Senaste nytt

Hur uppnå högre status hos Eurobonus - din strategi efter 1 december 2018

Ingen förändring för min del, guld genom Amex elite och en longhaul i plus/business samt minst ett par plus i Europa. Allt privat. Igentligen helt onödigt med guld för min del men jag fick guld av misstag 2015 och nu tänker jag behålla det!

Hur jag fick guld första gången: Jag skaffade Amex elite 2015 för att få silver och därmed en extra väska, flög mest go på den tiden. Ansökte om kortet i oktober och fick 20000p direkt sen kom det 20000p till i slutet av november. Hade då flugit in 15000p, vips hade jag guld!

Blir själv inte direkt påverkad, åker mestadels Plus på longhaul.
Men om nu rese mönstret skulle förändras framöver så känns ju helt plötsligt det relativt ny tillkomna EBG for Life betydligt mer värdefullt.

Bra liknelse, bara att jag har svårt att se ordet "lyx" kopplat till något som har med SAS att göra ;)

"Lyx" för mig som bara flyger någon handfull ggr per år innebär bl.a. att kunna sova en timme eller två extra vid hemfärd i vetskapen om snabb incheckning och Fast Track. Mina resor ger ofta en tidig morgonflight för att hinna hem till privatlivet, och de grupperingar jag träffar brukar vilja ta ut mig på lite kul sista kvällen, vilket jag också uppskattar. Lätt värt en del av AMEX varje gång! Sen är det trevligt att slippa betala uppåt 200 kr för 2 x 0.5 l vatten och en macka i transfer.

Så här några dagar i efterhand tycker jag beslutet har friskat upp synsätt på statusprogram på ett välbehövligt sätt, som denna diskussion exempelvis. Själv har jag inte påverkats så mycket av detta beslut i sig (är A3G, inte EBG), utan mer allmänt konstaterat att det är slut på statusjagandet för min del för att jag flyger för lite (det fåtal jobbflyg jag har betalas helt ur egen ficka) och för otroget, dvs med olika allianser. Dessutom har det ju kommit nya sätt (hyrbilar) att tjäna själva premiepoängen mycket effektivare än genom att flyga, även för oss som inte bor i Sverige och kan köra Amex-spåret.

Med allt detta sagt, har jag idag kollat närmare på eventuella statusalternativ, och anser att det fortfarande finns ett helt ok alternativ för oss sällan/hobbyflygare med inte helt obegränsad flygekonomi: Flying Blue, även efter åtstramningen av programmet.

--KLM kör till/från hela fyra svenska destinationer plus CPH, från/till utmärkta hubben Amsterdam.
--Det går i princip alltid hitta billiga biljetter med KLM, inte enkel men däremot open jaw till nästan samma priser som tur och retur.
--Något av bolagen KLM, Air France eller Aeroflot har alltid några longhaul-destinationer med bra priser och täcker tillsammans upp en väldig mängd klassiska/intressanta turistdestinationer.
--Kanske en av de viktigaste punkterna för mig jämfört med SAS eller Aegean: Man måste inte krysta fram något halvbra resmål när det är dags för ett segment run eller för att samla status i största allmänhet, bara för att det lilla bolaget ska köra dit alls. Med AF/KL:s stora linjenät är det bara att välja och vraka.

För att nå silver på enklast/billigast sätt krävs numera 5 (tidigare 4) resor tur och retur på ett år till en europeisk destination som inte är Amsterdam eller någonstans i europeiska Frankrike: 5 XP per segment -> en tor ger 20 XP, 100 XP krävs för silver. Snitt kostnad för en tur och retur inom Europa med KLM är åtminstone här från Berlin 150 euro (oftast mycket konkurrenskraftigt pris), mao 750 euro för silver. Sedan är vägen till guld därifrån de XP man samlade under året minus 100 plus 180. Enklast/billigast att nå dit orkar jag inte räkna ut, men finns flera alternativ som inte är alltför krävande. Och är de för krävande så flyger man nog för lite för någon status alls.

Ville bara påminna om detta om nån vill fortsätta hobbyflyga ihop status relativt enkelt och inte har SAS Amex-möjligheten.

Är EBG som jag uppnår med av Amex och Mastercard premium samt några intraEuropa och någon longhaul per år. Jag undrar om jag har missförstått poängintjäningen till Eurobonusstatus.....Jag har trott att det bara var flyg med SAS som gav baspoäng. Men är det så att även flyg med *A är statusgrundande...?

Är EBG som jag uppnår med av Amex och Mastercard premium samt några intraEuropa och någon longhaul per år. Jag undrar om jag har missförstått poängintjäningen till Eurobonusstatus.....Jag har trott att det bara var flyg med SAS som gav baspoäng. Men är det så att även flyg med *A är statusgrundande...?
Jo flyg med Star alliance är statusgrundande. Givetvis måste du kolla bokningsklass för att se vad som gäller exakt för olika bolag.

Toppen