Senaste nytt

Hjälp med att förstå AVIS prisuppgifter

Det är därför man alltid sparar alla tankningskvitton någon vecka (tillsammans med boardingkortet).
Jag är säkert nojig men jag fotar alltid kvittot plus sparar det i väskan.
På min lista av bilder jag alltid tar är, bilder på hyrbilen så många vinklar som behövs, bilder på alla mina resväskor, bild på passet, bild på kvitto från macken tar nog mer bilder utan att tänka än ovan men just in case ...

Jag är säkert nojig men jag fotar alltid kvittot plus sparar det i väskan.
På min lista av bilder jag alltid tar är, bilder på hyrbilen så många vinklar som behövs, bilder på alla mina resväskor, bild på passet, bild på kvitto från macken tar nog mer bilder utan att tänka än ovan men just in case ...

Det har hänt tillräckligt många gånger att hyrbilsbolaget kommer några dagar efteråt och hävdar att bilen var otankad...

Då får nästa bild jag tar bli på kvitto från returen tillsammans med bränslemätaren :)
Sådan bild tar alltid jag innan jag kliver ur hyrbilen vid återlämning. Bild där man ser garaget/parkeringen samt bränslemätaren tillsammans med tidsstämpeln för när bilden togs.
De gånger jag fått höra ”den var otankad...”
har jag svarat med den bilden och bild på tankkvittot. Därefter brukar jag inte höra av dem mer och mitt kreditkort har aldrig debiterats.

Sen har vi ju franska bilar där bränslemätaren alltid visar fel.
Den här är trots vad mätaren visar full.
Renault, Peugot kliv av och gå...

Fuel Gauge.jpg

Har ett liknande fall med en bil jag hade i Bosten förra veckan.
Åkte också på massa konstiga avgifter och en total summa på över 1000 kr mer än vad som stod på kvittot när jag hämtade ut bilen.
Den ursprungliga bilen jag skulle ha var för liten men de i disken sa åt mig att ta vilken jag ville som på raden mittemot.
När jag lämnar tillbaka kan de inte ta fixa det i garaget utan jag får gå till disken, där knappar killen bakom disken en massa och tillslut får jag kvittot som är på mer än 100USD mer.
Frågar hur det kommer sig och han kommer med massa olika konstiga förklaringar som jag bestrider, tyvärr hade jag inte tid att tjafsa för länge utan tar kvittot samt ursprungskvittot.

Nu ligger de båda hemma så jag ska titta på ursprungskvittot ikväll vad som finns med, när jag tar fram avtalet på nätet finns dessa poster med:
Combination 28,58
Customer Facility Charge 42,00
City Surcharge 10,00
Pas Charges 0,60
Vehicle License Fee 18,20
Erf Charges 4,20

Fick idag en faktura från Avis där summan slutade på drygt 2850 kr (behövde bilen så ingen ren 10k-poänghyra bara för poängens skull även om det spelade viss roll) efter att ha förbetalat drygt 2200 kr och återlämnat bilen fulltankad och felfri igår. Det skiljer alltså drygt 600 kr som ska dras från mitt kreditkort. Har ingen aning om varför. Tackade självklart nej till extraförsäkring vid uthyrningen.

Problemet nu på sluträkningen är att den är detaljspecad, men vouchersumman inte uppdelad alls utan bara avdragen som en klumpsumma på slutet. Detta gör att jag inte har en aning om vilken/vilka post/er som höjts eller rentav tillkommit.
Ska ringa Avis idag och höra med dem, men tänkte först fråga här om det ringer en klocka hos någon vad detta kan bero på eller vad jag ska titta efter?

Toppen