Senaste nytt

SAS satsar stort på Wifi och bättre service

adhoc76

Medlem
Jag är helt med dig @Agö och så har jag uppfattat det också... vi har "gamla" och vi har "nya" på kortlinjerna och så har vi en annan sorts (sämre än "nya") på långlinjerna...
 

fcx

Medlem
Precis - dåliga odds... Och verkar fortfarande vara en del problem. Hade en 737-800 ut från Stockholm inom Europa (inget wifi) och en NEO hem med icke fungerande wifi.



Har alla maskiner på longhaul (utom LN-RKP) nya? Jag fattade det så att det varierar med gammal och nytt även där?

SAS har tre olika WiFi-leverantörer för tillfället, från äldsta till nyaste:

Aeromobile: Finns på åtta Oslo-baserade 737-800. Täckning över hela Europa. Medelhög hastighet.

Panasonic: Finns på alla A330 och A340 (utom LN-RKP). Täckning längs alla SAS rutter. Låg hastighet.

Viasat: Ska installeras på "alla" medeldistansplan. Täckning över största delen av Europa. Hög hastighet.
 

adhoc76

Medlem
Se där! Utmärkt sammanfattning @fcx! Man kan ju fundera då hur länge SAS kommer att komma undan med lägsta hastigheten på longhaul. Vi lär väl, när är allt är utrullat, vänja oss vid "viasat"-nivån?
 
Det står nästan I terms and conditions. Det står iofs bara att de kan stänga kontot och att isåfall förlorar man alla poäng och existerande eb biljetter försvinner. Men det står inget om att man inte skulle kunna öppna ett nytt "tomt" konto dagen efter.
Nu blir man nästan lite orolig haha, men absolut, då ska jag se till att inte ge ut mitt inlogg till någon då :D
 

fcx

Medlem
Se där! Utmärkt sammanfattning @fcx! Man kan ju fundera då hur länge SAS kommer att komma undan med lägsta hastigheten på longhaul. Vi lär väl, när är allt är utrullat, vänja oss vid "viasat"-nivån?

Viasat håller ju på att bygga ut global täckning. Enligt egna uppgifter så siktar man på runt 2020, rimligtvis blir det försenat. Även om SAS väljer att gå vidare med Viasat som leverantör även på långlinjerna så måste de byta ut alla antenner ombord.
 

adhoc76

Medlem
Att det är tekniska utmaningar förstår jag, men det är jag inte säker på att resenärerna tar så stort intryck av. Man blir fort bortskämd....
 

palmen

Moderator
Nu blir man nästan lite orolig haha, men absolut, då ska jag se till att inte ge ut mitt inlogg till någon då :D
Inloggningen checkas väl mot en passagerarlista mig veterligen, så om du inte flyger flighten lär man itne kunan nyttja din status för det heller.
Och sådant beteende ska inte uppmuntras över huvud taget enligt mig. Lite samma sak som att snika in i loungen efter någon annan som har status utan att själv ha det (när man inte känner personen utan bara går efter för att det fungerar)
 

fcx

Medlem
Inloggningen checkas väl mot en passagerarlista mig veterligen, så om du inte flyger flighten lär man itne kunan nyttja din status för det heller.
Och sådant beteende ska inte uppmuntras över huvud taget enligt mig. Lite samma sak som att snika in i loungen efter någon annan som har status utan att själv ha det (när man inte känner personen utan bara går efter för att det fungerar)

Jag tvivlar på att det checkas mot listan, med tanke på att det är 50/50 om man kan logga in med sitt namn (som rimligtvis kollas på listan), men loggar man in med EB-nummer så funkar det alltid...

Med det sagt, det är lite väl sniket att dra nytta av SAS IT-brister.
 
Inloggningen checkas väl mot en passagerarlista mig veterligen, så om du inte flyger flighten lär man itne kunan nyttja din status för det heller.
Och sådant beteende ska inte uppmuntras över huvud taget enligt mig. Lite samma sak som att snika in i loungen efter någon annan som har status utan att själv ha det (när man inte känner personen utan bara går efter för att det fungerar)
Absolut, helt riktigt. Jag hade inte helt läst igenom villkoren tillräckligt noga, men har nu gjort det. Så ska inte låta någon använda min status. Så får säga nej till kompisen som frågade :p
 
Toppen