Senaste nytt

Optimera mitt poängsamlande med AMEX

hrafninn

Medlem
Bor på hotell året runt och har en "hyra" på 13 000 kr i månaden, som går att betala med American Express, har inget kök så jag måste äta ute minst en gång varje dag.. Tänkte börja samla poängmen är osäker på vilket kort som passar mig bäst. Kan ni hjälpa mig? Använder idag mitt Blåååå fina American Express Classic som tyvärr inte fungerar överallt..

Kan ni hjälpa att hitta en lösning för att optimera mitt poäng samlande?

När jag reser är det både med SAS, Norwegian.. Det billigaste som finns! :)

Inga 4000-6000 kr kort/ år.. :)

Precis! Optimera och gratis går inte ihop. Om det är just optimering, d v s optimal intjäning med kort du eftersträvar så behöver du betala årsavgift för kortet. Finns dessutom fler fördelar med 2 4 1-voucher med Amex-kort men då är det inte gratis.

Allt detta finns redan att läsa på en mängd befintliga trådar. Testa att söka så hittar du många funderingar och minst lika många svar!

Last edited:
Jag skrev inte det behöver vara gratis, utan inte i 4000-6000kr spannet. :)

Varför inte välja ett SAS mastercard framför Amex? Som fungerar överallt?

Varför inte välja ett SAS mastercard framför Amex? Som fungerar överallt?

För att det inte är att optimera.

Jag skulle välja ett Amex Premium och ett SAS Mastercard om jag var dig.

Se till att bli värvad till Amex Premium här på forumet så får du (och värvaren) en massa extrapoäng. Detta kort är gratis första 3 månaderna.

Sedan skaffar du ett SAS Mastercard också. På så sätt ”säkrar” du att poängen alltid kommer i på alla köp.

Förmodligen ett klokt råd @lemi ! Det kan man väl säga är en "deloptimering". SAS Elite är ju dyrare, men mer poäng (och större optimering). Likaså är det med SAS Mastercard Premium.

Förmodligen ett klokt råd @lemi ! Det kan man väl säga är en "deloptimering". SAS Elite är ju dyrare, men mer poäng (och större optimering). Likaså är det med SAS Mastercard Premium.

Personligen skulle jag lätt välja Elite+SAS MC, speciellt om man har en spend på 600k. Det är stor skillnad både i intjäning av poäng, vouchers, men också reseförsäkringen.

Lite motsägelsefullt att säga sig vilja optimera men samtidigt inte betala för det. Hursom, som du säger så blir det väl "deloptimering" med mitt förslag ovan :)

Personligen skulle jag lätt välja Elite+SAS MC, speciellt om man har en spend på 600k. Det är stor skillnad både i intjäning av poäng, vouchers, men också reseförsäkringen.

Lite motsägelsefullt att säga sig vilja optimera men samtidigt inte betala för det. Hursom, som du säger så blir det väl "deloptimering" med mitt förslag ovan :)
Glöm inte de 20000 statusgrundande poängen med Elite-kortet också!

Notera att SAS Mastercard Premium kostar 1495kr per år och inte 1000kr som nämndes tidigare i tråden.

Toppen