Senaste nytt

Hur fäller man upp armstöden intill fönstren på olika flygplan?

För några år sedan startade jag en snarlik tråd som handlade specifikt om hur man fäller upp seat-blockarmstöden hos Aegean Airlines Airbus A321 ( Hur fäller man upp seat-blockarmstödet på en Airbus 321? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor ). Jag visste inte om jag skulle återuppta den tråden eller starta en ny, en moderator får gärna flytta tråden om det anses lämpligt.

När tillfälle ges så lägger jag mig gärna över flera lediga flygplanssäten helt enkelt för att jag sover lättare då. En sak som dock stör mig, i synnerhet om jag endast har 2 säten till mitt förfogande, är att jag sällan lyckas fälla upp armstödet som är närmast fönstret och därför får jag ha en obekväm huvudposition när jag ligger. Tanken med den här tråden är att vi samlar tips om hur man går tillväga för att fälla upp dessa armstöden på olika flygplanstyper. Jag tänker mig icke-destruktiva metoder så att man enkelt kan återställa armstödets position när det är dags för landning, och därför är metoder som involverar vinkelslipar, skruvdragare, slagborrmaskiner, etc av mindre intresse.

Jag börjar med SAS Airbus 321 som jag nyligen flög med, vet någon hur man fäller upp det här armstödet?

Vy 1
Vy1.jpg


Vy 2
Vy2.jpg


Vy 3
Vy3.jpg


Vy 4
Vy4.jpg
 
Jag har försökt mig på det där, och till skillnad från dess syskon vid gången saknas releaseknappen vid gångjärnet på undersidan så jag tror att det är låst där, åtminstone utan specialverktyg för att trycka till mekanismen där knappen egentligen skulle suttit.

Frågan är då om det bara är knappen som saknas, eller om mekanismen finns där öht.
 
Säg det. Skruvmejsel? En lagom smal penna? Ett patentbelagt verktyg som bara säljs från Airbus?

Jag har ingen aning faktiskt. Omöjligt att veta utan att titta närmare på mekanismen.
 
För några år sedan startade jag en snarlik tråd som handlade specifikt om hur man fäller upp seat-blockarmstöden hos Aegean Airlines Airbus A321 ( Hur fäller man upp seat-blockarmstödet på en Airbus 321? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor ). Jag visste inte om jag skulle återuppta den tråden eller starta en ny, en moderator får gärna flytta tråden om det anses lämpligt.

När tillfälle ges så lägger jag mig gärna över flera lediga flygplanssäten helt enkelt för att jag sover lättare då. En sak som dock stör mig, i synnerhet om jag endast har 2 säten till mitt förfogande, är att jag sällan lyckas fälla upp armstödet som är närmast fönstret och därför får jag ha en obekväm huvudposition när jag ligger. Tanken med den här tråden är att vi samlar tips om hur man går tillväga för att fälla upp dessa armstöden på olika flygplanstyper. Jag tänker mig icke-destruktiva metoder så att man enkelt kan återställa armstödets position när det är dags för landning, och därför är metoder som involverar vinkelslipar, skruvdragare, slagborrmaskiner, etc av mindre intresse.

Jag börjar med SAS Airbus 321 som jag nyligen flög med, vet någon hur man fäller upp det här armstödet?

Vy 1
Visa bifogad bild 79482

Vy 2
Visa bifogad bild 79483

Vy 3
Visa bifogad bild 79484

Vy 4
Visa bifogad bild 79485
Att "skruva loss" armstöd, etc, bör ju klassas som åverkan och kan knappast ursäktas bara för att sitta, ligga ner lite bättre. Vad säger att det lyckas skruvas tillbaka i rätt position, samt med "amatörverktyg" kan ju lätt skuvar etc dras sönder...
 
Att "skruva loss" armstöd, etc, bör ju klassas som åverkan och kan knappast ursäktas bara för att sitta, ligga ner lite bättre. Vad säger att det lyckas skruvas tillbaka i rätt position, samt med "amatörverktyg" kan ju lätt skuvar etc dras sönder...

Jag vet inte om du svarade mig eller ts. Men jag svarar eftersom du skriver om skruvmejslar.

Jag förordar naturligtvis inte åverkan på planet. Utan ville mer demonstrera att om låsmekanismen öht finns på sätet vid fönstret så saknas knappen, och då behöver man kunna trycka in den för att frigöra låset.

Naturligtvis så ska inget skruvas loss, tas sönder eller liknande. Allt återställs genom att fälla ner armstödet igen.
 
Toppen