Senaste nytt

Inställt flyg Köpenhamn-Miami utan information om orsak - ingen kompensation

imartin

Medlem
Edit: Det händer när man vaknar kl 3:45 i onödan och sedan försöker använda sin hjärna : Jag tror jag missförstod bara hur SAS self service sajt för EU kompensation fungerade.

Flyget CPH-MIA i dag är inställt men det som står i trådens rubrik - att SAS nekar kompensation - stämmer alltså inte (än iaf).

Så den här tråden kan egentligen tas bort. Sorry.

Last edited:
Dagens flyg från CPH till MIA blev inställt för några timmar sedan. Ringde guldsupporten och blev ombokad på ett flyg från OSL till MIA i morgon.
SAS har inte meddelat vad orsaken till det inställda flyget är. Så jag utgick ifrån att det har operativa skäl och att jag därför har rätt till EU kompensation. Men nu när jag ville göra min claim på SAS sajt, så visar bolaget det inställda flyget som ett som inte kvalificerar.
5DQ1dnU

5DQ1dnU

Jag har inga erfarenheter med att kräva EU kompensation så jag vet inte om det är ett vanligt sätt av flygbolag att försöka avskräcka folk. Men iaf verkar vädret vara okej både i Köpenhamn och vid ankomst i Miami.

Vad säger ni experter? Vad är bästa sättet att hantera detta med SAS?
Maila SAS och begär ersättning, om de nekar frågar du varför :)

Jeg blev rebooket, men spurgte alligevel i lufthavnen hvad årsagen var og flyet stod åbenbart stadig i Washington med tekniske problemer.

Fick svar inom mindre än 48 timmar:

"I can confirm that in accordance with EU Regulation 261/2004 you are entitled to receive 600 EUR compensation.
A bank transfer of 6195 SEK is being arranged and the credit will reach your account within 7 working days."

Ändå bra jobbat av SAS. Valde bort möjligheten att få 60.000 EB istället för 600 Euro, men det hade också varit möjligt. Ångrar det nu dock

Får dessutom 700 kr schablonersättning från reseförsäkringen som ingår i SAS Mastercard. Det räckte med ett kort samtal. Lönar sig att inte glömma bort den.

Får dessutom 700 kr schablonersättning från reseförsäkringen som ingår i SAS Mastercard. Det räckte med ett kort samtal. Lönar sig att inte glömma bort den.

OT: Tack för den här! Jag hade ingen aning om detta (trots att det står på första sidan i villkoren). Åkte på en försening för två månader sen och anmälde det nyss, inga problem och hur hjälpsamma som helst!

OT: Tack för den här! Jag hade ingen aning om detta (trots att det står på första sidan i villkoren). Åkte på en försening för två månader sen och anmälde det nyss, inga problem och hur hjälpsamma som helst!
Observera att villkoren för reseförsäkringen hos SAS MasterCard ändrades 2018-07-01 så att för resor som köptes på kortet före detta datum gällde:

4. Försening av allmänt färdmedel
Ersättning lämnas om det allmänna färdmedlet - flyg,
båt, tåg och buss - som en försäkrad köpt biljett till och
betalt resan enligt punkt 1. Vem försäkringen gäller för,
med kortet, blir försenat vid avresa på grund av
följande:
• vid avresa från resans utgångspunkt mer än 4 timmar
• försening inom 24 timmar före ordinarie avgångstid
• överbokning och ingen alternativ transport kan erbjudas
inom 4 timmar lämnas ersättning enligt nedan.
Förseningsersättning
Ersättning lämnas enligt nedanstående schablon:
mer än 4 timmar 500 kr/försäkrad
mer än 5 timmar 600 kr/försäkrad
mer än 6 timmar 700 kr/försäkrad
mer än 7 timmar 800 kr/försäkrad
mer än 8 timmar 900 kr/försäkrad
mer än 9 timmar 1 000 kr/försäkrad

Försäkringen ersätter inte:
• ankomstförsening
• förseningar under färdens gång

• förseningar som meddelats mer än 24 timmar
före planerad avresa
• förseningar på grund av strejk.

Medan för resor som köptes på kortet från och med 2018-07-01 så gäller:

4. Ankomstförsening
Ersättning lämnas om flyg, båt, tåg och buss ankommer
mer än 6 tim försenad till sin slutdestination på grund
av att kollektivt färdmedel varit försenat, inställt eller
överbokat så att den försäkrade inte kommit med.
Ersättningen lämnas med ett schablonbelopp på 700 kr
per försäkrad, dock högst 2 800 kr för samtliga försäkrade
vid samma försening.
Försäkringen ersätter inte:
• förseningar som meddelats mer än 24 timmar före
planerad avresa.
• förseningar på grund av strejk.

Man ändrade alltså avreseförsening till ankomstförsening vilket väl iofs är det mest viktiga att få ersättning för - dock nu med högre tidsgräns och lägre maxbelopp.

För min del blev jag dubbelt drabbad av detta då en anslutning på resans gång blev inställd och jag blev 10 timmar ankomstförsenad för en resa jag köpt för 2018-07-01 -> Ingen ersättning.
Och en resa jag köpte efter 2018-07-01 blev inställd men jag kom fram 5 timmar sen - > Ingen ersättning.
Hade dessa 2 resor gjorts i omvänd ordning hade jag fått ersättning båda gångerna...

/ TT

Toppen