Marcus Cederberg
Medlem
Jaja, jag får väl ge mig.
Du tänker fel. Du har mycket riktigt ingått ett avtal, ett avtal som innehåller specifika flighter, till specifika destinationer och specifika tider. Att du sedan kommer och vill ändra i sagda avtal, medför en kostnad då du nu inte längre kommer att åka med sagda specifika flighter, destinationer och tider utan nu ändrar till något annat. Då får du också acceptera den vid var tid gällande prislistan. Inget konstigt alls.
- Ju mer jag tänker på det har jag mycket svårt att se att de kan ha rätt att ändra priset på en befintlig bokning om man ändrar nåt. Jag har ingått ett avtal med SAS där ombokingar ingår till ett förbestämt pris. Förstår om man uppgraderar till First att man måste använda ny tabellen men en ändring i samma klass (Business) borde vara till samma kostnad.
Var det inte åt andra hållet?Logik? I mitt upprörda känslomässiga tillstånd över denna livsomvälvande händelse så hävdar jag att jag borde få något tillbaka från SAS då något tas ifrån mig och därmed hävdar jag att slopade routingregler skulle lätta min börda över att jag måste hyra fler bilar eller spendera mer pengar på mitt AMEX.
Var det inte åt andra hållet?
SAS erbjöd generösa bonuspoäng med Avis bilhyror eller billiga SAS Go biljetter till USA/Asien först, sedan höjde de antalet av poäng som behövs för att kunna boka Star Alliance bonusresor?
Fast dessa förmåner är en del av ett lojalitetsprogram och den lojaliteten tillför SAS ett värde. Problemet blir när man försöker värdera just en specifik förmån vilket inte är lätt. De kan inte höja hur mycket som helst för om det blir alltför svårt att samla ihop till en bonusresa så skulle jag nog fundera på varför jag skulle vara lojal mot SAS då jag måste spendera enorma mängder på mitt AMEX eller flyga extrema mängder i GO. För mig är *A awards en av de främsta anledningarna till min EB-lojalitet.Det är uppenbart att EB just nu delvis ses som en belastning om man tittar på senaste månadens ändringar. Tycker inte heller det är speciellt roligt att mina poäng tappar värde, men förstår fullt ut varför SAS genomför förändringarna. Programmet är skapat för att tillföra SAS något. När kostnaderna blir större än nyttan för företaget är det självklart att de agerar.
Sen håller jag med om att det borde gjorts snyggare.
Absolut är det så. Samtidigt som det är tydligt att det värdet för SAS haft ett för högt pris, som man nu justerat henom sänkt intjäning från billiga flygningar samt höjda poängpriser hos *A.Fast dessa förmåner är en del av ett lojalitetsprogram och den lojaliteten tillför SAS ett värde. Problemet blir när man försöker värdera just en specifik förmån vilket inte är lätt. De kan inte höja hur mycket som helst för om det blir alltför svårt att samla ihop till en bonusresa så skulle jag nog fundera på varför jag skulle vara lojal mot SAS då jag måste spendera enorma mängder på mitt AMEX eller flyga extrema mängder i GO. För mig är *A awards en av de främsta anledningarna till min EB-lojalitet.
När vi vaknar imorgon innebär vouchern att man betalar 75% av ursprunglig poängkostnad ;-)Man kan också välja att se det som att en voucher ”ökar” i värde då 50% av 225 är mer än 50% av 190, dvs du ”sparar ännu mer” om du har voucher.
Fast det är klen tröst ju nu....