AABack2ARN
Medlem
Och den kolkraften kommer in i våra elnät när vår egen produktion inte räcker till
Du förbiser helt att tåg kräver en betydligt mer kostsam infrastruktur för att kunna operera. Det är inte så att SJ och andra operatörer rullar omkring gratis på spåren.
Man behöver ju inte ha skygglapparna på bara för att man gillar något.Jag förstår faktiskt inte vad "golfkillen" gör på BC med den argumentationen för oss som älskar att flyga. Betydligt bätte än BMW'n med rak sexa till GbG skulle jag tro.
Våra kor ger ifrån sig mer CO2 än flyget. Jag antar att han är vegan också då.
Därför är kon en klimatbuse | SVT Nyheter
Så du tror alltså att tex SJ har har en större vinstmarginal än ett medelstort flygbolag? Det tror inte jag.Flygplan kräver flygplatser, en tämligen kostsam infrastruktur med allt som kommer omkring...
Ja, SJ och andra operatörer betalar banavgifter, helt riktigt. Flygbolagen betalar landningsavgifter och övriga avgifter för att använda flygplatserna.
Så faktum kvarstår: Ett tåg är billigare att operera Stockholm-Göteborg jämfört med ett flygplan och "billiga biljetter" beror på marknadsmässiga orsaker snarare än att planets driftskostnader understiger tågets.
Nu är jag förvirrad, varför behövs pengar till miljöåtgärder? Med tanke på att du inte kunde svara på frågan vilken miljöpåverkan flyget?Jag är alltså motståndare till icke-öronmärkta flygskatter av ideologisk modell (beteendestyrning) men för bonus-malus för flygplan samt öronmärkta flygskatter som används för miljöåtgärder (forskning, biobränslen, alternativa drivsystem, järnvägsinvesteringar etc
Nu är jag förvirrad, varför behövs pengar till miljöåtgärder? Med tanke på att du inte kunde svara på frågan vilken miljöpåverkan flyget?
Köpenhamn har idag presenterat septembertalen och det var en stark månad även om Malmös minskning till Stockholm näppeligen kan hänföras till Köpenhamns marginella ökning till Stockholm (med 1,5 % motsvarande ett par tusen personer, det har nog snarare med ökningen i transfer/transit att göra, se tabellen nedan). Flyget måste med andra ord tappa antingen till tåg och andra färdmedel eller till inget resande alls. Blir spännande att följa SJs siffror under året.Swedavia rapporterar -7% på sina tio flygplatsers inrikestrafik. Intressanta -11% på Malmös som uppvisar -7% hittills i år. Kan det vara Kastrup som tar marknadsandelar här?