Sydsvenskan har blivit en ganska oanvändbar källa, inte minst för företag som skickar pressreleaser tack vare den nya tidens lösning på allt: Betalväggen. Det är en sak att tidningen försöker ta betalt för egenproducerat material men TT-telegram och pressreleaser (framförallt inte när man i princip kör copy-paste på dessa) samt dödsannonser är inte riktigt hårdvaluta även om svenska dagstidningar verkar tro det...
Det är bra att Öresundstågen får en uppgraderad första klass, dock kan man kanske diskutera huruvida konceptet är lämpligt i regionaltrafiken som det främst handlar om eller om det snarare bör införas en "komfortklass" enligt en modell där man betalar för en platsbiljett och då sitter i "komfortavdelningen" (ena motorvagnen där dagens första klass finns) medan obokade resenärer håller till i mellanvagnen samt andra motorvagnen. Detta skulle då innebära att 45xx-vagnen i en X31K får dessa nya stolar och att begreppet "första klass" ersätts med "Komfortklass".
Tågen har ju inte riktigt det som krävs för att ha riktig första klass (SJ hade dock en riktig avdelning i sina X31K en gång i tiden innan skiljedomen ändrade detta). Se nedanstående bild som är tagen i X31K 4334.
Visa bifogad bild 79343
Dessa fåtöljer var mycket bekväma och just denna ombyggnad gjorde tågen mer lämpade för längre sträckor om än inte perfekta (en X31K är ju en sådan även om man sminkar den, inte minst är vagnarna fortfarande smala).
Vänsterpartiets idé om att slopa "första klass" behöver inte vara helt fel i sig men då bör det snarare införas "Komfortklass" dit bokade resenärer hänvisas. Funktionen blir liknande men ligger mer i linje med tågens koncept. En sådan lösning fanns i X32K tidigare där det fanns en första klass-avdelning med 2 plus 1 (smala säten dock i brunt) och en andra klass-dito i samma motorvagn avsedd för långfärdsresenärer och som hade ställbara säten samt standard X31K-inredning i andra motorvagnen.