Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Jag saknar 23000 poäng innan 31 oktober för att bli EBD. Jag utgår från GOT och har kollat på HKG en snabb vända och det skulle generera typ 12 000 poäng för 8000 kronor. Det känns just nu som en OK resa men frågar gärna här innan jag börjar boka. Sedan ska jag till NYC i slutet oktober också och det som saknas efter det jag tänka mig betala för med antingen poäng eller pengar. Men jag tar gärna lite tips från folk som vet bättre!

EDIT jag har redan alla kreditkort jag kan få och tjäna poäng på!
Min åsikt är att Diamond ger så pass lite extra jämfört med guld, att det inte är värt att lägga de pengarna eller tiden.
För halva den summan (4500 år 1) får du ett Amex Platinum med PPlounger över världen plus tillgång till Pontus och diverse hotellstatusar. Plus ev. Membership Rewards om om du blir värvad. För mig är det ett större värde än Diamond.
Undantaget är om du inte tror dig kunna flyga in ett Gold nästa period och därför behöver soft landing från Diamond.

Det är liite det jag tänker

Fast för de pengar du tänker lägga nu kan du lika gärna flyga ihop ett EBG nästa period och slippa stressa för att få till det.
Exakt!
Att lägga 10-20 000 kronor nu, för att bli Diamond och sedan softlanda till Guld ger en ganska hög kostnad och ger då Diamond fram till 31 januari 2020, inklusive de tre månadernas grace period. Därefter behåller du Guld till 31 januari 2021.

Har du Amex Elite och SAS Mastercard Premium nästa år får du 32 000 statuspoäng för 5495 kronor. Till det behöver du göra en längre resa som ger 13 000 poäng (tänk på att intjäningen för Go biljetter kommer att justeras kraftigt nedåt efter 1 december!) så skulle du i så fall ha Guld lika länge, fram till 31 januari 2021 men ha betydligt bättre tid på dig att dels få in fler poäng via kreditkorten och dels faktiskt göra en eller flera resor för liknande summa pengar men som du faktiskt kan ha nytta och glädje av istället för att ruscha fram något nu i sista minuten. Så himmelens mycket mer får du tyvärr inte som Diamond.

Då hade jag funderat på vad som är viktigt med att vara guldmedlem. För du verkar ha guldstatus ett tag till. Om du inte kan nå guld genom flygningar och Elite efter det, så anser jag att du har ett bättre värde i att vara silvermedlem ett tag och samtidigt ha ett Platinum. Om du inte kommer upp i två st 2-4-1, säg upp ditt Elite, så har du nästan Platinum betalt bara där.
De sakerna som motiverar Guld är för mig svåra att motivera i din situation år två (soft landing räknas inte till Lifetime Gold och extra 25% bonus är det inte värt på så få baspoäng. Extrabagage har du med silver och under perioder business check in och SASlounge.

Naturligtvis kan det finnas fler orsaker som är viktiga för dig, men utifrån det jag läst mig till känns det mest pragmatiskt att inte klamra dig fast vid guld.

Fast når du inte guld nästa period så vad ska du ett diamantkort till? Du har ju bara nytta av det när du flyger.

Planering är A och O om du vill bli bra på poäng jakt till en rimlig kostnad. Det här är en konstform som tar lång tid att lära sig :)
Min period började 1 september och jag har nu dragit in över 26k baspoäng. Då har jag bara haft 2 inrikes jobbresor och 3 privata resor med SAS.
Kostnad för de privata flygbiljetterna är totalt 4000:- + poäng för uppgraderingar.
Med andra ord, planera och var ute i god tid.

b4590ab3d97bde5ec273643fbfe6abc5.png

6ed984c45938f4320abfa62a1e5b47da.png

Iom att du kan göra 22 ToR Long haul i Go Light utan utan att nå guld med den nya intjäningen så kan det ge ett visst mervärde att vara Diamond även om man inte når upp till Gold nästa år.
Som t.ex. ge ett guldkort till någon i familjen som med rätt timing kanske tom kan få längre löptid än vad man själv skulle fått eller tänker jag fel?
Om man i slutet i sin period ger till sambo som precis börjat sin period + tre månader får inte det längre tid än ens egna soft landing?

Iom att du kan göra 22 ToR Long haul i Go Light utan utan att nå guld med den nya intjäningen så kan det ge ett visst mervärde att vara Diamond även om man inte når upp till Gold nästa år.
Fast det verkar ju inte direkt som att det måste flygas i go light här. Så ditt argument håller inte helt här.

Kan det vara tanke att resa med annat flygbolag som ger mer eurobonus än sas?
Ja?

Toppen