Senaste nytt

Sökes: 2-4-1 voucher Stockholm-Costa Rica

Mikado

Medlem
Nu börjar det bli dags för mig att boka min första awardresa! Har fått massor av bra tips från det här fantastiska forumet redan, och har bestämt oss för att kombinera Costa Rica med New York. Vi behöver vara i New York den 12 april för att fira en 60-årsdag.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  2. Var är din destination? San José, Costa Rica, retur från New York
  3. När vill/behöver du resa ut? 23-31 mars 2019
  4. När vill/behöver du komma hem? Lämna New York 14-15 april 2019
  5. Hur länge vill du vara borta? 2-3 veckor
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) 55 000 poäng per person (kan nog komma upp i 70 000 per person inom någon månad med lite jobb)
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid (men bra flygbolag med bra upplevelse är viktigare än kortare restid)
    • Upplevelsen ombord
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
    Planen är ARN-SJO, boka flyg för pengar SJO-New York den 10 april, och sedan flyga hem EWR-ARN.
Just nu har vi 108 000 poäng (plus 7500 poäng på väg in genom onlineshoppen). Skulle nog kunna skramla ihop ytterligare 25 000 poäng någorlunda snabbt om det blir väldigt mycket bättre att resa via Sydamerika (eller möjlighet att åka first).

14-15 April är väl mitt i Påsken, kan vara svårt med awards. SAS har just nu två stolar New York-Köpenhamn den 18 April, annars inget därikring för 2 pers med dem.

Någon med lite mer tid kommer säkert med några andra förslag, men har du provat att söka med SAS eget verktyg för Star Alliance awards, eller med Uniteds?

Har inte letat något överdrivet nu men spontant känns det som att via sydamerika är det alternativet där de är enklast att hitta platser. Finns del platser i Business med Avianica på dina datum. Då blir rutten: ARN-LHR-BOG-PTY. Hemresan ser lite kärvare ut precis som Canadien säger, det jag hittade snabbt var EWR-ZRH-ARN den 16 april med Swiss.

Men mitt tips är att du går in och kikar här och ser vad du kan hitta Star Alliance Award | SAS

Tack för era svar! Guld värt. Fanns massor av awardplatser hem från New York när jag kollade tidigare men i väntan på att poängen ska rulla in har de försvunnit... Nu har jag 109 200 poäng så det är fortfarande lite kvar innan jag kan boka. Vågar nog inte vänta på 140 000 poäng för att boka via Sydamerika utan det får bli via USA.

Jag får nog vänta till poängen är på plats och se vad som finns kvar då helt enkelt. Igen stort tack!

Nu har jag sökt litegrann (eller ganska mycket) och hittade nedan runt mina datum (ditresan runt 27 mars, hem 16 april). Vad tror ni om det? Bättre förslag? Vore ju härligt att komma undan med 110 000 poäng, vilket funkar om vi köper biljetter själva till t.ex. London och åker direkt därifrån till Costa Rica. Kanske är ett smartare alternativ...

Stockholm-Toronto business 55 000 poäng
Toronto-San José/Liberia ekonomi 12 500 poäng
(San José-New York)
New York-Köpenhamn business 55 000

Blir dock inte superbilligt om vi ska köpa biljetter själva både till London och från Köpenhamn men det kanske det kan vara värt.

Tack för era svar! Guld värt. Fanns massor av awardplatser hem från New York när jag kollade tidigare men i väntan på att poängen ska rulla in har de försvunnit... Nu har jag 109 200 poäng så det är fortfarande lite kvar innan jag kan boka. Vågar nog inte vänta på 140 000 poäng för att boka via Sydamerika utan det får bli via USA.

Jag får nog vänta till poängen är på plats och se vad som finns kvar då helt enkelt. Igen stort tack!
Nu är det ju lite sent för dig men om jag hade varit i denna sitsen hade jag bokat enkel hem först och sedan ringt in när resten av poängen kommit in och betala för ändring till tur och retur och lägga till utresan

Vore ju härligt att komma undan med 110 000 poäng, vilket funkar om vi köper biljetter själva till t.ex. London och åker direkt därifrån till Costa Rica. Kanske är ett smartare alternativ...
Jag hänger inte riktigt med här. Varför skulle det fungera om ni flyger från London?
En T/R i Business med Star Alliance till Nord- och Centralamerika från Europa landar på 110 000 Eurobonuspoäng. Det är felaktigt som du skriver att det skulle kosta 55 000 + 12 500 + 55 000 poäng då Costa Rica tillhör just Nord- och Centralamerika-zonen.

Om du hittat platser på flygen som du skriver ovan (förutsätter att det är en mellanlandning mellan Arlanda-Toronto) så ska det inte vara några problem att boka för 110 000 poäng per person, 55 000 poäng per person om du använder en Amex 2-4-1. Du kan ju också lägga till ett flyg mellan Köpenhamn-Stockholm så kommer ni till Arlanda också utan att betala för biljetterna.

Nu har jag sökt litegrann (eller ganska mycket) och hittade nedan runt mina datum (ditresan runt 27 mars, hem 16 april). Vad tror ni om det? Bättre förslag? Vore ju härligt att komma undan med 110 000 poäng, vilket funkar om vi köper biljetter själva till t.ex. London och åker direkt därifrån till Costa Rica. Kanske är ett smartare alternativ...

Stockholm-Toronto business 55 000 poäng
Toronto-San José/Liberia ekonomi 12 500 poäng
(San José-New York)
New York-Köpenhamn business 55 000

Blir dock inte superbilligt om vi ska köpa biljetter själva både till London och från Köpenhamn men det kanske det kan vara värt.

Ring till Tallinn och boka en genomgående resa med dessa flighter.

Utresa

07:40-08:50 ARN-CPH SK 401 (Sas plus)

11:15-14:55 CPH-YYZ AC 883 (Air Canada business)

17:20-20:30 YYZ-SJO AC 1806 (Air Canada ekonomi)

Hemresa

21:55-11:40 +1 EWR-ZRH LX 19 (Swiss business)

16.25-18:50 ZRH-ARN LX 1254 (Swiss business)

Denna resan kan du boka för 110 000 poäng. Det enda som tillkommer är då biljetten mellan San José och New York som ni får betala med pengar. Ut blir då 27 mars och hem blir 16 april (hemma 17 april) precis som du skriver. Du behöver alltså inte köpa några biljetter till London eller från Köpenhamn. Benet YYZ-SJO finns ju tyvärr bara i ekonomi men det går nog att stå ut med.

Jag hänger inte riktigt med här. Varför skulle det fungera om ni flyger från London?
En T/R i Business med Star Alliance till Nord- och Centralamerika från Europa landar på 110 000 Eurobonuspoäng. Det är felaktigt som du skriver att det skulle kosta 55 000 + 12 500 + 55 000 poäng då Costa Rica tillhör just Nord- och Centralamerika-zonen.

Om du hittat platser på flygen som du skriver ovan (förutsätter att det är en mellanlandning mellan Arlanda-Toronto) så ska det inte vara några problem att boka för 110 000 poäng per person, 55 000 poäng per person om du använder en Amex 2-4-1. Du kan ju också lägga till ett flyg mellan Köpenhamn-Stockholm så kommer ni till Arlanda också utan att betala för biljetterna.

Då har jag nog bara missuppfattat, vad bra!

Ring till Tallinn och boka en genomgående resa med dessa flighter.

Utresa

07:40-08:50 ARN-CPH SK 401 (Sas plus)

11:15-14:55 CPH-YYZ AC 883 (Air Canada business)

17:20-20:30 YYZ-SJO AC 1806 (Air Canada ekonomi)

Hemresa

21:55-11:40 +1 EWR-ZRH LX 19 (Swiss business)

16.25-18:50 ZRH-ARN LX 1254 (Swiss business)

Denna resan kan du boka för 110 000 poäng. Det enda som tillkommer är då biljetten mellan San José och New York som ni får betala med pengar. Ut blir då 27 mars och hem blir 16 april (hemma 17 april) precis som du skriver. Du behöver alltså inte köpa några biljetter till London eller från Köpenhamn. Benet YYZ-SJO finns ju tyvärr bara i ekonomi men det går nog att stå ut med.

Tack!! Väntar bara på sista 800 poängen så kan jag boka denna. Verkar perfekt.

Toppen