Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

Kortfattat kan man konstatera följande:

-Poängåtgången ökar
-Skatterna blir lägre
-Totalkostnaden minskar (nettot av punkterna ovan)
-Amexvouchern ökar i värde
-SAS Awards blir relativt sett mer intressanta och förmodligen svårare att få tag på, allt annat lika
-Värdet av Fly Premium höjs (T.ex obegränsat antal resor i SAS Business till ”bästa poängpris”)

Håller ni med?

Jag tittade bl a på den här resan i september.
Välj flyg | SAS

Jag sökte just en resa random datum i oktober 2019 för en person- ARN-VIE-BKK i business t/r via länken ovan. Får betala 450 kr i avgift vid bokning trots EBD (har loggat in men ej klickat hela vägen till betalning)

upload_2018-10-31_15-18-38.png

-Poängåtgången ökar
-Skatterna blir lägre
-SAS Awards blir relativt sett mer intressanta och förmodligen svårare att få tag på, allt annat lika
-Värdet av Fly Premium höjs (T.ex obegränsat antal resor i SAS Business till ”bästa poängpris”)

Håller ni med?
Ja, istort sätt.
Skatterna blir lägre, men en service avgift på 450:- per person som inte är återbetalningsbar efter 24h tillkommer.
Bokningsförfarandet ändras dessutom endel.

-Poängåtgången ökar
-Skatterna blir lägre

Håller ni med?
Överlag ingen katastrof alltså.
Frågan är ju om man åker på en till serviceavgift om man gör en ombokning som inte är återbetalningsbar.
På så sätt så blir det helt klart dyrare om man planerar att göra flera ändringar men ändå väl värt det kan jag tycka för vissa specifika ändringa rman vill göra.
Tråkigt att det inte blir gratis att boka av (efter 24h) men 450SEK kan ändå vara väl investerade pengar för att säkra upp en resa som man eventuellt ska åka på.

Jag kan tycka att det är lite fånigt att kalla det för "serviceavgift" när det debiteras även om man bokar via onlineverktyget.
Kalla det istället "avbokningsavgift", för det är ju trots allt exakt det som det egentligen är.

Som kanske ger en indikation av hur "dyrt" alla ombokningar har blivit via call center? Vår "boka först, fråga sen" strategi har ett högt pris för SAS :)

Som kanske ger en indikation av hur "dyrt" alla ombokningar har blivit via call center? Vår "boka först, fråga sen" strategi har ett högt pris för SAS :)
Just det där får SAS skylla på sig själv för. Om de nu hade bytt ut eller renoverad sina antikverade IT system så kunderna själv kunde avboka sina resor, då hade inte den problematik funnits (om den nu är så stor...)

Jag kan tycka att det är lite fånigt att kalla det för "serviceavgift" när det debiteras även om man bokar via onlineverktyget.
Kalla det istället "avbokningsavgift", för det är ju trots allt exakt det som det egentligen är.
Fast man får ju betala den även om man aldrig avbokar.

Toppen