Senaste nytt

Tips på restaurang i Köpenhamn

Agö

Medlem
P eatery. Vägg-i-vägg med Hotel Skt Petri som idag är nyrenoverat och i Nordic Choices ägo. Sågat förra sommaren. Ny kökschef rekryterad från vegetariska paradiset VeVe i Nordhavn. Till lunch kör man medelstora rätter i prisklass 100-170 kronor. Slutresultat: blandad kompott där grönsakerna står ut. En fantastisk grej är att dom kör Coravin och därmed har i princip alla viner i stallet på glas. Det måste vara framtiden.

d153eb2e6e5429e73aa100ef48a3e222.jpg


735a28d4cdacfed7996eb63293d1c1c6.jpg


fa897e1dcfb2fb26795e0173d94409e4.jpg


578419f89a63aafd37c2dbf42ee46a22.jpg
 

Agö

Medlem
Hade idag nöjet att äta lunch på Trio, den tredje krogen i samma systerskara som AOC och no 2. Denna krog ligger i de nya tornen vid Axeltorv ett stenkast från Tivoli och Hovedbanegården. En acceptabel förrätt med blomkål och pilgrimsmusslor som bas följdes av sommarens bästa kötträtt (så enkelt, så gott) och en fullträff till dessert på hallon, persika och vanilj. Utsikten är därtill fenomenal. Väl värt ett besök i min bok!

c84190a6d320c5186b4b5dc6f1795b0e.jpg


2255bd28b40cc31223921b4a9f248b46.jpg


cafb3148ffafee7d980ec6ada240eb45.jpg


3be648b8ab6e22076bf81059af01aeb9.jpg
 
Vi avrundade årets sommarledighet med några dagar i Köpenhamn förra veckan och planerade i princip allt näringsintag utifrån tips i den här tråden. Blev inte missnöjd med något ställe och vill ge en guldstjärna till både Almanak och Musling bistro som var löjligt bra, både service och mat helt utan anmärkning.

Ett stort tack till alla som tipsat och då speciellt @Agö som gjorde att man önskade att man hade plats för fler måltider.
 

Jaws

Medlem
Nu är jag och fru Jaws tillbaks i Köpenhamn och letar febrilt något trevligt middag för imorgon kväll.
Marc & Ben eller Era Ora??
 

Agö

Medlem
Nu är jag och fru Jaws tillbaks i Köpenhamn och letar febrilt något trevligt middag för imorgon kväll.
Marc & Ben eller Era Ora??
Två helt olika upplevelser. Såg att du valt Era Ora, förbered dig på ytterst intressant och komplex mat och nytänk kring vinet - matchningarna är suveräna. Det stället är inte för alla så blir kul att höra vad ni tycker. Men kvalitet är det, 22 år med Michelinstjärna.
 

Jaws

Medlem
Två helt olika upplevelser. Såg att du valt Era Ora, förbered dig på ytterst intressant och komplex mat och nytänk kring vinet - matchningarna är suveräna. Det stället är inte för alla så blir kul att höra vad ni tycker. Men kvalitet är det, 22 år med Michelinstjärna.
Det var din trevliga rekommendation som avgjorde och vi ser framemot en trevlig kväll!
 

Per N

Medlem
Det var länge sedan jag var i Köpenhamn men nästa fredag är det dags. Jag och en kamrat åker fredag kväll för att sedan flyga med Singapore Airlines First på lördag. Magen säger att det måste bli smörrebröd även om det är middag det gäller. @Agö nämnde Aamanns, serverar dom smörrebröd på kvällen? Är det någon som har fler tips på restauranger som serverar bra smörrebröd till middag? Jag hade tänkt besöka Köbenhavner Cafén men det är stängt pga vattenskador.
 

Agö

Medlem
Det var länge sedan jag var i Köpenhamn men nästa fredag är det dags. Jag och en kamrat åker fredag kväll för att sedan flyga med Singapore Airlines First på lördag. Magen säger att det måste bli smörrebröd även om det är middag det gäller. @Agö nämnde Aamanns, serverar dom smörrebröd på kvällen? Är det någon som har fler tips på restauranger som serverar bra smörrebröd till middag? Jag hade tänkt besöka Köbenhavner Cafén men det är stängt pga vattenskador.
Ja, utöver de tre jag postat bilder och ord från ovan (dvs. Koefoed i Indre By, Kompasset i Nyhavn och Almanak på Havnegade - alla tre suveräna men moderna alternativ) kan nämnas nämnas klassiska Ida Davidsen, Aamanns (som absolut serverar smörrebröd på kvällen), Palaegade (toppen), Selma (innovativt med svensk köksmästare), Schönnemann (klassiskt!), Kronborg (klassiskt!) och Esplanaden 48. Inte säker på att alla har öppet på kvällen men de flesta bör ha det.
 
Toppen