Senaste nytt

Troligtvis min sista tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan delvis hålla med dig om att tonen ibland kan uppfattas som lite hård, dock tror jag detta i mångt och mycket också har att göra med i hur man är som person. Det som den ena uppfattar som hårt och otrevligt kanske den andre uppfattar som enkelt och sakligt.

Jag är relativt ny på forumet men har aldrig känt att jag personligen har haft problem med att ställa de frågor jag undrar över av rädsla för att någon ska ge mig ett otrevligt svar, utan utgår från att de som svarar gör det för att hjälpa mig.

Däremot är jag väldigt noga med att söka och försöka hitta svaret på min fråga innan jag ställer den. Jag tror nämligen att just detta är en stor del av den hårda tonen som vissa upplever, att de som varit med under en längre tid ofta får svara på samma frågor om och om igen för att många är alldeles för bekväma för att söka efter svaret som ofta redan finns i en tidigare tråd.

Tråkigt att du känner så. Jag håller med det flera andra har sagt att det överlag är en väldigt god ton på forumet. Visst förekommer det en del raljerande och syrliga kommentarer vilket man kan ha åsikter om, dock tycker jag i de allra flesta fall är när folk ställer frågor utan att ens ha försökt söka och läsa sig till kunskapen. Jag kan tycka att vissa är väl lata ibland, BC är ett forum inte en supportfunktion.

Bankiren; jag har noterat samma sak. Din beskrivning stämmer med min upplevelse. Det trista är så klart att samma profiler som har den tonen samtidigt har mycket kunskap.

Men precis som i verkliga världen, oavsett om det är jobb eller privatliv, kommer man alltid längst genom att undvika att låta som en översittare, vilket en del användare gör mellan varven. De som har den tonen är genomgående profiler som varit här lång tid och som bidrar stort med sin kunskap.

Ett exempel, jag startade en tråd gällande ny kabinkonfiguration i Austrian business Class. Det första svaret bidrog inte utan var enbart ifrågasättande.

Ett lysande exempel på någon som har god ton samt intressanta inlägg är Senator. Alltid trevligt och professionellt.

I slutändan får väl folk skriva i vilken ton som helst men jag tror ärligt talat att konsekvensen är att man skrämmer bort del nya användare. Fast det kanske är agendan? Mer awards lediga...

Last edited:
Jag håller delvis med, är gammal forum-räv i allmänhet och läst/skrivit på forum och chattar ungefär senaste 20 åren. Skulle säga att detta är ett av de forum med hårdast ton ifrån vissa ganska aktiva medlemmar. Hur det sen uppfattas av varje enskild medlem tror jag beror på om man är typen som tar åt sig, eller om det bara rinner av en. Detta beror nog delvis på forum-vana både hos de som hård ton och de som tar åt sig. Jag tror också en speciel ingrediens här är det stora åldersspannet, vi har allt ifrån tonåringar till riktigt gamla gubbar och tanter. Gamlingarna har ett annat rakare språk och är inte vana vid nät-etiket på samma sätt som ungdommar föddes in i detta. Kollar jag på hur min pappa mailar med mig, om jag inte hade känt honom så hade jag tänkt att fyfan vilken otrevlig typ i sina email. Vilket inte alls är fallet i verkligheten, han jobbar ändå med IT men är helt lost på hur man skriver vettigt på nätet.

Klassiker:

August-03-2011-18-33-14-l.jpeg

Edit: Jag borde börja med, väldigt tråkigt att du känner så @Bankiren . Forumet blir fattigare utan dig.

Så länge det är information i svaren får de sura och va miserabla hur mycket de vill.

Detta sammanfattar ganska väl min personliga åsikt. Den som är otrevlig och aggressiv, nedsättande eller avfärdande, och som inte tillför något, är endast ett troll. Men den som har, och delar med sig av, värdefull och unik information, kan hålla samma ton och ändå vara en tillgång i min mening.

Sen finns det några få som kombinerar ett hjälpsamt och uppmuntrande tilltal med fantastisk kunskap och vilja att dela med sig. Dessa få (som @palmen, @Senator eller @Dr. Miles m.fl) är gudar bland män, och ryggraden i ett forum som detta.

Last edited:
Som relativt ny medlem kan jag bara instämma i kören. Ibland har jag upplevt att tonen från framförallt en del "gamla rävar" kan vara lite väl hård och raljant mot framförallt nya medlemmar med begränsad kunskap. Däremot vill jag ha sagt att jag följt forum där situationen varit mycket värre.

Tråkigt att du känner så, jag har själv någon gång tänkt, vad tråkig / hård ton den medlemmen har och då har jag faktisk "ignorerat" medlemmar några gånger dvs använt funktionen ignorera så slipper man se de inläggen, visst är det tråkigt att det ska behövas men vill bara påvisa att funktionen finns.

Jag kan till viss del hålla med dej. Det verkar svårt med god ton på sociala forum. Nu är jag inte med i Facebook eftersom jag tycker väldigt illa om det forumet. BC tycker jag ändå tillhör ett forum med för det mesta en god ton. Man måste ju få komma med kritik, även om man till största delen bör undvika personkritik. Det är ju ett sätt att få till en diskussion. Sedan finns det lite olika stilar hos medlemmarna från härskarteknik till god ton. Detta lär man sig efter ett tag på forumet. Man lär sig var vissa personer står och kan värdera deras kommentarer därefter. Har du politisk bakgrund bör du inte ha något problem med detta forum. Jag tycker att du med fördel kan stanna kvar och dela med dej dina upplevelser. Jag har lärt mig genom att läsa dina inlägg att man kan få kompensation för skrikande barn, intressant.

Sedan är det lite skumt på forumet som jag råkade ut för häromdagen när jag i tråden om Nordkorea kommenterade att trådskaparen hade blivit erbjuden att äta hund på någon restaurant i landet. Jag gav först en kommentar om att det var ett utmärkt resereportage med fina bilder. Sedan kommenterade jag att koreanerna är barbarer eftersom dom äter hund. Jag är väl medveten om att det förekommer i flera Asiatiska länder att man äter hund. Jag kan naturligtvis inte göra något åt detta mer än att undvika det men jag kan ha en åsikt om det. För mej är det inte bara otänkbart att äta hund utan jag tycker det är barbariskt. Denna kommentar som var nr 2 eller 3 försvann ganska snabbt utan att jag fått något meddelande från någon moderator att den tagits bort och på vilka grunder. Det är inget personangrepp utan enbart min personliga åsikt som med all säkerhet delas av de flesta Svenskar. Vi har hundar och katter som husdjur och vi äter inte upp våra kompisar.

Det förekommer således en viss sensur på forumet.

Men som sagt det får man leva med, BC är i övrigt ett trevligt forum och hoppas du fortsätter att vara medlem och dela med dej.
Å andra sidan lär några hundra miljoner hinduer kunna kalla dig barbar för att du äter ko. Det finns alltid två sidor på varje mynt och att döma någon för vad de äter i en annan kultur är inte speciellt civiliserat.

Å andra sidan lär några hundra miljoner hinduer kunna kalla dig barbar för att du äter ko. Det finns alltid två sidor på varje mynt och att döma någon för vad de äter i en annan kultur är inte speciellt civiliserat.

Kor är väl ändå inte sällskapsdjur. Vad som är civiliserat får vara upp till var och en att avgöra.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen