Senaste nytt

Förstaklass eller privat chartrat jetplan

BusinessClass

Redaktör
  Förstaklass har länge varit det mest exklusiva sättet att resa enligt de flesta. Men, på senare tid så har det fått konkurrens. Även om det fortfarande är dyrt att chartra ett privat jetplan så är det numera överkomligt. Fler och fler väljer att flyga på detta sätt med allt vad det innebär av komfort…
 
Håller med, prisdroppet märks. Personligen föredrar jag lite tyngre metall än de små och ofta rätt mycket högljudda planen, jmf öv a380 med egen kabin. QRs produkt som jag ofta köpte eller uppgraders på ssk DOH_CDG dagflyg är det inget fel på a380 6 säten. Det obehagliga är en kabinpersonal max 1-2 pax per crew. Jobbigt att inte våga titta upp utan att någon undrar om man vill något. Sist en halvt ofrivillig 7 timmars konversation med "min steward". En dörr vore bra. Q suite trångt och i värsta fall om ej bokat för konferens befinner man sig 4 tillsammans i en kvadrat i XX timmar. Föredrar nog enskildheten på standard fönster 787 i C.

Jag har undvikt Ethiad ffa några dåliga erfarenheter och deras policy mot absolut no status match. Halvkul att börja från noll med rätt kasst system, om än bra på vissa flp i C, F från USA dock oslagbart men bara en erfarenhet. Oklart hur slumpen styr layout. Ni andra kanske kan övertyga mig? Tactical fares Nordic fn torde finnas för att pressa QR som ligger rekordhögt nu sedan länge från hela norden? Kanske bra alternativ enl er som vet mer??

(utom kbv som de glömde men det åtgärdat nufrån 14 till 25t+) alltid trista + 7d min stay på R som sällan funkar med jobbet, och R I ofta släckt trots tomma plan. Nyligen 4 pax i a380 C där CJ fanns, inget lägre ens veckor innan. Personalen klättrade på väggarna. Vidare QRs obegripliga halvering av q miles värde som eg borde leda till medlemmars bojkott, så gör man inte på redan intjänade miles under andra villkor om någon respekt för C & F kunder. Skyhöga no-shows, högre än biljettpriset lustigt nog, som jag nyligen erfor i BKK efter trafikolycka till Suvarnabhumi missat plan. Första gången trassel.Har på samma rutt missat plan flera gånger tidigare som bara krävt kort samtal med inchecksansvarige för ombokning till nästa plan och om C fullt till F om finns på plan med rimlig tidpunkt dvs a380 el a340 sistnämnda som jag undviker, (borde skrotas efter alla dessa år). Nu veckor senast tvärstopp trots Diamond sedan år & 80% av mina revenue utgifter. Slutade med erbjudande att vänta 7 dygn till att komma ned från 60 till 28 tkr enkel. Valde då klassiska Asien bailout. Kort flight BKK-CMB och BA/QR el vad som alltid tycks finnas för en spottstyver ow i c el f därifrån, dock ej till arn, oftast LHR. Jobbigt men man hinner med nästa veckas resa. Direktnummer till QRs dispatchermobil funkar fortfarande vid ARN om sen men tyvärr känns QR 37000+ till mnl jkt osv inte vettigt med stopover och kapitalsvag marknad.

CX/SQ kommer ta över? EK däremot som verkar uppskattat, tycker jag känns som en turistbolag i första hand trot kitchig F , kaoset där nattetid med rätt långa byten och alltid trista wake's med så korta clearances de kör med. Trängs då hellre på Swiss eller förfärliga BA i ett hörn dit ingen hittar i för mat el dryck baklänges i slitna plan. Inte ens F förstår jag tjusningen med, ej heller swiss med trött och helst inte störda personal. Men BA ssk F bra för intjänade avios för shorthaul cx reward men även de tunnas ut, förut bokade jag efter ankomst HKG direkt från ARN, alltid tillgängligt i C 1h före avgång PVG, TYO, TPE, CGK etc.. helst 359 även om deras produkt sällan sviktar på 330 även om små glas. Regional 777 C kan dock inte kallas inte värt de få poängen och låga YQ ens.

OZ är tyvärr en av mina favoriter men kräver oftast saxning med start i SEA. De tycks ju inte ha full koll på hur man landar i SFO men maten är gudomlig, härligt ICN-NYC sommartid att frossa på ssimbab och titta på nordpolen, och ICN trevligt, men förstås inte som HND på vintern när man ser Fuji och 5 min mrt till bästa Kaiten.. Men ANA svårflörtade revenue. NRT undviker jag när möjligt trots nrt-exp. Möjligtvis trevlig flp eller bra billiga hotell runt för en natts sömn och lite Narita stad promenader. På senhösten ofta ruskigt stökigt. Har de helt felplanerat riktning mot vind? Alltid crosswind och MA mest jämt med SK åtminstone som lärt av LH vad det kostar slänga sig ned i 3G på reparationer. Sas 24 åringar börjar väl vara lite trötta också även om det är svårt att inte gilla sitt hemmabolags uppfräschning. Men kollektiv servering i lysrörsljus 2h efter start känns lite efter??

Trist i alla fall med QR, uppskattade bensträckare på vägen och bra till akl trots gamla 777 seating. Men tror jag hoppar de 120 Q points kvar till årets revalidering, de har också sänkts i intjänande per sektor. Allt för kundernas bästa! Osolidariskt mött blir osolidarisk tillbaks, svårt att fatta mtp ekonomisk kris att inte fylla planen. Allt ont om blockaden och gott att Qatar står på sig - men ändå. Att luftrum inte får användas går emot internationell lag men internationella organ verkar inte vilja bryta arm med Saudi som jag dock kanske sent upptäckt är ordentligt försvagade pga oljepriset och Saudization, dvs ut och jobba blir inte lätt utan miljoner sydasiater och P-experts skötandes allt.

Efter många år i Sg med en sjunkande SQ produkt i bemötande men god teknisk utveckling lite tveksam. Förut var inget omöjligt. F var en dröm och PPS Solitaire på 90 talet innan det blev var mans kort ledde aldrig till QR-situationer där inte trafikolycka är giltigt skäl till no show (dvs jag skulle ha ringt innan). Då möttes man bara av SQs fräscha orkideer lotsandes en vidare om i F en complimentary return om strul och de riktiga blommorna som vi alltid hade inköpta fräscha alla rum varje dag med bara fuktig luft efter regnet med det blåa ljuset just innan mörkret med ostörd utsikt från terassen över botaniska. En svunnen tid.

Kanske privatcharter är framtiden för att slippa byta bolag pga plötsliga förändringar etc. men i longhaul knappast viabelt.

Eller så håller man sig till förköp på CX trots två byten - från UK i brexit GBP och stödjer hemmalaget sittandes som sillar 3 i rad med obegriplig kub som mat, lågprislyx eller business för 6500kr?? SAS hittar aldrig riktigt rätt, går inte ens att söka C på hemsidan vid longhaul än idag, jante eller vill dölja största revenuen till upgrade program - 2000kr+diamond 100% score vid 6 försök billiga t/r med bävan inför 10h plus. Om fullt i C hem till ARN finns alltid returen till LED men ofta måste man ju stanna i Stockholm, attans, men det brukar gå bra att checka enbart hem. Efter silleländet på SK får man ändå njuta av konstant CX pris, ibland bra 60 dagars i F som sales, toppenservice och inga konstiga händelser i Marco Polo under min tid. Elbil från gate genom tom säkerhetskontroll till mitt val första class "the cabin" lounge med jade-väggar i HKG ute i högra Y armen och en champagnefrukost på de mjuka heltäckningsmattorna i tystnad och oftast tomt, då svårt att hitta till den - är en lisa för själen som jag inte vill missa ens om på privatjet.
 
Ja, sorry - inte direkt meningen men dagliga bokningar som äter ens vinst om man inte håller på och trixar jämt gör en lite taggat på ständiga byten när man tror man hittat något som funkar, är bra och ett bra pris (som vi generellt har i SE, tänk Geneve). Privatjet vore förstås enklare men kanske bättre på kortare sträckor ekonomiskt. Inte insatt. Och bortskämd av nya bolag med nya koncept blir man kräsen av till råga på allt. Austrians färgval på crew!? Lätt att få fel fokus på annat än tid, pris och ombokningsreg. Återgå till anställd med 4h regeln avs klass vore mycket tid sparad men tråkigare. Kunde tom bli PS vem vet, och det är nog objektivt sett tom ett säkert sätt att lägga ned och flytta tillbaks till Hk, Sg etc, men då kommer väl Europa och USA öka vilket var skälet till att återrelokera :)
 
Toppen