Senaste nytt

Hur uppnå högre status hos Eurobonus - din strategi efter 1 december 2018

Är väl som all annan lyxkonsumtion i de fall du inte nyttjar det så mycket.

- Varför köper du en dyr Porsche när du bara kör 400 mil per år?
- Varför köper du en 65 tums TV när du inte har tid att titta?
- Varför köper du en iPhone X när du bara använder din telefon till att ringa med?
- Varför köper du den snabbaste datorn när du bara använder datorn för att surfa på Internet och betala räkningar?

Gemensamt är väl att de få gånger man kör sin Porsche, tittar på sin stora TV, använder kameran i sin iPhone eller spelar Call of Duty så skall det kännas väldigt bra och vara en superb upplevelse.

I övrigt verkar det väldigt trevligt i SWISS Senator lounge i E-piren så jag får nog ta den omvägen fler gånger.

Bra liknelse, bara att jag har svårt att se ordet "lyx" kopplat till något som har med SAS att göra ;)

Bra liknelse, bara att jag har svårt att se ordet "lyx" kopplat till något som har med SAS att göra ;)

Point taken, men om du jämför att åka SAS med EBG och utan EBG så är med lite lyxigare eller hur?:) Sedan kan man absolut diskutera huruvida SAS och lyx går ihop men om du tillhör kategorin som inte utnyttjar EBG enormt mycket när du affärsflyger utan till några få privata flygningar så får det anses som lyx-konsumtion då det knappast går att räkna ihop och du kanske betalat själv. Sedan så finns det väl en anledning att det heter Guld och inte t.ex. nivå 3. Finns säkert de i världen som kör Pagani Zonda och tycker Porsche duger bra som shopping-bil till frugan och därmed kan vi konstatera att lyx har en relativ innebörd.

Liknande var det när jag samlade i BAEC, där jag var guld utan att flyga BA-metall en enda gång. Qatar och American på BA-biljett gav bäst utdelning då.

Lite OT, du slapp kravet på minst fyra BA-ben? Nu vet jag inte hur hårda dom är på det, eftersom jag alltid haft de "fyra benen"

Som någon tidigare skrev: lyx är relativt, det bästa SAS guldkortet har gjort mig är de gånger den enda lediga platsen på ett mer eller mindre smockfullt SAS-plan råkar vara den brevid mig. I övrigt är den största poängen att guldstatusen gör att en kan boka GO-resor när poängen nyttjas intra-eu, och då få nästan exakt samma produkt som erbjuds i PLUS - minus fikat - men då poängresorna alltid är privata kan man ju grunda ordentligt i loungen först ;)

För att inte gå för offtopic: Min strategi för sas-guld blir nog att åter skaffa AMEX-elite och ev. kombinera det med Fly Premium som är kortet för närvarande.

Last edited:
Som någon tidigare skrev: lyx är relativt, det bästa SAS guldkortet har gjort mig är de gånger den enda lediga platsen på ett mer eller mindre smockfullt SAS-plan råkar vara den brevid mig. I övrigt är den största poängen att guldstatusen gör att en kan boka GO-resor när poängen nyttjas intra-eu, och då få nästan exakt samma produkt som erbjuds i PLUS - minus fikat - men då poängresorna alltid är privata kan man ju grunda ordentligt i loungen först ;)

För att inte gå för offtopic: Min strategi för sas-guld blir nog att åter skaffa AMEX-elite och ev. kombinera det med Fly Premium som är kortet för närvarande.

Det var väl kopplingen Porsche och SAS som jag inte hängde med på :p

:D:D Jaja, vad hade du föredragit? Volvo? I mina ögon så gör inte Lufthansas ful-business-class intra-Eurpoa tillsammans med den kassa frukosten i business att epitetet lyx kan kopplas till LH-gruppen heller.

Nej du, det finns inget lyxigt med Lufthansa Intra-European Business :) SAS? WW Golf eller vi bör hålla oss till skandinaviskt. V40.. användbar, ingen lyx :p

Toppen