Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

Nä det där kan du glömma.. Iaf i Karibien. Folk går i shorts och t-shirt dygnet runt överallt (förutom formal nights restauranger då enligt ovan) .

Aldrig vart med om på varken rccl, ncl eller Costa.
Public areas är ju överallt på skeppet. Folk badar ju till 22 och det är inte ovanligt att vissa åker ner i hissen insvepta handdukar till hytten medan andra står i samma hiss i klänning och kostym och ska på middag.
 
Nä det där kan du glömma.. Iaf i Karibien. Folk går i shorts och t-shirt dygnet runt överallt (förutom formal nights restauranger då enligt ovan) .

Aldrig vart med om på varken rccl, ncl eller Costa.
Public areas är ju överallt på skeppet. Folk badar ju till 22 och det är inte ovanligt att vissa åker ner i hissen insvepta handdukar till hytten medan andra står i samma hiss i klänning och kostym och ska på middag.

Tackar för snabbt svar! Låter sevärt ;) Då vet jag att det åtminstone hjälper att välja rätt rederi! Fast jag noterar att just "dina" rederier faktiskt beskrivs i länken ungefär så som du beskriver dem här, medan det finns många andra som faktiskt verkar ha hårdare restriktioner:

Crystal cruises: With the exception of Tastes, jeans may not be worn in any venue or lounge, including the casino.

Cunard behöver vi nog inte ta upp men där är ju striktheten själva grejen :)

Holland America Line: T-shirts, swimsuits, tank tops and shorts are not allowed in the restaurants or public areas during the evening hours. Att HAL är så strikta överraksade mig iaf.

MSC Cruises: After 6 p.m., jeans, T-shirts and shorts are not permitted in the ships' public areas. (för hårt för min smak)

Oceania Cruises: Jeans, shorts, T-shirts and tennis shoes should not be worn at dinner or in any public areas after 6 p.m. (för hårt för min smak)

Osv med minst 5 andra rederier i listan, så är glad att jag hittade sidan!
 
Msc stämmer ej.. Folk har shorts o t-shirt på kvällen.
Resten vet jag ej. Holland american är verkligen pensionärkryss. Min mor är 70 och de var unga på en kryssning med HAL.

Ska som sagt kryssa med. MCS på höstlovet. Kommer inte ha andra byxor med mig än jeans och shorts (förutom kostym till formal) så jag kommer iaf ha jeans på kvällarna. (snyggjeans men iaf)
 
Från cruise critics:

MSC state that “after 6 p.m., jeans, T-shirts and shorts are not permitted in the ships’ public areas” however this was not enforced at all and jeans were worn in the dining room all the time. I’m a fan of dressing up a little for dinner so it was a little off putting to see people in jeans, trainers and hoodies in the dining room every night.
 
Det är en tämligen fascinerande vändning den här tråden har tagit.;)

Onekligen en intressant vinkel att diskutera vilket rederi som har den "slappaste" klädpolicyn men jag skulle vilja ge en lite annan vinkel på det hela och det är att välja rederi efter sådana faktorer som kvalitet och service, underhållningsprogram, itinerary etc. Nu har jag inget emot att klä upp mig och det gör att jag snarare prioriterar fartyget och liknande mer än rederiets klädkodskoncept.

Min egen uppfattning är att ombordunderhållning, mat och service samt "enrichment" står högt på listan, i det sistnämnda ligger sådant som föreläsningar och olika kurser i diverse ämnen (alltifrån matlagning till oljemålning och datoranvändning). Här skiljer sig olika rederier åt, däremot brukar den renodlade underhållningen (showerna) vara ganska likvärdig.

Sedan har vi maten där det finns skillnader, både ifråga om kvalitet men även måltidskoncept där vissa rederier har ett starkt fokus på specialrestauranter (intäktskälla) medan andra inkluderar allt i priset. Vissa rederier kör en variant där det finns en fast specialrestaurant och sedan tema-varianter på kvällarna i delar av buffén (exempel på detta är t.ex Lotus hos Cunard och Sette Mari hos Regent Seven Seas). Jag är personligen inte så mycket för "nickel-and-diming" på detta område, d.v.s att man gärna vill köra up-sell med specialrestauranter och medvetet degraderar maten i MDR i syfte att "styra över" gästerna - dock kan jag gå med på den varianten OM det går att köpa ett "Speciality Dining Package" vid bokning (d.v.s förbeställa och förbetala specialrestauranterna).

Personligen ligger min smak mer åt det håll Cunard, Holland America, Oceania och Regent representerar även om dessa opererar i olika segment (Premium till lyx) men det finns grundläggande koncept som har likheter.

Bland de mer massmarknadsinriktade rederierna är dock Oasis-klassen tilltalande helt enkelt eftersom den är tekniskt intressant och i sig själv ett imponerande testament till fartygsutvecklingen och vilka faciliteter som kan installeras i ett rörligt objekt. Det är mycket imponerande fartyg, verkligen så nära begreppet "flytande stad" man kan komma idag. Annars kan man säga att de fartyg jag gillar mest mer är åt hållet "hotell" och inte har alla gadgets (isrinkar etc) som finns på annat håll.

Jag rekommenderar Berlitz årliga Guide to Cruising and Cruise Ships samt Cruise Critic - kolla gärna upp olika rederiers hemsidor och kataloger för information om koncept, itineraries etc. Ombordprogram är också intressant läsning, då får man en uppfattning om vad respektive rederi erbjuder ifråga om underhållning, enrichment etc.

Det som är bra med kryssningar är att oavsett krav finns det passande alternativ.

Därför rekommenderar jag denna semesterform varmt och de BC-medlemmar som inte provat ännu gör sig själv en tjänst om de testar. Dock kan det vara beroendeframkallande när man hittat sin stil.:)
 
Låter som att MSC är min grej då. Har absolut inget emot om någon bordsgranne bär linne och flip-flops. Dock trivs jag inte i det själv på restaurang på kvällen. Jag vill heller inte att min bordsgranne i kostym på andra sidan ska kolla snett på mig för att jag har skjorta och chinos/jeans.

Tyvärr är det ibland så på detta forum, att en del är fina i kanten och startar trådar i irritation över vilka kläder andra människor har på sig vid olika tillfällen i livet. Exempelvis i loungen, i hotellrestaurangen eller i flygplanet.

Det är mest det jag retar mig på. Låt varje människa ta sina egna beslut.
 
Linne och flip-flops i restauranten? Ja, det beror väldigt mycket på kontexten. Om det är en cafeteria eller Lido-buffé och liknande säger jag ingenting men om det är ett mer exklusivt område med vita dukar måste jag säga att jag inte tycker det är optimalt.

Informell plats=informella kläder, formell plats=formella kläder. Vare sig lounger, hotellrestauranter eller flygplan är formella (undantag finns), däremot är restauranter av högre klass med vita dukar och brutna linneservetter etc det. Min mest informella klädsel är shorts och T-shirt, det fungerar i cafeteriasammanhang och vid lunch i Lido o.dyl men jag skulle inte komma på idén att äntra ens denna plats med enbart badbyxor och flip-flops.;)

Dock skall jag erkänna att jag ännu inte varit med om sådan klädsel ens vid lunchtid i informella miljöer (vanligare är shorts eller långbyxor, T-shirt och/eller skjorta o.dyl). Dock har jag en gång sett ett par ifärd joggingdress äta middag i King´s Court ombord på QM2 under en Formal Night. En sådan mjukisdress är väldigt informell minst sagt...
 
Min fråga var av det retoriska slaget och alla, även den som anser sig vara tolerant, har sina gränser. Om någon känner att de vill ha en ny klänning varje kväll så bör det accepteras. Självklart måste man också anpassa sig efter omgivningen om så krävs. Jag skulle känna mig ganska malplacerad i shorts på en restaurang där alla är formellt klädda.
 
Det är en tämligen fascinerande vändning den här tråden har tagit.;)

Onekligen en intressant vinkel att diskutera vilket rederi som har den "slappaste" klädpolicyn men jag skulle vilja ge en lite annan vinkel på det hela och det är att välja rederi efter sådana faktorer som kvalitet och service, underhållningsprogram, itinerary etc. Nu har jag inget emot att klä upp mig och det gör att jag snarare prioriterar fartyget och liknande mer än rederiets klädkodskoncept.

Min egen uppfattning är att ombordunderhållning, mat och service samt "enrichment" står högt på listan, i det sistnämnda ligger sådant som föreläsningar och olika kurser i diverse ämnen (alltifrån matlagning till oljemålning och datoranvändning). Här skiljer sig olika rederier åt, däremot brukar den renodlade underhållningen (showerna) vara ganska likvärdig.

Sedan har vi maten där det finns skillnader, både ifråga om kvalitet men även måltidskoncept där vissa rederier har ett starkt fokus på specialrestauranter (intäktskälla) medan andra inkluderar allt i priset. Vissa rederier kör en variant där det finns en fast specialrestaurant och sedan tema-varianter på kvällarna i delar av buffén (exempel på detta är t.ex Lotus hos Cunard och Sette Mari hos Regent Seven Seas). Jag är personligen inte så mycket för "nickel-and-diming" på detta område, d.v.s att man gärna vill köra up-sell med specialrestauranter och medvetet degraderar maten i MDR i syfte att "styra över" gästerna - dock kan jag gå med på den varianten OM det går att köpa ett "Speciality Dining Package" vid bokning (d.v.s förbeställa och förbetala specialrestauranterna).

Personligen ligger min smak mer åt det håll Cunard, Holland America, Oceania och Regent representerar även om dessa opererar i olika segment (Premium till lyx) men det finns grundläggande koncept som har likheter.

Bland de mer massmarknadsinriktade rederierna är dock Oasis-klassen tilltalande helt enkelt eftersom den är tekniskt intressant och i sig själv ett imponerande testament till fartygsutvecklingen och vilka faciliteter som kan installeras i ett rörligt objekt. Det är mycket imponerande fartyg, verkligen så nära begreppet "flytande stad" man kan komma idag. Annars kan man säga att de fartyg jag gillar mest mer är åt hållet "hotell" och inte har alla gadgets (isrinkar etc) som finns på annat håll.

Jag rekommenderar Berlitz årliga Guide to Cruising and Cruise Ships samt Cruise Critic - kolla gärna upp olika rederiers hemsidor och kataloger för information om koncept, itineraries etc. Ombordprogram är också intressant läsning, då får man en uppfattning om vad respektive rederi erbjuder ifråga om underhållning, enrichment etc.

Det som är bra med kryssningar är att oavsett krav finns det passande alternativ.

Därför rekommenderar jag denna semesterform varmt och de BC-medlemmar som inte provat ännu gör sig själv en tjänst om de testar. Dock kan det vara beroendeframkallande när man hittat sin stil.:)


Vill man ha flytande nöjespalats/stad är Oasis-klassen optimalt, zip-line, rutschkanor, surfin, golf, skidskor, spel och dobbel (för de som vill ha det), barer, discon, massa pooler, adults-only-zoner, kids-zones etc etc. Har allt för alla. Mycket lämpligt för barnfamiljer. Tyvärr går oasis-båtarna ofta de vanliga "tråkiga" turerna, dvs östa/västra karibien (dvs haiti-st thomas-st martin-bahamas eller jamacia-(cayman)-cozumel) Vill man ha mer udda turer som ner till södra karibien (ABC-öarna, Roatan etc) är det ofta "mindre" båtar med RCCL. Mindre i detta fallet är Freedom/Navigator-klassen.

Vi är näst högsta nivån på RCCLs club-program och blir inbjudan till diverse "exklusiva event". Olika free-champagne-samlingar, gratis vinprovningar etc. Det som var en höjdare senast var bakom kulisserna i deras gigantiska kök med en 5 rätters och fria drinkar.. eller tex motsvarande för deras teater-shower. Mycket trevligt.
 
Toppen