För ett år sedan ändrades mitt resemönster till att innefatta lite fler Europaresor och långresorna gick allt oftare till icke SAS destinationer. Det innebar att jag förra året, med nöd och näppe, lyckades återkvalificera mig till Diamond. Utan MasterCard Premium så hade jag missat det med 2000 poäng. Jag flög således ihop 88 000 poäng. Tidigare år så har jag flugit ihop drygt 100 000 poäng, således inte behövt hjälp av MasterCard.
I år, efter halva min kvalificeringsperiod, har jag hittills flugit ihop 39 287 poäng.
Redan med det ändrade resemönstret för ett år sedan borde jag utvärderat vilket bonusprogram som numer är bäst för mig. Tack vare SAS senaste förändringar av intjäning i GO light och icke-flexibla GO biljetter har jag nu kommit till skott att sondera terrängen lite.
Med SAS nya intjäningstabell så skulle mitt resande hittils ha genererat 26 662 poäng, således 12 625 färre poäng än vad jag hittills uppnått.
Jag har också jämfört med vad mina hittills genomförda flygningar skulle ge i poäng/miles till följande bonusprogram:
TK: 24 023
TG: 14 463
LH: 27 330
SK: 26 662 (nya tabellen)
Som medlem i något utav dessa program så hade jag möjligtvis också styrt om mitt resande till att omfatta motsvarande flygbolag lite oftare och då troligen få ytterligare lite fler poäng
Med de flygningar jag hittills gjort skulle jag alltså tjänat in flest poäng till Lufthans Bonusprogram.
För att få motsvarande Star alliance Gold krävs:
TK: 40 000
TG: 50 000
LH: 100 000
SK: 45 000
När jag tittar på detta så känns det trots allt som om Turkish eller SAS är de program som passar bäst för mig. Om valet står mellan dessa båda så blir det nog ändå så att jag stannar kvar hos SAS. Det finns ju vissa fördelar med Turkish framför SAS men så är det lite andra saker än deras bonusprogram som gör mig lite tveksam.
Jag är också lite sugen på att försöka uppnå Lifetime Gold hos SAS (har nog 4 år kvar). Av det skälet så är det viktigt för mig att själv kunna flyga ihop mitt guldkort. Jag litar nämligen inte ett ögonblick på att "Kreditkortsguld" kommer att vara kvalificerande.
Diamantkortet är nog kört nu, även om jag skulle skaffa Amex Elite, men jag ska nog kunna klara av att flyga in ett guld i alla fall. Således väljer jag troligtvis att stanna kvar hos SAS. Eller är det någon här på forumet som tycker att jag ska göra ett annat val?
Jag kommer också att fördjupa mig lite i ett par andra flygbolag utanför Star alliance för att se om det skulle vara värt att prova.