Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Från SAS

Vi på Businessclass.se har varit i kontakt med SAS. Mariam Skovfoged, Head of Media Relations, som svarar oss följande på frågan om dessa ändringar:

”Biljettpriserna har fallit en del på senare åren, medan poängintjäningen har varit den samma. Därför anser vi att det är korrekt att justera de billigaste biljetterna så poängintjäningen följer priserna.

De biljetter som är redan köpta, gäller intjäning vid bokningstillfälle”.
Ett riktigt bullshit svar.

Är det någon som vet om de biljetter som i framtiden kommer ge 0 poäng ändå kommer ge segment, eller nollas den delen också?
Enligt infotexten på sas.se så påverkar inte förändringen beräkningen av segment, endast baspoäng.

2018-10-01

ADJUSTED POINTS EARNING ON GO LIGHT TICKETS
Points earning will be adjusted on Go Light tickets and on non-flexible tickets to USA and Asia in Go class.
Tier qualifying flights* and tier level bonus** are not affected. The change will affect passengers booking from 1st October with departures from 1st December 2018.

* 10 one-way flights (on SAS and/or to selected destinations on Wideroe) to become a Silver member, 45 one-way flights to
become a Gold member and 90 one-way flights to become a Dimond member
** Gold & Diamond members earn 25% more Basic points on flights on SAS and Wideroe

Ja, detta är intressant...

Kan bli att avboka ett gäng Avis hyror om det blir ändringar här...
Nästa steg blir att höga priset på bonusresor, så att den stora massan börjar köpa muffins istället.

På eventet förra veckan skröt man om att awardbokningarna hade gått upp 40% under 2018. Det är ju en ökad kostnad för SAS, och nu när dom tillgängliggör en enklare bokning enorm onlineverktyg så skulle jag tippa på en höjning av awardpriset innan årsskiftet.

Nästa steg blir att höga priset på bonusresor, så att den stora massan börjar köpa muffins istället.

På eventet förra veckan skröt man om att awardbokningarna hade gått upp 40% under 2018. Det är ju en ökad kostnad för SAS, och nu när dom tillgängliggör en enklare bokning enorm onlineverktyg så skulle jag tippa på en höjning av awardpriset innan årsskiftet.

Du glömmer bort ett viktigt aspekt, nämligen att den stora mängd bonuspoäng som medlemmarna har ligger som en skuld på balansräkningen. Så jag skulle inte anta att kostnaden för de 40% är högre än sänkningen av skulden på balansräkningen, eller minskat ökning av skulden år-över-år.

Jag minns inte exakt: men jag tror SAS skriver ner värde per bonuspoäng med någon procent varje år. Men min gissning är att den totala skulden ökar. Min amatörbedömning är att den största anledning till att bonuspoäng inte har längre livslängd för alla medlemmar är att då skulle balansräkningen se riktig illa ut.

Är det någon som vet om de biljetter som i framtiden kommer ge 0 poäng ändå kommer ge segment, eller nollas den delen också?

THIS.
Började precis läsa tråden och tänkte på detta som inte alls diskuteras här!
Jag kan se resonemanget med minskad intjäning på "nästan-gratis" biljetter, men inom Nordics har vi väl en massa folk som når guld, diamant på legs. I enlighet med alla andra program så tjänar man ingen segment heller om biljetten inte ger poäng, därmed antar jag att de flesta Go-biljetter inom norden kommer get 0 segment, vilket är katastrofalt tycker jag.
Jag nådde Diamond själv på poäng sista rundan, men kommer troligtvis nå bara Gold på legs detta år, om ens det med nya regler. Jag har tyckt Diamond har gett så lite mervärde att jag kommer inte pusha till det.
Försvinner även segmenten så blir det adios, hasta la vista eurobonus.

Enligt infotexten på sas.se så påverkar inte förändringen beräkningen av segment, endast baspoäng.

2018-10-01

ADJUSTED POINTS EARNING ON GO LIGHT TICKETS
Points earning will be adjusted on Go Light tickets and on non-flexible tickets to USA and Asia in Go class.
Tier qualifying flights* and tier level bonus** are not affected. The change will affect passengers booking from 1st October with departures from 1st December 2018.

* 10 one-way flights (on SAS and/or to selected destinations on Wideroe) to become a Silver member, 45 one-way flights to
become a Gold member and 90 one-way flights to become a Dimond member
** Gold & Diamond members earn 25% more Basic points on flights on SAS and Wideroe

Är det bara jag som inte får ihop detta? Kollade datum i April till Hong Kong och där är även Flexibel Plus nedsatt rejält. Skulle inte sänkningen enbart gälla oflexibla biljetter i GO-class till Asien och USA?? Samma sak för flexibel Business Class. SK-IT? Håller de dessa nivåer kan vi prata svårt att flyga in EBG.

SAS3.PNG

SAS4.PNG

Toppen