Senaste nytt

Fylla i APIS inför USA-resa

Bankiren

Medlem
Hej,

Nästa vecka ska jag åka till USA, och jag har fyllt i APIS. Reflekterar över 2 saker:

- Det finns ingen information om man ska fylla i alla förnamn eller bara tilltalsnamn*

- Fältet är väldigt litet (vilket borde indikera att man fyller i tilltalsnamnet)

Jag vet inte om det bara är jag som resonerar konstigt, men det är ju underligt att man hade en förklarande text på den gamla SAS-sidan men inte på den nya. På den gamla är det tydligt att alla förnamn ska anges.

Se gärna bilden med en jämförelse med gamla och nya upplägget.

Nu har jag till exempel bara angivit tilltalsnamnet, men med tanke på att det i de gamla instruktionerna framgick att det gäller alla namnen får jag nog ändra uppgifterna. Det är vi eniga om?

/Bankiren

*Förutom fältet för mellannamn (se pilen).

Attachments

• Jämförelse.png
    Jämförelse.png
    380,4 KB · Visningar: 438
Mellannamn är inte ett andra förnamn utan ett mellannamn är om man exempelvis har kvar sitt gamla efternamn utöver det ”officiella” efternamnet när man gift sig.

Kalle Svensson Persson - Svensson blir mellannamn.

Utöver det är det tilltalsnamn som ska anges.

Heter du Allan Bertil Carlsson så ska du fylla i Allan Bertil i rutan ”förnamn” och Carlsson i rutan ”efternamn”. Det ska fyllas i exakt som det står i passet.

Det är helt riktigt @Canadien , men i andra trådar på samma tema har det blivit långa diskussioner om tilltalsnamn som står som andra, tredje, fjärde namn i passet. Det är som du säger tillräckligt och korrekt med första namnet i passet oavsett om det är tilltalsnamn eller ej. Mitt råd är dock att skriva alla förnamn i rutan, vilket också är korrekt, så slipper vi en lång diskussion med en lång rad variationer på temat förnamn.

Det är helt riktigt @Canadien , men i andra trådar på samma tema har det blivit långa diskussioner om tilltalsnamn som står som andra, tredje, fjärde namn i passet. Det är som du säger tillräckligt och korrekt med första namnet i passet oavsett om det är tilltalsnamn eller ej. Mitt råd är dock att skriva alla förnamn i rutan, vilket också är korrekt, så slipper vi en lång diskussion med en lång rad variationer på temat förnamn.

Ja, första eller alla eller bara ett går bra. Min bättre hälft har kommit in med alla tre kombinationerna.
Förnamn1 Förnamn2 Efternamn
Förnamn1 Efternamn
Förnamn2 Efternamn

Det är bra om man är konsekvent dock och kör samma i sin ESTA som man gör i APIS senare.

Har en bokning till JFK med SAS den 21/11, kollar under mina bokningar men kan inte hitta vart jag fyller i APIS. Någon som haft samma utmaning?

Toppen