Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Hej.

Jag ska boka en 2-4-1 resa för 2 pax med LH First med outboud och inbound inom 14 dagar. Jag är flexibel med utresan så det bör inte vara några problem att hitta platser.
Dock har jag en fråga som jag inte sett behandlas i tråden och det är att en person i resesällskapet kommer att stanna kvar på destinationen och vaska hemresan i First (vet, gör ont att bara skriva att man vaskar en LH F resa) men den andra personen reser hem som planerat.

Så, frågan är: När man ringer Tallin, går det att i samma bokning boka för 2 pax outbound och 1 pax inbound (blir ju lite lättare att hitta platser) och på så sätt spara några poäng eller är alternativet helt enkelt att vaska hemresan för den andra personen? Isf, blir det väl inga problem vid incheck vid inbound hoppas jag om en person i resesällskapet inte dyker upp?
 
Nej, samtliga resenärer i bokningen måste bokas på samma sträckor och samma resklass. Dock inget problem att vaska ena hemresan. Säg att det blev skilsmässa om de vill ha ett svar i incheckningen.

Tack för det.
Ifall dom frågar, är det godtyckligt från deras sida vad dom anser vara ett skäligt svar för att ena resepartner inte dyker upp? Kan dom verkligen neka en boarding om man helt sonika säger att min partner ville stanna kvar någon vecka till bara, utan att vidareutveckla?
 
Tack för det.
Ifall dom frågar, är det godtyckligt från deras sida vad dom anser vara ett skäligt svar för att ena resepartner inte dyker upp? Kan dom verkligen neka en boarding om man helt sonika säger att min partner ville stanna kvar någon vecka till bara, utan att vidareutveckla?

Om vi ser till någon form av villkor så bryter ni mot dessa. Dock har jag aldrig hört talas om någon konsevens av en sådan ”no show”.
 
Hej.

Jag ska boka en 2-4-1 resa för 2 pax med LH First med outboud och inbound inom 14 dagar. Jag är flexibel med utresan så det bör inte vara några problem att hitta platser.
Dock har jag en fråga som jag inte sett behandlas i tråden och det är att en person i resesällskapet kommer att stanna kvar på destinationen och vaska hemresan i First (vet, gör ont att bara skriva att man vaskar en LH F resa) men den andra personen reser hem som planerat.

Så, frågan är: När man ringer Tallin, går det att i samma bokning boka för 2 pax outbound och 1 pax inbound (blir ju lite lättare att hitta platser) och på så sätt spara några poäng eller är alternativet helt enkelt att vaska hemresan för den andra personen? Isf, blir det väl inga problem vid incheck vid inbound hoppas jag om en person i resesällskapet inte dyker upp?

Tänk ett varv till säger jag. Det finns bättre sätt. Kom ihåg att du även vaskar skatter och avgifter (c:a 1500 kr per väg per person). Jag utgår från poängpris Eu-USA, men resonemanget är samma oavsett zon.


Om du bokar som du har tänkt så kostar det 150k poäng och 6k i skatter. Du måste då ha två platser tillgängliga även på returen, vilket minskar dina möjligheter att hitta en bra retur.

Alternativ 2 är att istället boka din egen biljett tur och retur med voucher och partnerns biljett som en enkelresa utan voucher. Det kostar 165k poäng och 4,5k i skatter. Det blir kostnadsneutralt om man räknar 10 öre per poäng, men lättare att hitta en resa.

Alternativ 3 är att boka en enkel utresa för två med voucher och en enkel hemresa utan voucher. Det kostar 180k poäng och 4,5k i skatter. Fördelen här blir att du kan boka om din egen hemresa efter att utresan har skett.

En varning är dock att i många länder måste partnern kunna visa upp en bokad hemresa för att bli insläppt i landet (om man inte är bosatt där givetvis).
 
Om vi ser till någon form av villkor så bryter ni mot dessa. Dock har jag aldrig hört talas om någon konsevens av en sådan ”no show”.

Det har du ju alldeles rätt i, vill gärna hålla mig inom villkorens ramar så mycket som möjligt. Tack för den vinkeln.

Tänk ett varv till säger jag. Det finns bättre sätt. Kom ihåg att du även vaskar skatter och avgifter (c:a 1500 kr per väg per person). Jag utgår från poängpris Eu-USA, men resonemanget är samma oavsett zon.


Om du bokar som du har tänkt så kostar det 150k poäng och 6k i skatter. Du måste då ha två platser tillgängliga även på returen, vilket minskar dina möjligheter att hitta en bra retur.

Alternativ 2 är att istället boka din egen biljett tur och retur med voucher och partnerns biljett som en enkelresa utan voucher. Det kostar 165k poäng och 4,5k i skatter. Det blir kostnadsneutralt om man räknar 10 öre per poäng, men lättare att hitta en resa.

Alternativ 3 är att boka en enkel utresa för två med voucher och en enkel hemresa utan voucher. Det kostar 180k poäng och 4,5k i skatter. Fördelen här blir att du kan boka om din egen hemresa efter att utresan har skett.

En varning är dock att i många länder måste partnern kunna visa upp en bokad hemresa för att bli insläppt i landet (om man inte är bosatt där givetvis).

Fantastiskt svar, tack så mycket för det. Blir till att räkna lite på det här.
 
Okej. Jag försökte få vanliga att göra justeringar på min bokning på en helg förut. Men då var det nej. Och det är e 2-4-1.
Kan ev vara så att den har ju skapats i grunden av tallin och då kan inte vanliga göra ändringar.
Att den vanliga supporten kan göra business förstår jag med samband med nya verktyget från SAS.
Men kan dom göra first och 2-4-1?
Sen finns det ju dom gånger medlemmar har lyckats med andra än bara tallin förut men då har jag för mig att dom har haft tur och hamna hos tallin som har jourtiderna på EBG och EBD linjerna och att den personen har kunskapen och kunnat ändra.
Men inget som verkar vara konsekvent och något som alltid funkar.

Jag ringde SAS igår och frågade om det kunde ändra en befintlig bokning samt applicera en 2-4-1. Kvinnan jag prata med var väldigt tillmötesgående och bad mig vänta då hon behövde ringa EB avdelningen för att kolla upp saken. Efter några minuter återkom hon och sa att det inte var några problem och att de skulle skicka en mail när den nya skatten var uträknad. När jag fått mailet ringde jag åter SAS och fick prata med en ny handläggare. Han totalvägrade att applicera en 2-4-1 och bad mig ringa Tallin. Jag hänvisade till den tidigare handläggaren och mailet jag fått där det stod skriftligt att det skulle gå.
Efter 5 minuters argumenterande där jag bett honom ringa EB avdelningen samt att få tala med en annan handläggare gav han med sig och genomförde ändringen samt applicerade en 2-4-1.
Det är värt att lägga på och ringa upp igen då hjälpsamheten och kunskapen skiljer sig stort mellan olika handläggare på SAS.
 
Jag ringde SAS igår och frågade om det kunde ändra en befintlig bokning samt applicera en 2-4-1. Kvinnan jag prata med var väldigt tillmötesgående och bad mig vänta då hon behövde ringa EB avdelningen för att kolla upp saken. Efter några minuter återkom hon och sa att det inte var några problem och att de skulle skicka en mail när den nya skatten var uträknad. När jag fått mailet ringde jag åter SAS och fick prata med en ny handläggare. Han totalvägrade att applicera en 2-4-1 och bad mig ringa Tallin. Jag hänvisade till den tidigare handläggaren och mailet jag fått där det stod skriftligt att det skulle gå.
Efter 5 minuters argumenterande där jag bett honom ringa EB avdelningen samt att få tala med en annan handläggare gav han med sig och genomförde ändringen samt applicerade en 2-4-1.
Det är värt att lägga på och ringa upp igen då hjälpsamheten och kunskapen skiljer sig stort mellan olika handläggare på SAS.
Vid ett tidigare tillfälle vägrade SAS handläggare och hänvisade till Tallin. Efter 2 huaca fick jag hjälp. Förra veckan fick jag fantastisk och kunnig hjälp direkt. Det handlar väldigt mycket om person och dagsform.
 
Toppen