Senaste nytt

36 Timmar i Hong Kong

Conrad är bra och går att få för ca 3k på rea. IC Hong Kong är också bra. Du lär dock inte hitta något hotell som erbjuder sen utcheckning utan status och då oftast bara några timmar.
Finns massor skriver om hotell i Hong Kong samt recensioner, testa att sök lite så lär du hitta massor.

Ozone brukar föreslås för Sunday brunch.

Titta de två tidigare inofficiella bc resorna till Hong Kong så lär du hitta massa tips på var man kan äta och saker att göra.
Ozone ser ju fantastiskt ut, har du varit där? Ska försöka övertyga resesällskapet att en brunch för 1700 är värt det. Inte det lättaste när man åker med "fattiga" studenter :p

Särskilt om ni är studenter så finns det mer prisvärda brunch-alternativ.

Dompa är väl bra, men så speciellt är det ju inte jämfört med annan champagne. Zuma tex har en populär brunch för cirka 700 hkd, där freeflow av vanlig champagne ingår samt schyst japansk mat.

Ozone ser ju fantastiskt ut, har du varit där? Ska försöka övertyga resesällskapet att en brunch för 1700 är värt det. Inte det lättaste när man åker med "fattiga" studenter :p
Aldrig varit där då jag alltid åkt hem lördag morgon. Det har väl blivit lite av en turistgrej att göra det dock. Är man fattig student finns det enligt mig bättre saker att lägga pengar på än en brunch om man inte är sjukt svag för dompa.

Förvisso en hel del pengar, men tänk på att en flaska dom på sustemet kostar 1380:-
Här får du oändliga mängder, plus grymt mycket och god mat!

Tänk vad motsvarande mat och dryck skulle kosta på en restaurang hemma.
Jag hade sett det som en ”besparing” och upplevelse i ett. En upplevelse man som student i Sverige inte ens skulle kunna få fatt på, än mindre ha råd med.

Förvisso en hel del pengar, men tänk på att en flaska dom på sustemet kostar 1380:-
Här får du oändliga mängder, plus grymt mycket och god mat!

Tänk vad motsvarande mat och dryck skulle kosta på en restaurang hemma.
Jag hade sett det som en ”besparing” och upplevelse i ett. En upplevelse man som student i Sverige inte ens skulle kunna få fatt på, än mindre ha råd med.
Som student levde jag på 7000 i månaden, fanns inte utrymme att sväva ut då. Vad en flaska kostar hemma är rätt irrelevant om man inte kan tänkas köpa den hemma. Även om den kostat 10k hemma och jag sparat 8500 så hade inte jag haft råd som student.

Som @RobHK säger, finns mer prisvärda alternativ om nu målet inte är att just dricka dompa. Är man ingen större champagnedrickare spelar det nog mindre roll.

Jag är inte i samma klass som societetshemmafruarna (som gör detta några gånger i månaden), men jag har testat min beskärda del av Sunday brunch utbudet i Hong Kong. Som med allt annat så är det upp till individen att bestämma hur mycket något är värt, vad som är värt att göra och vilken nivå/stuk på brunch man är ute efter. Ett litet urval av olika typer av restauranger:

Ozone – helt enkelt inte värt pengarna. Chansen är stor att man inte ens får ett fönsterbord, och om man får det så tittar man oftast ut över jordan och mong kok. Matutbudet är OK men inget speciellt.

Tosca – är dit jag har gått oftast de senaste 2 åren. 102a våningen i ICC med garanterad utsikt över HK Island. Michellin stjärna (relativt litet matutbud, men det som serveras är bra). Val av tre olika sorters champagne. Halva priset till Ozone 16 våningar upp...

Harbourside (Intercontinental) – Den mest prisvärda ’klassiska’ brunchen med ’äkta’ champagne (i mitt tycke). Får man ett bord vid fönstret så är den första timmen riktigt bra (innan turisterna från fastlandet dyker upp och länsar all hummer...)

Zuma – som RobHK rekommenderar, är riktigt bra om man tycker om japanskt.

Duddel’s – för den som tröttnat på västerländskt och vill pröva något annat. Tycker personligen att hela upplägget är för omständigt med dim sum, men har haft folk på besök som tyckt om det.

Mrs Pound – free flow bloody Mary för den som inte är helt såld på champagne. En väldigt annorlunda Sunday brunch.

The Grill (Grand Hyatt) – återigen en något annorlunda brunch där det mesta handlar om just grillat. Här är utsikten minimal och man kan störa sig på närheten till poolen.

Var man än går så är rådet att boka så långt i förväg som möjligt, be om ett fönsterbord (om det är den typen av restaurang), och att se till att hänga på låset (första 30-60minuterna är alltid bäst).

Värderar inte dompa så högt så lutar mot att det blir brunchen på Harbourside. Fick intrycket av att man i princip var garanterad bord med utsikt men om man inte får det spelar det ju ingen gigantisk roll om man är på våning 118 eller 2. Vad serverades för champagne på Harbourside?

Ozone får bli nästa gång jag är i HK, kanske på bc meetupen om jag dyker upp ;)

Skrev "fattiga" studenter inom citattecken mest på skämt, har inte så många kurskamrater som åker till HK över helgen för att det dyker upp bra biljetter. Hade jag inte haft massiv tur med kryptovalutor förra hösten, ett bra extraknäck och förmånen att bo gratis med föräldrar hade jag aldrig kunnat göra det heller.

Instämmer med @RobRoy , Harbourside på Intercontinental är ett bra alternativ, kanske den bästa brunchen i Hong Kong med standard Champagne (Perrier Jouet senast). Bokar man via hemsidan så får man 20% rabatt.

Toppen