Senaste nytt

Isabella Lövin och affärsklassresande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där är ju nonsens. Hon åker inte som skattebetalare utan i tjänsten som representant för den högsta stadsledningen regeringen. Tror de flesta företag har business som standard vid longhaul för sina högsta företrädare. Men återigen har man en policy skall den följas.
Hon åker som representant för skattebetalarna. Jag kan inte se ett enda skäl till att hon ska åka av skattebetalarna betald affärsklass. Vill hon åka affärsklass står det henne däremot fritt att lägga mellanskillnaden på egen hand eller uppgradera.

Vad privata företag gör är inte direkt relevant för andra än aktieägarna.

Jag är för ett sunt nyttjande av skattemedel.

Det som är konstigt är det rör en person som propagerar hårt mot flyget. Tycker att man i den rollen då bör leva som man lär, och välja tåg istället för flyg när det går, samt den minst påverkande klassen när man måste flyga. Annars känns det inte trovärdigt tycker jag.
Som jag förstod det var detta inte en resa hon gjorde i egenskap av partiledare utan som minister och företrädare för Sveriges regering. Det är rimligt att högsta statsledningen åker buinessclass på long haul. Hon har för övrigt nästa helt säkert med sig någon sakkunnig assistent och eventuellt livvaktskydd. Det är inte rimligt att knö ner vice statsministern i ett vanligt säte i ekonomiklass på en längre resa. Sverige har ett anseende att upprätthålla utåt i världen och man bör rimligen åka på ett sätt som anstår positionen som sådan.

Att hon sedan i rollen som partiledare propsar på något annat får man hålla isär. Här var hon ute på direkt uppdrag å hela landets vägnar, inte det enskilda partiet.

Som jag förstod det var detta inte en resa hon gjorde i egenskap av partiledare utan som minister och företrädare för Sveriges regering. Det är rimligt att högsta statsledningen åker buinessclass på long haul. Hon har för övrigt nästa helt säkert med sig någon sakkunnig assistent och eventuellt livvaktskydd. Det är inte rimligt att knö ner vice statsministern i ett vanligt säte i ekonomiklass på en längre resa. Sverige har ett anseende att upprätthålla utåt i världen och man bör rimligen åka på ett sätt som anstår positionen som sådan.

Att hon sedan i rollen som partiledare propsar på något annat får man hålla isär. Här var hon ute på direkt uppdrag å hela landets vägnar, inte det enskilda partiet.
Varför är det inte rimligt att de sitter i Economy?
Jag vågar nästan argumentera för att den "fysiska säkerheten" inte är så mycket högre i Business än i Economy. Det är inte en låst dörr mellan kabinerna precis.

Varför är det inte rimligt att de sitter i Economy?
Jag vågar nästan argumentera för att den "fysiska säkerheten" inte är så mycket högre i Business än i Economy. Det är inte en låst dörr mellan kabinerna precis.
För att de ska vara så effektiva som möjligt.

Om jag flyger till USA i ekonomi så kommer jag behöva minst två dygn innan jag är som folk och kan göra något vettigt och samma sak när jag åker hem. Om jag flyger business kan jag i princip jobba direkt.

Kan nog tycka att vi missar poängen lite..... Att ett statsråd åker businessclass tycker jag inte är förvånande/oskäligt. Dock tycker jag att priserna i artikeln ger upphov till frågan om man inte kan planera bättre. 28000 SEK i snitt till new York låter dyrt. Kan ett stort företag/riksdagens upphandlingsenhet inte förhandla fram bättre priser ????? Alla resor kan ju inte vara akutplanerade inom 3 dagar....

Hon åker som representant för skattebetalarna. Jag kan inte se ett enda skäl till att hon ska åka av skattebetalarna betald affärsklass. Vill hon åka affärsklass står det henne däremot fritt att lägga mellanskillnaden på egen hand eller uppgradera.

Vad privata företag gör är inte direkt relevant för andra än aktieägarna.

Jag är för ett sunt nyttjande av skattemedel.
Instämmer till fullo med detta. Lövin reser inte för ett privat företag, utan på skattebetalarnas bekostnad. Dessutom så företräder hon Miljöpartiet - man hör ju själv hur illa det låter när hon själv gärna flyger och dessutom i Business och knappast på de billigaste biljetterna. Hyckleri på högsta nivå är vad det är, åter igen.

Sedan är det trams att hon rättfärdigar Business Class med att behöva vara "fräsch inför möten". Snälla, väx upp någon gång och sluta bete dig som ett barn som gnäller för att denne är trött. Har aldrig haft problem med att hålla mig fräsch och vaken efter LH-resa, det var ju märkligt att just HON känner sig så oerhört ofräsch om hon åker LH i Economy för skattebetalarnas pengar. Skäms!

För att de ska vara så effektiva som möjligt.

Om jag flyger till USA i ekonomi så kommer jag behöva minst två dygn innan jag är som folk och kan göra något vettigt och samma sak när jag åker hem. Om jag flyger business kan jag i princip jobba direkt.
Låter utmärkt. Om hon känner så ska hon naturligtvis se till att betala själv eller byta arbete. Så brukar det ju låta på BC - det finns ju till och med en tråd för det. Och att policies behövs inom politiken har ju den senaste veckans avslöjanden i Aftonbladet och Expressen med all tydlighet visat...

Det är ca 15.000:- per månad, jag tycker det låter rimligt för ett statsråd. Det är nog ungefär vad jag snittade på att bara kuska mellan Köpenhamn och Stockholm på mitt förra jobb.
Rimligt eller inte vet jag inte, men det blir väl i alla fall cirka 32.000:- per månad?

Det här är ju en person som ser som sin livsuppgift att tvinga andra att minska sina "ekologiska fotavtryck"
oavsett om det medför ökade kostnader, mer besvär eller mindre bekvämlighet.

Så ska hon resa någonstans är det bara att hon sätter sig i ekonomi på flyget, tar tåget eller
använder sig av, det ofta av Miljöpartiet förespråkade, videokonferens.

Svenska ministrar ser ju dessutom som sin livsuppgift att läxa upp andra länder att det finns två sätt att
uträtta saker - the Sweeedish way och wrong way, ännu en anledning att hon ska leva som hon lär
vid utlandsresor.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen