om väskan är mer än 48 timmar sen, så det var bara ut och shoppa en sväng till.
Efter ytterligare 2 dagar ringde telefonen, och det var Lufthansa som insåg att de inte kommer hinna få fram min väska till Bangalore innan jag skulle åka hem på måndagen 29/10. Så de skickade hem väskan till Stockholm igen via München. Suck.
Jag kom hem till Arlanda som planerat efter lunch måndagen 29/10. Min väska kom hem via Bring sent tisdag kväll 30/10. Suck igen.
Den ersättning som jag har fått totalt är:
Lufthansa - ca: 2500 kr cash på flygplatsen i Bangalore
Amex - 3700 kr (för de utlägg jag kunde redovisa som nödvändiga)
Folksam - 1000 kr (reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen)
SAS - 4000 kr (hörde av mig till dem och frågade, och de satte in 4000 kr direkt)
I slutänden rätt så bra betalt, men också en del elände att ta tid att shoppa ersättnings-prylar. Bra att jag hade flera ombyten i handbagaget, men trist att vår leverantör aldrig fick sina presenter från Sverige.
Till min stora förvåning kom min kollegas väska fram, men inte ett spår av min. Lite lagom segt att gå till "bagage service" kl. 05:00 på natten, eftersom planet också var försenat 2,5 timmar från Frankfurt. Jag fick rätt blankett ifylld, och 19500 rupies i handen som kompensation (ca: 2500 kr).
Efter några timmar fick jag sms från Lufthansa att min väska hittats på Arlanda. Den kommer att skickas via Delhi och skulle komma fram 2 dagar senare.
Eftersom jag betalat resan med Amex Premium ersätter de upp till 2000 kr om förseningen av bagaget är längre än 4 timmar.
Det visade sig senare att min väska missade sin anslutning i Delhi till Bangalore. Amex ersätter +2000 kr för utlägg som görs med Amex om väskan är mer än 48 timmar sen, så det var bara ut och shoppa en sväng till.
Efter ytterligare 2 dagar ringde telefonen, och det var Lufthansa som insåg att de inte kommer hinna få fram min väska till Bangalore innan jag skulle åka hem på måndagen 29/10. Så de skickade hem väskan till Stockholm igen via München. Suck.
Jag kom hem till Arlanda som planerat efter lunch måndagen 29/10. Min väska kom hem via Bring sent tisdag kväll 30/10. Suck igen.
Den ersättning som jag har fått totalt är:
Lufthansa - ca: 2500 kr cash på flygplatsen i Bangalore
Amex - 3700 kr (för de utlägg jag kunde redovisa som nödvändiga)
Folksam - 1000 kr (reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen)
SAS - 4000 kr (hörde av mig till dem och frågade, och de satte in 4000 kr direkt)
I slutänden rätt så bra betalt, men också en del elände att ta tid att shoppa ersättnings-prylar. Bra att jag hade flera ombyten i handbagaget, men trist att vår leverantör aldrig fick sina presenter från Sverige.