Man kan flyga till månen men man kan inte sätta ihop två enkelresor till en tur och retur. Det låter konstigt i mina öron.
Det är helt enkelt inte en funktion som är önskvärd ut flygbolagens ögon.
Precis som
@agehall säger, det är inte önskvärt från säljande flygbolagets sida.
Om vi utgår från att flexibilitet kostar, borde vi kunna komma fram till följande resonemang:
Om man bokar en tur och retur med en gång, då är det en transaktion, en uppsättning biljettregler med av- och ombokning, bagage och annat. Flygbolaget vet också redan från början att de får beläggning även på en kommande returresa, därför erbjuder de ett lägre totalpris.
Det är enklare att hitta två enkelbiljetter och man behöver dessutom inte boka dessa vid en och samma tidpunkt. Det ger större flexibilitet för dig som resenär men ökar risken för flygbolaget. En enkel är lättare att av- och omboka än en retur som sitter ihop med en utresa. Och då har vi inte ens gått in på alla följdproblem som kommer om din bokade enkelresa, utresan, har mycket förmånligare villkor för av- och ombokning samt bagage än vad din bokade enkelresa, hemresa, har. Ska de då tvinga dig betala extra för det bagage du förde med dig gratis på vägen ut? Ska de bjuda på det, då har du ju kommit billigare undan enbart baserat på din utresa och flygbolaget får inte "rätt betalt" på hemvägen.
Om du köper mycket, får du mängdrabatt. Man gör ett större köp vid ett tillfälle, det är enklare att hantera än massa små. Min ICA handlare brukar ha extrapris på tre burkar majs, köp tre och spara 1,75 kr! Anledningen att en tur och retur är billigare, är för att det är så mycket smidigare att hantera allt vid ett tillfälle för flygbolaget. Hela anledningen till att du vill "slå ihop" är ju att komma i åtnjutande av det lägre priset och fördelen av att ha allt i samma PNR, varför ska de erbjuda den möjligheten när du har utnyttjat valfriheten och flexibiliteten att vänta med att boka och sedan dessutom orsaka merarbete för flygbolaget att pyssla ihop det åt dig? Du har ju inte betalat något för den valfriheten och flexibiliteten, varför skall de erbjuda dessa tjänster gratis? Du kunde ju lika gärna ha bokat hemresan med en konkurrent, flygbolaget kan ju inte veta att du kommer boka på senare med dem. Det tar oss tillbaka till grundtesen, flexibilitet kostar.