Senaste nytt

Hur uppnå högre status hos Eurobonus - din strategi efter 1 december 2018

Flyger till Bangalore via Frankfurt om en månad, som jag bokade via SAS. Lufhansa trafikerar. Flighten har "SK"-nummer, men ändå får jag olika besked då jag frågar hur många baspoäng det kommer att ge. Återkommer när jag vet vad det blev. Men baspoäng ska det ge. Hoppas jag.

Flighten har "SK"-nummer, men ändå får jag olika besked då jag frågar hur många baspoäng det kommer att ge.

Det är just på grund av att den har ett SK-nummer som ingen vet. Det är en codeshare, och SAS vet inte vilken bokningsklass Lufthansa kommer använda, och därmed hur många poäng (i värsta fall 0) det blir. Man kan lätt tro att det är bäst att boka hos SAS om man vill ha Eurobonuspoäng, men det är precis tvärtom, man ska boka hos den som trafikerar sträckan.

Spelar ingen roll för min del då jag helt enkelt reser för lite. Samlar på SAS men utan status och till BA där jag har silver året ut. Jag kan föra över hyfsat med poäng från Amex till dessa någon gång vartannat år. Började i somras boka det som helt enkelt ger mest värde oavsett allians. Kombinerat med ett Amex Platinum har jag tillgång till lounger och fast track på Arlanda. Det känns som mest värde nu då programmen försämras.

För ett år sedan ändrades mitt resemönster till att innefatta lite fler Europaresor och långresorna gick allt oftare till icke SAS destinationer. Det innebar att jag förra året, med nöd och näppe, lyckades återkvalificera mig till Diamond. Utan MasterCard Premium så hade jag missat det med 2000 poäng. Jag flög således ihop 88 000 poäng. Tidigare år så har jag flugit ihop drygt 100 000 poäng, således inte behövt hjälp av MasterCard.

I år, efter halva min kvalificeringsperiod, har jag hittills flugit ihop 39 287 poäng.

Redan med det ändrade resemönstret för ett år sedan borde jag utvärderat vilket bonusprogram som numer är bäst för mig. Tack vare SAS senaste förändringar av intjäning i GO light och icke-flexibla GO biljetter har jag nu kommit till skott att sondera terrängen lite.

Med SAS nya intjäningstabell så skulle mitt resande hittils ha genererat 26 662 poäng, således 12 625 färre poäng än vad jag hittills uppnått.

Jag har också jämfört med vad mina hittills genomförda flygningar skulle ge i poäng/miles till följande bonusprogram:
TK: 24 023
TG: 14 463
LH: 27 330
SK: 26 662 (nya tabellen)

Som medlem i något utav dessa program så hade jag möjligtvis också styrt om mitt resande till att omfatta motsvarande flygbolag lite oftare och då troligen få ytterligare lite fler poäng

Med de flygningar jag hittills gjort skulle jag alltså tjänat in flest poäng till Lufthans Bonusprogram.

För att få motsvarande Star alliance Gold krävs:
TK: 40 000
TG: 50 000
LH: 100 000
SK: 45 000

När jag tittar på detta så känns det trots allt som om Turkish eller SAS är de program som passar bäst för mig. Om valet står mellan dessa båda så blir det nog ändå så att jag stannar kvar hos SAS. Det finns ju vissa fördelar med Turkish framför SAS men så är det lite andra saker än deras bonusprogram som gör mig lite tveksam.

Jag är också lite sugen på att försöka uppnå Lifetime Gold hos SAS (har nog 4 år kvar). Av det skälet så är det viktigt för mig att själv kunna flyga ihop mitt guldkort. Jag litar nämligen inte ett ögonblick på att "Kreditkortsguld" kommer att vara kvalificerande.

Diamantkortet är nog kört nu, även om jag skulle skaffa Amex Elite, men jag ska nog kunna klara av att flyga in ett guld i alla fall. Således väljer jag troligtvis att stanna kvar hos SAS. Eller är det någon här på forumet som tycker att jag ska göra ett annat val?

Jag kommer också att fördjupa mig lite i ett par andra flygbolag utanför Star alliance för att se om det skulle vara värt att prova.

För ett år sedan ändrades mitt resemönster till att innefatta lite fler Europaresor och långresorna gick allt oftare till icke SAS destinationer. Det innebar att jag förra året, med nöd och näppe, lyckades återkvalificera mig till Diamond. Utan MasterCard Premium så hade jag missat det med 2000 poäng. Jag flög således ihop 88 000 poäng. Tidigare år så har jag flugit ihop drygt 100 000 poäng, således inte behövt hjälp av MasterCard.

I år, efter halva min kvalificeringsperiod, har jag hittills flugit ihop 39 287 poäng.

Redan med det ändrade resemönstret för ett år sedan borde jag utvärderat vilket bonusprogram som numer är bäst för mig. Tack vare SAS senaste förändringar av intjäning i GO light och icke-flexibla GO biljetter har jag nu kommit till skott att sondera terrängen lite.

Med SAS nya intjäningstabell så skulle mitt resande hittils ha genererat 26 662 poäng, således 12 625 färre poäng än vad jag hittills uppnått.

Jag har också jämfört med vad mina hittills genomförda flygningar skulle ge i poäng/miles till följande bonusprogram:
TK: 24 023
TG: 14 463
LH: 27 330
SK: 26 662 (nya tabellen)

Som medlem i något utav dessa program så hade jag möjligtvis också styrt om mitt resande till att omfatta motsvarande flygbolag lite oftare och då troligen få ytterligare lite fler poäng

Med de flygningar jag hittills gjort skulle jag alltså tjänat in flest poäng till Lufthans Bonusprogram.

För att få motsvarande Star alliance Gold krävs:
TK: 40 000
TG: 50 000
LH: 100 000
SK: 45 000

När jag tittar på detta så känns det trots allt som om Turkish eller SAS är de program som passar bäst för mig. Om valet står mellan dessa båda så blir det nog ändå så att jag stannar kvar hos SAS. Det finns ju vissa fördelar med Turkish framför SAS men så är det lite andra saker än deras bonusprogram som gör mig lite tveksam.

Jag är också lite sugen på att försöka uppnå Lifetime Gold hos SAS (har nog 4 år kvar). Av det skälet så är det viktigt för mig att själv kunna flyga ihop mitt guldkort. Jag litar nämligen inte ett ögonblick på att "Kreditkortsguld" kommer att vara kvalificerande.

Diamantkortet är nog kört nu, även om jag skulle skaffa Amex Elite, men jag ska nog kunna klara av att flyga in ett guld i alla fall. Således väljer jag troligtvis att stanna kvar hos SAS. Eller är det någon här på forumet som tycker att jag ska göra ett annat val?

Jag kommer också att fördjupa mig lite i ett par andra flygbolag utanför Star alliance för att se om det skulle vara värt att prova.

Citerar mig själv bara för at komplettera med ytterligare information. Jag fick idag besked från Diamondsupporten att Amex statuspoäng och dito från Mastercard Premium räknas in i Lifetime Gold. Som jag skrev tidigare så kommer jag att fortsätta försöka att flyga in poängen för säkerhets skull, men poängen från korten (har visserligen bara MasterCard nu) kan ju finnas med som en back-up lösning i så fall och vid ett bra år så kanske de kan hjälpa mig att tippa över till Diamond igen. Så jag har nu bestämt mig för att fortsätta med SAS.

Intressant tråd.
Jag tänker att det finns olika typer av resenärer som uppnår *A Gold på olika vis.
Vissa når dit helt naturligt, antingen genom privat- eller arbetsrelaterat resande. Antingen genom poäng eller segment.

Andra siktar medvetet på att nå status, och får "jobba för det", skapa någon strategi. I den här gruppen finns också en viss uppdelning mellan de som vill komma så billigt undan som möjligt, och de som vill komma undan med så lite tid som möjligt. Och många vill säkert kombinera de två.

För att återgå till ämnet.

Om man med SAS kör kreditkortsmetoden för att nå guld har man ju 32000 poäng "gratis". Det krävs alltså bara 13000 poäng till för guld.

Fram tills nu kunde man i princip köra en longhaul i SAS Go Light (utöver korten) för att behålla guld, speciellt eftersom att guld dessutom ger 25% fler poäng.

Nu funkar inte det längre, förstås.

Här tänker jag att man skulle kunna lägga om strategin och flyga en SAS Plus longhaul / år, då är man över guld med råge. Det krävs alltså fortfarande bara 1 t/r longhaul för guld, om än till en (mycket) högre kostnad än tidigare.

En annan fundering som jag har är ifall man kan flyga in de här poängen med ett annat flygbolag i ekonomi. Hur mycket ger Lufthansa, Turkish, LOT, Swiss osv. Har inte fördjupat mig i det, men helt enkelt att man accepterar att SAS inte bjuder in till guld själva om man flyger ekonomi med dem, och istället ser man sig omkring ifall det går att flyga in poängen relativt billigt med något annat bolag.

Intressant om det här beslutet sätter några avtryck för SAS på det stora hela.

Jeg skal også gå for SAS gullkort neste år. SEB MC er 12k poeng. Amex Elite er 20k poeng og hvis DNB SAGA MC også kommer med 20k poeng så er dette 52.000 SAS grunnpoeng for 6700 kroner:D:) Etter 10 år har jeg da life time gold hvis disse kortene også er inkludert:)

Jeg skal også gå for SAS gullkort neste år. SEB MC er 12k poeng. Amex Elite er 20k poeng og hvis DNB SAGA MC også kommer med 20k poeng så er dette 52.000 SAS grunnpoeng for 6700 kroner:D:) Etter 10 år har jeg da life time gold hvis disse kortene også er inkludert:)

Haha... DNB Saga... Det kände jag inte till. Menar du på allvar att man kan få guld hos SAS och aldrig någonsin behöva sätta sig på ett flygplan? o_O Har du någon länk till att DNB faktiskt ger 20k statuspoäng? :D

Toppen