Senaste nytt
Hur jag än gör när jag bokar Avis i Norrland får jag Toyota, så nu är det slut hyrt hos Avis och tillbaka till Hertz. (Östersund,Skellefteå,Umeå och Luleå)

Hur jag än gör när jag bokar Avis i Norrland får jag Toyota, så nu är det slut hyrt hos Avis och tillbaka till Hertz. (Östersund,Skellefteå,Umeå och Luleå)
Jag hade bokat ”passat eller liknande” på Avis i Luleå Kallax. Har preferred så frågade om det hade nåt roligare än den Toyota Avensis de gav mig. Svaret var att jag kunde välja mellan automat och manuell :) De la till att Stationen är driven av Burlin Motor som är Toyota-handlaren i distriktet. Har bara Toyota och Kia sa de.
Körde Sixt i Luleå i julas och fick fin uppgradering där, blir inte Avis nästa gång för mig heller.

Är det någon som har koll på hur uppgraderingar går till i praktiken? Kollar man främst på historik, framtida bokningar eller ger man bara ut bil på måfå om personen har en hög statusnivå?. Menar, vissa nivåer garanterar ju en uppgradering men sen kan ju bilarna t.ex vara olika utrustade och inte mkt att ha trots upgrade

Ibland har aktuell station helt enkelt slut på bilar i den kategori som bokats. Då får man en högre kategori i stället. Aldrig varit med om att bli nedgraderad vid såna tillfällen. Det är krångligare med nedgradering för hyrbilsfirman eftersom de då måste kompensera hyrestagaren.

Hyrde bil hos Hertz i Sundsvall, skulle köra den ner hela vägen till Helsingborg.

När jag bokade så tog jag den största och bästa kombin de hade. Blev alltså bokad på Luxury (Vilket skall vara en v90 cc eller liknande)
Sedan när jag hämtar bilen är det en Ford Mondeo manuell.. Fick dock betala för Luxury.

På kontraktet är det skrivet
-Bokad klass = Luxury
-Bil hyrd = Standard
-Betald bil = Luxury

Vad borde man göra i denna situationen? Bara gilla läget eller kräva någon kompensation/mellanskillnad?

Hyrde bil hos Hertz i Sundsvall, skulle köra den ner hela vägen till Helsingborg.

När jag bokade så tog jag den största och bästa kombin de hade. Blev alltså bokad på Luxury (Vilket skall vara en v90 cc eller liknande)
Sedan när jag hämtar bilen är det en Ford Mondeo manuell.. Fick dock betala för Luxury.

-Bokad klass = Luxury
-Bil hyrd = Standard
-Betald bil = Luxury

Vad borde man göra i denna situationen? Bara gilla läget eller kräva någon kompensation/mellanskillnad?
Ja har man bokat högsta klassen finns naturligtvis risken för att bli nedgraderad. Men du borde inte behöva betala för mer än den klass du fick.

Jag blev en gång vid en envägshyra tillfrågad några dagar innan om jag kunde acceptera en klass mindre bil. Vilket jag accepterade men självklart fick jag bara betala för den lägre klassen.

Kontor: Avis Vancouver Downtown
Bokat via: Avis Eurobonus
Bokade: Group G (e.g. Chrysler 300 limited etc)
Gratis uppgradering: Nej
Fick: Dodge Charger SXT
Status på bokningen: Avis Preferred

Kaos på Avis-kontoret när jag skulle hämta ut bilen 09:00, 17 pers i kö och *ingen* bil fanns på kontoret. Efter 2h fick jag tag i denna, även om det kanske inte var en klass uppgradering så var jag helt nöjd med bilen.. hade gått 800 mil, så i princip som ny. Att jag fick betala 500CAD för 10 dagar inkl envägshyra gjorde inte sakens sämre, klart överkomligt pris.
9a09d0c9f15baac531a0d738b0f67cdb.jpg

Kontor: Avis Toronto Pearson Airport
Bokat via: Avis Eurobonus
Bokade: Group E (e.g. Chevrolet Impala)
Gratis uppgradering: Ja
Fick: Hyundai Tuscon (Group F, intermediate SUV)
Status på bokningen: Avis Preferred

-Bokad klass = Luxury
-Bil hyrd = Standard
-Betald bil = Luxury

Sa du inte till på plats? Låter ju bedrövligt.

Kontor: Stockholm Central
Bokat via: SIXT
Bokade: E-Class Sedan
Gratis uppgradering: Typ
Fick: Först en Volvo V90 (visste inte ens att SIxt hade Volvo?) skrattade till när han sa det, och förklarade att jag hyr på Hertz i 90% av fallen annars och INTE vill ha en volvo. Så fick en A6 Quattro STW istället
Status på bokningen: Platinum

Någon mer som fått en Volvo hos Sixt?. Är det något nytt, förut var det ju strikt tysk premium. Inte Svensk/kinesisk?

Toppen